Ce îi răspund profesorii ministrei Educației care îi îndeamnă pe părinți să ceară ore de pregătire suplimentară la școală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministra Educației, Ligia Deca, a descoperit soluția prin care poate fi stopat fenomenul meditațiilor, un fenomen despre care putem spune, fără să exagerăm, că a devenit sistemul paralel de învățământ românesc. Oficialul consideră că părinții, în loc să dea fuga la profesori, în privat, ar trebui să le ceară acestora organizarea în cadrul școlilor a unor ore suplimentare cu elevii de la clasă. Directoarea Colegiului Național„ I.L. Caragiale” din București demontează această idee și explică pentru „Adevărul” de ce soluția nu stă în picioare. 

Ligia Deca
Ligia Deca este de părere că școala oferă elevilor tot ce au nevoie. Sursa foto: arhivă

Părinții ar trebui să le ceară profesorilor de la clasă să organizeze ore de pregătire suplimentară cu elevii și nu să apeleze din start la meditații, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, într-un interviu pentru stiripesurse.ro. Ministra consideră că oportunitățile pe care le oferă în momentul de față școala sunt mai mult decât suficiente pentru ca elevii să obțină performanță. Mai mult, potrivit Legiei Deca, nu toți copiii au o nevoie reală de a fi meditați. Acest fenomen, consideră ministra, este unul susținut artificial, într-o mare măsură, chiar de către părinți. Suprapregătirea copiilor, a mai spus ea, nu ajută întotdeauna, iar presiunea care se pune pe umerii elevilor poate deveni copleșitoare. 

„Să cerem de la școală ce ne dorim de la școală”

„Faptul că avem copii care iau notă mare la Evaluarea Națională fără să fie meditați este o dovadă că nu avem nevoie de pregătire suplimentară întotdeauna”, a precizat ministrul. „Nu spun că uneori nu este nevoie de o personalizare, dar aș prefera ca părinții să solicite acest lucru școlii, decât să încerce să suplinească cu costuri suplimentare. Haideți să cerem de la școală ce ne dorim de la școală și după aceea să constatăm sau nu că ea poate să ne ofere și să luăm alte măsuri, nu să începem automat să căutăm în altă parte”, a mai adăugat ea. „Trebuie discutat cu profesorii de la clasă pentru a înțelege clar care este nevoia reală de pregătire suplimentară, pentru că sunt convinsă că majoritatea copiilor, dacă vin la ore, dacă folosesc oportunitățile de formare suplimentară, sau de recapitulare, sau de consolidare pe care le oferă școala și dacă există un dialog între familie și cadru didactic, nu ar avea nevoie de acest instrument”.

Aceasta a criticat părinții care își trimit copiii la mai multe sesiuni de meditații, cu profesori diferiți și a tras un semnal de alarmă cu privire la pregătirea excesivă pentru examene. „Am văzut și multe excese: copii care au mai mulți meditatori. Mie mi se pare că nu faci altceva decât să induci o nesiguranță și o presiune suplimentară. În ceea ce privește meditațiile, noi, ca părinți, trebuie să fim foarte sensibili la ce are nevoie copilul nostru. Din acest punct de vedere, aș recomanda și discuția cu consilierul școlar, pentru că nu întotdeauna supra-pregătirea ajută”, a mai adăugat ministrul.

Ligia Deca a dat exemplul școlilor care organizează ore de pregătire suplimentară: „Majoritatea cadrelor didactice fac asta deja. Școlile s-au organizat astfel încât să ofere astfel de consolidări înainte de examenele naționale și eu cred că dacă există acest dialog sincer între familii și școală, lucrurile se vor îmbunătăți”.

Soluții rupte de realitate 

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național„ I.L. Caragiale” din București, consideră că ideea ministrului nu are cum să fie pusă în practică decât dacă va fi susținută și de un anumit buget. „Mi se pare puțin forțată treaba asta. Ca să faci o recuperare la modul serios, așa cum se face, înseamnă să stai peste numărul tău de ore la școală, cu un elev, cu doi, cu cinci. Asta înseamnă niște ore suplimentare pe care cine le plătește? Nu le plătește nimeni. Așa cum profesorii nu sunt plătiți nici pentru sâmbetele și duminicile în care se duc la olimpiadele școlare. Începând din anul 2010, s-au tăiat toate aceste sporuri, nu mai există nici salariul de merit, nici ore suplimentare, nici fond de 2%, nici nimic”.

Directoarea consideră că fenomenul meditatiilor nu va fi stopat în acest fel. Este, mai degrabă, o frecție la picior de lemn, pe principiul să spunem că am spus și noi ceva. Și doar atât. „Aici nu vorbim despre o situație izolată și punctuală, în care un elev sau doi elevi nu au înțeles ceva la oră și cer niște explicații suplimentare. Aici vorbim despre o întreagă pregătire suplimentară, sistematică. Lucrurile astea nu se fac așa. Așa a fost condusă educația în ultimii 35 de ani, cu niște soluții rupte complet de realitate și imposibil de pus în practică”, consideră dascălul.

Birocrația îngroapă educația

Andreia Bodea este de părere că profesorii sunt îngropați până peste cap în hârtii, documente și rapoarte pe care trebuie să le întocmească, totul în detrimentul actului educațional. „Dacă profesorii ar fi fost profesori și ar fi fost lăsați 90% din timp să se pregătească, să-și pregătească lecțiile, să urmeze cursuri de perfecționare și așa mai departe, poate s-ar fi putut face și acest lucru pe care îl sugerează acum doamna ministru.  Dar, în condițiile în care profesorii, mai ales diriginții și directorii, sunt îngropați în sute și sute de raportări, nu poți să le ceri lucrul acesta. Nu știu dacă propunerea aceasta vine din ignoranță sau pur și simplu din dorința de a bifa că am găsit o soluție. Nu este o soluție viabilă. Nu este o soluție care să stea în picioare și care să producă efecte pe termen lung”.

Directoarea directoarea Colegiului Național„ I.L. Caragiale” mai subliniază o chestiune: vorbim despre tot felul de categorii de elevi. „Păi, dacă tu îmi chiulești o grămadă de ore sau în timpul orelor, când eu vin la timp și pregătit la oră, tu stai pe telefon sau vii la jumătatea orei sau chiulești și mama imediat ți-a motivat absența, vrei după aia că eu o să rămân cu tine după ore? Să facem o pregătire? Nu mi se pare deloc corect”.

Răspunsuri facile pentru probleme profunde 

Problema meditațiilor în România este o problemă care nu se poate rezolva atât de ușor, consideră dascălul. „Ea arată o durere și o incapacitate a întregului sistem de învățământ. Sunt și mulți profesori slabi, este adevărat, sunt și puțini rămași în sistem, programele școlare sunt depășite, elevii sunt plictisiți. Cât despre părinți, aceștia au niște scopuri foarte bine definite când vine vorba despre meditatiile copiilor lor. Sunt elevi care se meditează pentru a intra la colegiu în clasa a V-a, alții pentru Evaluarea Națională, Bacalaureat sau facultate. Cum se împartă un profesor la atâtea cerințe?”

Prin urmare, o problemă atât de complexă nu poate avea un răspuns atât de simplu. „Mi se pare o declarație cel puțin neinspirată a unui om care nu are contact cu realitatea. În zonele rurale, de exemplu, nu sunt suficienți profesori care să predea orele la clasă..ce să mai vorbim despre ore suplimentare? Dacă încercăm să căutăm răspunsuri facile la probleme mari sau răspunsuri date așa din vârful buzelor la probleme profunde, nu o să fim decât ușor deplasați”, a mai precizat profesoara Andreia Bodea.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite