Porturile maritime americane, înțesate de ”macarale de spionaj” chinezești. Investigația Congresului SUA face vâlvă
0O anchetă a Congresului SUA găsește echipamente de comunicații în macaralele chinezești, ceea ce ridică probleme de spionaj.
Unele macarale de fabricație chineză folosite în porturile americane conțin echipamente de comunicații fără un scop clar sau o înregistrare clară a instalării lor, potrivit unei noi investigații a Congresului care sporește îngrijorarea SUA că macaralele ar putea fi folosite pentru supraveghere sau sabotaj, potrivit edition.cnn.com.
Investigația Comisiei pentru securitate internă și a Comisiei pentru China din Camera Reprezentanților s-a concentrat pe cele peste 200 de macarale de producție chineză instalate în porturile americane și în alte facilități conexe. Ancheta are loc pe fondul unor tensiuni sporite între SUA și China cu privire la securitatea națională și în contextul în care luna trecută Paza de Coastă a ordonat porturilor să asigure o mai bună securitate a macaralelor de fabricație chineză.
Parlamentarii au descoperit că echipamentele instalate pe macarale - modemuri celulare care pot fi folosite pentru comunicarea la distanță - nu au fost documentate în niciun contract între porturile americane și producătorul chinez de macarale ZPMC, a declarat pentru CNN un consilier al Congresului familiarizat cu ancheta. Când personalul portuar american a mers în China pentru a inspecta macaralele, modemurile erau deja instalate, a spus consilierul.
Modemurile au fost găsite "în mai multe ocazii" pe macaralele ZPMC, a spus consilierul.
"Ancheta comisiilor noastre a descoperit vulnerabilități în macaralele din porturile americane care ar putea permite PCC [Partidul Comunist Chinez] nu doar să submineze concurenții comerciali prin spionaj, ci și să întrerupă lanțurile de aprovizionare și circulația mărfurilor, devastând economia națiunii noastre", a declarat pentru CNN reprezentantul Mark Green, președintele republican al Comisiei pentru Securitate Internă din Camera Reprezentanților, într-o declarație.
"Fără o schimbare rapidă, vom continua să oferim PCC-ului un mijloc ușor de a se infiltra în infrastructura noastră critică în încercarea lor de a obține dominația globală".
Într-o declarație publicată pe site-ul său, ZPMC a afirmat că "s-a angajat întotdeauna să ofere produse și servicii de înaltă calitate clienților din întreaga lume. ZPMC respectă întotdeauna cu strictețe legile și reglementările din țările aplicabile".
Liu Pengyu, un purtător de cuvânt al Ambasadei Chinei la Washington, DC, a declarat pentru CNN că afirmațiile potrivit cărora macaralele fabricate în China reprezintă un risc de securitate sunt "în întregime paranoia".
"Ne opunem cu fermitate ca SUA să exagereze conceptul de securitate națională și să abuzeze de puterea națională pentru a obstrucționa cooperarea economică și comercială normală dintre China și SUA", a declarat Liu.
Wall Street Journal a fost primul care a relatat despre concluziile anchetei congresului.
Potrivit experților, macaralele de la navă la țărm sunt esențiale pentru deplasarea mărfurilor prin porturile maritime americane, care generează anual o activitate economică de mii de miliarde de dolari. Potrivit Pazei de Coastă, macaralele fabricate în China reprezintă aproape 80% din macaralele utilizate în porturile americane.
Macaralele pot fi adesea controlate de la distanță, ceea ce înseamnă că un hacker care are acces la rețelele macaralelor ar putea colecta informații din porturi sau, teoretic, ar putea chiar provoca întreruperi ale echipamentelor.
Luna trecută, administrația Biden a anunțat planuri de a investi 20 de miliarde de dolari în noi infrastructuri portuare fabricate în SUA, inclusiv în macarale fabricate în SUA, despre care oficialii spun că reprezintă un risc mai mic pentru securitate.
Multe utilaje din sectorul maritim și din cel al petrolului și gazelor naturale sunt dotate cu echipamente hardware, cum ar fi modemurile celulare, pe care tehnicienii le folosesc pentru întreținerea de la distanță, potrivit lui Marco Ayala, un expert în cibernetică industrială cu ani de experiență în sectorul maritim.
Dar acest hardware nu este întotdeauna bine documentat de unele dintre aceste instalații critice, ceea ce deschide riscuri de securitate, a declarat Ayala, care este președintele filialei din Houston a InfraGard National Members Alliance, o organizație public-privată de partajare a amenințărilor.
Faptul că modemurile sunt încorporate în sistemul operațional al macaralelor "ocolește fizic" apărarea tradițională de securitate IT a porturilor, a declarat Ayala pentru CNN. Experții guvernamentali și privați din domeniul maritim din SUA încearcă să schimbe această situație prin evaluări de securitate mai riguroase, a adăugat el.