Concluziile PISA 2022: Elevii români nu știu să gândească creativ
0Elevii români nu știu să gândească, este una dintre concluziile rezultatelor PISA 2022, rezultate care clasează România și la acest capitol în coada Europei. În topul 5 al rușinii ne plasăm pe ultimul loc având în față țări precum Moldova, Cipru, Bulgaria, Macedonia de Nord și Albania.

În cadrul ultimelor teste PISA, 42% dintre elevii români nu au atins nici măcar nivelul 3 de competență, considerat de bază pentru gândirea creativă. Asta înseamnă că nu pot gândi liber, nu pot genera idei adecvate în contextul unor anumitor sarcini cum nu pot genera idei sau soluții originale în contexte familiare, scrie edupedu.ro.
Este și motivul pentru care Ministerul Educației a emis o serie de măsuri pe care le recomandă școlilor și profesorilor, măsuri care să le dezvolte copiilor competența de gândire creativă. Printre acestea se numără: programe educaționale precum integrarea creativității în toate disciplinele, proiecte interdisciplinare, promovarea proiectelor care combină mai multe discipline pentru a dezvolta o abordare holistică în rezolvarea problemelor etc. Oficialii din minisdter propun metode noi de predare și învățare. Printre acestea, învățarea prin investigație – promovarea unei abordări prin care elevii descoperă singuri conceptele, prin experimente și explorare, învățarea bazată pe proiecte, învățarea prin joc (utilizarea jocurilor educative pentru a stimula interesul și creativitatea elevilor).
Tehnologia, competență de bază pentru antrenarea gândirii creative
Printre resursele educaționale care ar ajuta profesorii în consolidarea capacității de gândire creativă se regăsește utilizarea tehnologiei. Ac est lucru presupune integrarea tehnologiei digitale, pentru a facilita explorarea creativă. Evident, este nevoie și de evaluare și feedback. Vorbim despre o evaluare formativă – oferirea de feedback continuu și constructiv pentru a încuraja progresul și dezvoltarea creativității elevilor dar și despre o evaluare prin portofoliu. Această formă de evaluare presupune încurajarea elevilor de a-și creaportofolii de lucrări creative care să reflecte evoluția lor în timp.
Ministesrul Educației încurajează colaborarea între profesori pentru a împărtăși strategii și resurse eficiente. De exemplu, școlile pot organiza întâlniri periodice ale profesorilor pentru a discuta și a împărtăși experiențe și metode de predare inovative.
Conform notei de țară publicate de Institutul de Științe ale Educației, testul PISA 2022 de gândire creativă a explorat competențele elevilor de-a lungul a trei procesări cognitive: generarea unor idei diverse, generarea unor idei creative și evaluarea și îmbunătățirea ideilor.