Extracția de materiale pentru baterii urmează să se extindă. Cât de problematic este acest lucru?
0Extacția materialelor pentru bateriilor pentru vehicule electrice s-a extins în ultimii ani, însă adepții combustibililor fosili invocă o problemă uriașă: cât de problematic este acest minerit?

Extracția de materiale pentru baterii urmează să se extindă la scară largă. Acest lucru va lăsa în urma sa o dâră de exploatări miniere - adesea cu degradarea mediului la nivel local. Luna trecută, Nigel Farage, politician de dreapta devenit expert, a scris despre „secretul neplăcut” al vehiculelor electrice și despre „presiunea” asupra mediului cauzată de exploatarea minelor folosite în mașinile electrice, potrivit The Guardian.
Dincolo de impactul asupra mediului, există, de asemenea, problema muncii copiilor și a exploatării minerilor artizanali, care este foarte răspândită în unele părți ale RDC în minele de cobalt, conform rapoartelor grupului pentru drepturile omului Amnesty International.
Cererea de minerale pentru baterii grele va crește rapid. Agenția Internațională pentru Energie a estimat că mașinile electrice utilizează cu 173 kg mai multe minerale, cum ar fi litiul, nichelul și cuprul, decât mașinile pe benzină (fără a lua în considerare oțelul și aluminiul). Compania de date Benchmark Mineral Intelligence estimează că cererea globală de litiu, metalul cheie al bateriilor, se va cvadrupla până la 3 milioane de tone în 2030, depășind oferta.
Cu toate acestea, în general, utilizarea de minerale pentru mașinile electrice este mult, mult mai mică decât cea a benzinei și a motorinei, de îndată ce intră în ecuație petrolul. Transport & Environment (T&E), un grup de reflecție cu sediul la Bruxelles, a constatat că o mașină pe benzină va consuma în medie 17.000 de litri de petrol în timpul vieții sale - aproximativ 12,5 tone.
Iar majoritatea criticilor privind utilizarea de minerale de către mașinile electrice nu țin cont de un aspect extrem de important: majoritatea materialelor pentru baterii utilizate în mașini pot fi reciclate. Acest lucru va reduce drastic cantitatea de materiale irosite în comparație cu combustibilii fosili care dispar în mod invizibil, dar dăunător, pentru a încălzi planeta.
David Bott, șeful departamentului de inovație al Societății Industriei Chimice, a declarat: „Adevăratul lucru pe care oamenii îl uită este că, odată ce a fost extrasă, veți putea refolosi 80-90% din metale. Nu trebuie să te întorci pe planetă pentru a fura mai multe minerale”.
Datele T&E sugerează că, după reciclare, deșeurile de materiale din baterii pe durata de viață a unei mașini electrice vor fi cam de mărimea unei mingi de fotbal, adică 30 kg, până în 2030. Această cifră nu include combustibilii fosili arși pentru a genera electricitate, ceea ce înseamnă că adevărata taxă minerală din viața reală va fi mai mare de 30 kg până când țările își vor decarboniza complet rețelele electrice.
Julia Poliscanova, director principal pentru vehicule și e-mobilitate la T&E, a declarat: „Până în 2030 vom avea nevoie de aproximativ 30 de milioane de tone de minerale critice [pentru baterii]. Este foarte, foarte substanțial, dar, dacă punem acest lucru în comparație, am folosit într-un an 15 miliarde de tone de combustibili fosili”
Auke Hoekstra, cercetător în domeniul tranziției energetice la Universitatea de Tehnologie din Eindhoven, a declarat că aproximativ 0,1% din suprafața locuibilă a Pământului este folosită în minerit, dar mai puțin de 0,01% a fost folosită pentru mineralele pentru baterii. Acest lucru include totuși cantități mari de materiale, inclusiv 130.000 de tone de litiu, potrivit US Geological Survey. Dar acest lucru este eclipsat de alte materiale: în 2022 au fost extrase 2,6 miliarde de tone de minereu de fier pentru oțel și 4,4 miliarde de tone de petrol.
Pentru combustibilii fosili, „cantitatea totală de materiale pe care trebuie să o scoatem din pământ este mai mare și veșnică”, a declarat Hoekstra. „Cel puțin cu bateriile ai o șansă de a o face circulară”.