Pasajul Unirii, de care ghinioanele se țin lanț, nu are aviz ISU. Reacția Primăriei
0Conform legislației în vigoare, pasajele subterane nu au nevoie de autorizarea pompierilor privind securitatea la incendiu. Drept urmare, nici proiectul tehnic pentru reabilitarea Pasajului Unirii și implicit nici sistemul de ventilație nu au fost verificate, din punct de vedere al prevenirii incendiilor, atrag atenția experții în protecția civilă. Biroul de presă al Primăriei Sectorului 4 susține ca ventilația pasajului a funcționat.

Pasajul Unirii, unde marți, la o oră de vârf, peste 100 de mașini au rămas blocate în subteran după ce o mașină a luat foc, nu are aviz sau autorizație ISU. Și asta nu pentru că Primăria Sectorului 4 a omis să ceară, ci pentru că legea nu prevede ca pompierii să aibă ceva de spus despre modul în care trebuie dotată o astfel de contrucție.
Concret, Conform Hotărârii de Guvern numărul 571 din 10 august 2016 pentru aprobarea categoriilor de construcții și amenajări care se supun avizării și/sau autorizării privind securitatea la incendiu, pasajele rutiere subterane nu sunt obiective care trebuie verificate de pompierii militari în acest domeniu. „Drept urmare, nici proiectul tehnic pentru reabilitarea Pasajului Unirii și implicit nici sistemul de ventilație nu au avut nevoie de aviz sau autorizație ISU”, a declarat pentru „Adevărul” locotenent-colonelul Daniel Vasile din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dealul Spirii” București-Ilfov.
Nimeni nu verifică din punct de vedere al securității la incendiu
Un expert în protecţie civilă, consultat de „Adevărul“, a comentat această lacună din reglementări. „Păi, astfel, nimeni nu verifică din punct de vedere al prevenirii incendiilor ce se face acolo. Sigur că există norme privitoare la materialele care pot fi utilizate, dar per ansamblu nu se face o verificare a lucrărilor, realitate care vine și cu un potențial pericol pentru cetățeni“, a explicat acesta.
Reamintim că după ce au vizionat imaginile de la fața locului, specialiștii în protecția civilă au declarat că ventilația din Pasajul Unirii nu a funcționat în parametrii normali și că „fumul ieșea din tunel ventilat natural și nicidecum mecanic, cum ar fi trebuit“.
Arafat: Fumul ucide
La rândul lui, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a subliniat, într-o intevenție la DIGI FM, că persoanele prinse de incendiu în pasaj au procedat bine că au abandonat mașinile și au fugit. „În mod normal, aici trebuie să fie fiecare mașină dotată cu stingător. Când vezi, însă, că mașina ia foc rapid și (incendiul - n.red.) nu poate fi controlat, atunci pleci, te evacuezi. Nu treci pe lângă ea, nu stai să o filmezi, nu stai și caști gura să vezi ce se întâmplă, tu fiind expus pericolului. În primul rând se vedea că se acumulează fum. Oamenii trebuiau să plece din zonă, fumul este foarte toxic. La incendii nu se moare neapărat de la foc, se moare de la fum, oamenii se intoxică. Cred că comportamentul nostru trebuie să fie: 1. Ajutăm pe oamenii care erau în mașină, trebuie să plece din mașină. Au plecat rapid de acolo. 2. Să fie evacuat tunelul până ajung pompierii, care durează câteva minute în astfel de situații, exact cum s-a întâmplat aici. Pompierii au ajuns rapid, fumul era destul de dens, pompierii au intrat, au căutat dacă mai sunt persoane în interior și au mai scos persoane din interior și au stins incendiul”, a precizat Raed Arafat.
Verificări suplimentare
După incidentul de marți, sensul dinspre Tineretului spre Universitate al Pasajului Unirii a rămas închis până astăzi, autoritățile anunțând că vor să facă mai multe verificări după ce șoferii care se aflau în pasaj în momentul în care mașina a luat foc s-au plâns că nu au putut respira din cauza fumului, deși pasajul are, dacă ne luăm după cele comunicate de Primăria Sectorului 4 care s-a și ocupat de reabilitarea obiectivului, sisteme moderne de ventilație. „În urma izbucnirii incendiului în interiorul pasajului, au fost produse o serie de daune materiale, pe care echipele de specialiști le vor remedia în cel mai scurt timp posibil. Menționăm faptul că obiectivul va fi redat traficului rutier după ce toate condițiile de siguranță vor fi îndeplinite”, a transmis Primăria Sectorului 4.
O mașină a luat foc, marți, în Pasajul Unirii din Capitală. Fumul gros a acaparat pasajul, iar oamenii au ieșit pe jos abandonându-și mașinile. Nimeni nu a fost rănit, însă mai bine de două ore, traficul a fost paralizat în Capitală. În mașina care a luat foc în mers se afla și un copil mic.
Reacția Primăriei Sectorului 4
În urma publicării acestui articolul, oficialii Primăriei Sectorului 4 a vrut să facă mai multe precizări.
Astfel, ei susțin într-un Drept la replică faptul că „sistemul de ventilație a funcționat perfect.”, dar și că în prezent, „Pasajul Unirii este unicul obiectiv de acest gen din țară, prevăzut cu un astfel de sistem de siguranță, menit să salveze vieți în astfel de cazuri.”.
În totală contradicție cu ce susțin experții în Protecția civilă, Primăria Sectorului 4 notează că „În imaginile surprinse pe camerele de supraveghere, se observă clar că sistemul de ventilație, complet automatizat, a funcționat în parametrii, conform planului de intervenție. Astfel, după activarea senzorilor aflați în interiorul pasajului, fumul a fost evacuat în doar două minute și 20 de secunde cu ajutorul ventilatoarelor de tip Jet Fan, către gurile de ieșire”.
În plus, instituția spune că șeful DSU a confirmat că ventilatoarele au funcționat perfect: „(…) Despre desfumatoare, sau ventilatoare, din discuţia cu comandantul de acolo, a zis că la acest moment ventilatoarele funcţionează, funcţionează şi un sistem de alarmă pe care l-am auzit cu urechea mea sunând, care semnalează că este fum sau incendiu în interior (…)”.
Primăria Sectorului 4 susține și că înainte de începerea lucrărilor din vara acestui an în Pasajul Unirii nu exista un sistem de alertare în caz de incendiu și nici de detecție și de desfumare.
„Însă, având în vedere noile valori de trafic din această zonă, considerabil mai mari față de cele de la momentul proiectării obiectivului în anii `80, specialiștii în siguranță rutieră ne-au recomandat montarea unor astfel de sisteme performante, tocmai pentru a crește gradul de siguranță din pasaj și pentru a putea interveni prompt în situații de criză, recomandări pe care le-am și aplicat.”