Interzicerea telefoanelor la școală ar putea afecta performanțele elevilor. Cu ce soluții vin experții OCDE

0
Publicat:

Interzicerea telefoanelor mobile în școli nu este văzută cu ochi buni de experții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Motivul? Potrivit rezultatelor unei noi analize bazate pe rezultatele PISA 2022, când elevii folosesc telefonul mobil sau alte dispozitive digitale la școală, până într-o oră în scopuri de relaxare sau chiar până la trei ore în scopuri de învățare, performanța lor la Matematică înregistrează o creștere. Dacă acest interval este depășit, performanța scade. Concluzia? Trebuie să păstrăm un echilibru în ceea ce privește accesul copiilor la aceste dispozitive. Pe principiul ce e mult, strică. 

Telefoanele mobile nu ar trebui eliminate din școli, spune OCDE. Sursa foto: arhivă
Telefoanele mobile nu ar trebui eliminate din școli, spune OCDE. Sursa foto: arhivă

Reprezentanții OCDE se declară împotriva eliminării telefoanelor mobile din școli și cer alte soluții prin care autoritățile să prevină distragerea atenției copiilor la clasă. Recomandarea vine în contextul în care în România, de exemplu, potrivit ultimelor date PISA, 35% dintre elevi au spus că sunt distrași la ore de folosirea dispozitivelor digitale, iar 31% au declarat că sunt distrași de alți elevi care folosesc excesiv telefoanele. Însă, chiar și așa, se pare că eliminarea smartphon-ului nu este o soluție pentru a atinge performanțe la școală. 

Noua analiză bazată pe rezultatele PISA 2022 arată că este nevoie de „modalități eficiente de a limita sursele de distragere a atenției” cu dispozitive digitale, la școală sau în afara ei, dar interdicțiile aplicate folosirii telefonului mobil în școală nu sunt printre soluțiile agreate, scrie edupedu.ro.. Soluțiile, arată autorii, trebuie căutate în consolidarea competențelor digitale atât în rândul elevilor, cât și în cel al profesorilor.

Telefonul interzis la școală va fi și mai tentant acasă

Raportul OCDE menționează faptul că interzicerea telefoanelor la școală ar putea reduce distragerea atenției la clasă, însă aceste interdicții ar putea face mai mult rău decât bine. Concret, măsura i-ar putea determina pe elevi să folosească aceste dispozitive pentru mai mult timp acasă. Experții consideră că politicile școlare care întăresc competențele și comportamentele digitale ale elevilor pot să îi susțină pe aceștia pentru a face față surselor care le distrag atenția. Analizele PISA 2022 arată că este mai puțin probabil ca elevii cu competențe digitale fie ajungă să fie distrași de aceste dispozitive. Practic, cu cât ai mai multe informații despre tehnic și tehnologie, cu atât poți controla mai bine efectul care îl au aceste dispozitive asupra ta. 

Elevii par să fie mai puțin distrași de dispozitivele digitale și atunci când în timpul orelor închid notificările de pe rețele sociale dar și aplicațiile mobile. „Când nu au dispozitivele digitale deschise în timpul orei pentru a lua notițe sau pentru a căuta informații sau când nu se simt presați să fie online și să răspundă unor mesaje”, mai explică specialiștii care au întocmit raportul.

Întărirea parteneriatelor între școală și familie, o comunicare clară și recomandări nuanțate adresate părinților, pe tema provocărilor și oportunităților mediilor digitale pentru copiii lor, întărirea competențelor digitale ale adulților pot sprijini de asemenea o implicare mai eficientă a părinților în interacțiunea copiilor cu mediile digitale, mai spun experții OCDE. Rezultatele PISA 2022 arată, totodată, este mai puțin probabil ca elevii care raportează un sprijin familial mai puternic să fie distrași, în general.

În mod esențial, întărirea competenței digitale a elevilor și abilității acestora de a naviga în medii digitale necesită profesori bine pregătiți. Formarea inițială și dezvoltarea profesională a profesorilor conturează capacitatea acestora de a limita sursele de distragere a atenției la clasă, prin folosirea dispozitivelor digitale. În țările OCDE unde există date disponibile, rezultatele PISA 2022 arată că profesorii de matematică implicați, în anul anterior evaluării, în acțiuni de dezvoltare profesională legate de competențele TIC pentru predare au raportat un nivel mai scăzut de distragere a atenției elevilor atunci când colegi ai acestora folosesc dispozitive digitale în clasă.

Dependența de telefon duce la probleme de sănătate și comportament 

Dependența elevilor de telefon și de ecrane în general nu s-a creat de azi de ieri, spun psihologii. Vorbim despre un proces îndelungat, căci elevii de azi sunt foștii copii mici cărora părinții le-au permis accesul la ecrane încă de la vârste foarte fragede.

Psihologul Radu Leca este de părere că o expunere prelungită la școala cât și acasă, fără instituirea unor reguli clare este mai mult decât nocivă și din punct de vedere al sănătății copiilor. Nu vorbim doar despre performanțe școlare. „Expunerea prelungită la ecrane duce la apariția bolilor psiho-emoționale, a tulburărilor afective dar și de comportament în rândul copiilor cu vârsta între 1 și 10 ani. Apoi, să nu uităm că în ultimii cinci ani a explodat numărul cazurilor de copii cu cerințe educaționale speciale”, explică psihologul Radu Leca. Mai exact, s-a triplat, ajungând la peste 70.000. Concret, potrivit datelor transmise de Ministerul Educației, numărul elevilor cu CES din învățământul de masă este de 51.784, iar al celor din învățământ special este de 19.450. Astfel, oficial, România are peste 71.234 de școlari cu cerințe educaționale speciale.

„Ca și afecțiuni cauzate de expunerea prelungită la ecrane, pe primul loc avem autismul light. Pe locul doi avem anxietatea și depresia. Pe locul trei avem tulburarea obsesiv-compulsivă. Apoi avem anxietatea în raport cu somnul de noapte sau cu mâncatul, care îi pot pune copilului viața în pericol. Copiii dependenți de jocuri pe calculator, mai ales jocuri în rețea, cu un grad ridicat de violență, pot deveni la rândul lor furioși și agresivi.  Iar părinții ajung în situația când pur și simplu nu mai pot comunica deloc cu adolescentul”, explică psihologul Radu Leca ce înseamnă și ce presupune adicția. 

Specialiștii OCDE recomandă echilibru și să învățăm cum să folosim corect și în siguranță aceste dispozitive. Utilizat în scopuri educative, telefonul mobil pare a fi o necesitate. Utilizat haotic duce la regres din toate punctele de vedere, inclusiv educațional.

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite