Daniel David consideră că învățământul liceal se află în „Epoca de Piatră, nici măcar Evul Mediu”
0Daniel David, ministrul Educației, a declarat marți, 27 mai, că învățământul liceal românesc se află în „Epoca de Piatră, nici măcar Evul Mediu”, în contextul în care noul raport al OCDE privind educaţia şi competenţele în România arată că gradul de includere a copiilor mici, de vârstă antepreşcolară, este de doar 11,4%.

Raportul arată că gradul de includere a copiilor mici, de vârstă antepreşcolară, este de doar 11,4%, ceea ce reprezintă o problemă în ceea ce priveşte educaţia viitoare a acestor copii.
Ministrul a explicat că raportul OCDE subliniază că România nu are suficientă infrastructură pentru a face un învăţământ de calitate, dar a subliniat că e nevoie de un nou curriculum, care să fie bazat pe competenţe, scrie Libertatea.
„Problema este că de multe ori nu transferăm competenţe, ci bucăţi de competenţe. Şi atunci ne mirăm că nu reuşim să fim performanţi în sistemele de testare internaţionale, care nu testează bucăţi din competenţe, ci competenţe. (...)
În zona învăţământului liceal suntem în Epoca de Piatră, nici măcar Evul Mediu. Adevărul este că acolo lucrurile trebuie schimbate şi trebuie schimbate repede. Avem nevoie de noi discipline, avem nevoie de noi conţinuturi, avem nevoie de noi metode de predare, avem nevoie de noi manuale. Raportul OECD insistă asupra acestei idei de curriculum bazat pe competenţe”, a afirmat Daniel David.
Acesta a subliniat că raportul OCDE ridică problema evaluării naţionale, arătând că evaluările din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a sunt bune, dar ar trebuie să fie ghidate mai mult pe feedback-ul pentru copil, pentru existenţa unei educaţii personalizate.
„În ceea ce priveşte evaluarea în clasa a opta, OECD-ul spune lucrurile foarte clar, şi alte rapoarte au spus înainte şi eu am spus în raportul pe care l-am prezentat că în momentul acesta evaluarea noastră din clasa a opta nu serveşte scopului educaţional într-un sistem în care învăţământul este obligatoriu până în clasa a douăsprezecea, în sensul că este prea restrictivă, se focalizează pe doar două discipline, matematică şi limba română, când noi în gimnaziu încercăm că evaluăm mai multe componente şi de asemenea că este punctuală şi grevează după aceea traiectoria de viaţă şi traiectoria educaţională a unui copil.
OECD încearcă să facă unele sugestii, spunând că poate ar fi bine să luăm în clacul şi notele din clasele a VII-a şi a VIII-a, să nu fie doar această evaluare punctuală, dincolo de faptul că extindem domeniile”, mai spune ministrul.
Acesta susţine că una dintre probleme este diferenţa de standard în ceea ce priveşte notarea, de la o şcoală la alta.
Raportul consideră că bacalaureatul este „relativ acceptabil”, iar ministrul subliniază că, ”aşa cum este gândit acum acest examen este relativ în regulă” şi nu a provocat analize critice în raportul OCDE, aşa cum a provocat evaluarea de la finalul clasei a opta.
„O notă de 8 în Cluj-Napoca poate să fie diferită de o notă de 8 în Satu Mare”
Ministrul educației a afirmat că în procesul educațional ar trebui să se transfere competențe, precizând că „unii insistă foarte mult pe competențe declarative”.
„Unii insistăm foarte mult pe cunoștințe declarative, uitând celelalte două componente, alții mergem pe skills uitând componenta teoretică din spate și de ce e important să știi acele abilități și atunci ne mirăm că nu reușim să fim performanți în testările internaționale TIMSS sau PISA, care testează nu bucăți din competențe, testează competențe fie legate de conținut ca timp sau fie aplicarea lor la viața de zi cu zi ca PISA, de exemplu”, a mai explicat ministrul educației.
De asemenea, acesta subliniază că o notă de 8 în Cluj poate să fie diferită de o notă de 8 în Satu Mare.
„Nu avem încă niște standarde foarte riguroase pentru modul în care dăm note. Astfel încât o notă de 8 în Cluj-Napoca poate să fie diferită de o notă de 8 în Satu Mare sau într-un oraș mai mic și atunci este foarte important întâi să ne asigurăm că standardele de notare grevează mintea profesorilor oriunde s-ar afla în școlile din România și, când vom ști că acest lucru se întâmplă, și nu-i cazul acum, da, atunci, trebuie să ne extindem spre acest portofoliu”, a mai precizat el.