Bateriile și acumulatorii vechi nu se mai pot arunca la gunoi

0
Publicat:

Autoritățile de la Bruxelles impun noi reguli pentru reciclarea bateriilor și acumulatorilor, norme care, cel puțin parțial, există în România, dar nu sunt tot timpul respectate. 

Bateriile vor putea fi aruncate în locuri special amenajate
Bateriile vor putea fi aruncate în locuri special amenajate

Autoritățile de la Bruxelles au decis să schimbe regulamentul referitor la modul în care sunt gestionate bateriile. Această schimbare, în principiu, nu va afecta doar producătorii și comercianții cu amănuntul, ci va avea un impact vast și asupra consumatorilor, în ansamblu. Astfel, noua reglementare, care a intrat în vigoare pe 18 februarie, nu se oprește doar la stabilirea de noi linii directoare pentru bateriile folosite în smartphone-uri și vehicule electrice, ci impune și reglementări stricte pentru bateriile normale și cele reîncărcabile utilizate în produse de uz casnic, precum telecomenzile sau lanternele. Conform normelor, toate tipurile de baterii trebuie să îndeplinească anumite cerințe și standarde pentru a asigura protecția mediului și sănătatea publică, arată realitatea.net. De asemenea, potrivit normelor, începând cu 18 februarie, o nouă regulă va fi implementată: toți dealerii și producătorii de baterii sau acumulatori vor fi obligați să preia înapoi de la consumatori produsele ieșite din uz. În magazinele fizice de retail, colectarea bateriilor vechi se realizează prin intermediul unui recipient special dedicat. În schimb, în comerțul online, clienții ar trebui să aibă posibilitatea de a returna gratuit bateriile uzate sau defecte prin poștă. Cu toate că încă nu există claritate cu privire la cine va suporta costurile poștale, unii comercianți online menționând pe platformele lor că vor restitui clienților aceste costuri.

Legislație am avea, dar nu o punem în practică

Regulamentul european privind bateriile și acumulatorii nu vine cu prea multe lucruri noi pentru legislația românească. Conform HG1132/2008, bateriile auto uzate sunt obligatoriu de predat de către proprietari magazinelor sau punctelor de vânzare care livrează noul acumulator. Astfel, conform legii, trebuie să predați bateria veche (uzată) celui care a livrat noul acumulator. Bateriile conţin plumb și acid, substante care sunt foarte nocive pentru mediul înconjurător și chiar pentru oameni, dacă sunt aruncate necorespunzător. Conform HG 1132/2008, celor care nu predau bateria veche la schimb li se percepe o taxă de 10% din prețul noii baterii, denumită taxă depozit. Această sumă poate fi recuperată în termen de 30 de zile de la data cumpărării noii baterii, dacă veniți cu o baterie veche. În caz contrar, această taxă intră într-un fond special pentru mediu.

Acest lucru se întâmplă în mai toate magazinele specializate de piese auto, dar clienții se mai plâng că atunci când cumpără acumulatori auto din lanțuri de hipermarketuri, vechea baterie nu este primită.

Apoi, producătorii și importatorii de baterii şi acumulatori sunt obligaţi să organizeze colectarea de deşeuri de baterii şi acumulatori. Acest lucru se întâmplă, dar numai la hipermarketuri sau la magazinele specializate de electrocasnice, cu toate că recipientele special dedicate bateriilor de telecomandă uzate, de exemplu, ar trebui să fie și în benzinăriile care vând baterii.

Cel mai probabil, aceste entități economice încalcă legea tocmai pentru că amenzile nu sunt deloc unele de luat în seamă. Conform HG1132/2008, vorbim de sancțiuni de „5.000 la 7.500 lei pentru persoane juridice şi de la 1.000 la 1.200 lei pentru persoane fizice”, iar contravențiile se constată de „personalul împuternicit al Gărzii Naţionale de Mediu şi al Ministerului Economiei şi Finanţelor”.

Cu ce vine în plus regulamentul

Cu toate astea, regulamentul european vine și cu o serie de modificări la legislația aflată în vigoare în România, modificări care vor fi introduse treptat. Astfel, din 18 august 2024, bateriile vor trebui să îndeplinească cerințe suplimentare, cum ar fi identificarea unică și prezența sigiliului CE, iar nerespectarea acestor cerințe poate duce la aplicarea unor amenzi care sunt stabilite de fiecare stat în parte.

De asemenea, va fi impusă o limită strictă privind conținutul de plumb în baterii, care nu va putea depăși 0,01%. În plus, foarte important, în documentația bateriilor pentru vehicule electrice vor fi incluse date actualizate privind parametrii care determină starea de sănătate și durata de viață preconizată a respectivilor acumulatori, pentru ca un cumpărător de astfel de vehicul să știe pe câtă autonomie se poate baza.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite