Misiunea secretă pentru care se antrena echipajul elicopterului Black Hawk implicat în accidentul din Washington
0Helicopterul Black Hawk al Armatei Americane, care a intrat în coliziune cu un avion de pasageri în Washington miercuri seară, făcea parte dintr-o misiune de instruire pentru un program esențial, dar puțin discutat public, care vizează evacuarea oficialilor de rang înalt în caz de atac asupra SUA. Oficialii americani spun că acest program, cunoscut sub denumirile „continuitatea guvernului” și „continuitatea operațiunilor”, are scopul de a asigura funcționarea executivului în vremuri de criză.

De obicei, echipele ca cea care a pierit în acest accident transportă personalități importante prin Washington, un oraș plin de trafic de elicoptere. Însă, secretarul american al apărării, Pete Hegseth, a dezvăluit legătura echipajului cu această misiune într-o conferință de presă de la Casa Albă, explicând că membrii echipajului se aflau într-o „re-instruire anuală a zborurilor de noapte pe un coridor standard pentru misiunea de continuitate a guvernului”. Deși scopul acestei misiuni este important, detaliile sale rămân, în mare parte, secrete.
Cei trei militari care au murit în accident făceau parte din Batalionul 12 de Aviație de la Fort Belvoir, Virginia, unitate cu responsabilități în evacuarea oficialilor Pentagonului în caz de criză națională. În urma coliziunii, 64 de persoane aflate la bordul avionului de pasageri și-au pierdut viața. Echipajul Black Hawk, echipat cu ochelari de viziune nocturnă, efectua zboruri de instruire pe râul Potomac, pe un traseu cunoscut sub numele de „Ruta 4”, un coridor folosit pentru aceste misiuni de evacuare.
„Unele dintre misiunile lor sunt să sprijine Departamentul Apărării în caz că se întâmplă un dezastru în această zonă și trebuie să mutăm liderii noștri ”, a explicat Jonathan Koziol, șeful de cabinet al Direcției de Aviație a Armatei. Misiunea lor este esențială pentru continuitatea guvernului, iar detaliile acesteia sunt considerate printre cele mai bine păzite secrete ale Pentagonului.
Un exemplu de activare a acestui program a avut loc pe 11 septembrie 2001, când, după atacurile teroriste, armata americană a coordonat evacuarea unor lideri politici din Washington, inclusiv prin zboruri cu elicoptere Black Hawk, pentru a-i duce în locații sigure, precum Complexul Raven Rock din Pennsylvania, folosit încă din anii 1950 ca centru de comandă alternativ în caz de război nuclear.
Deși guvernul american nu dezvăluie detalii despre planurile de evacuare a oficialilor de rang înalt, acestea sunt esențiale pentru funcționarea continuă a guvernului în perioade de criză extremă. Recent, acest program a devenit și mai relevant, având în vedere volumul tot mai mare de zboruri în apropierea Aeroportului Național Ronald Reagan din Washington, unde au avut loc și instrucțiunile elicopterului implicat în accident.
Accidentul, soldat cu pierderi de vieți omenești, va atrage probabil o atenție sporită asupra siguranței și reglementărilor referitoare la aceste zboruri, iar autoritățile federale au suspendat temporar zborurile în acea zonă. Cu toate acestea, Hegseth a subliniat că echipajul se afla într-o „instruire anuală de rutină”, care face parte dintr-o pregătire continuă pentru a asigura siguranța în timpul unor operațiuni de asemenea amploare.
În ciuda criticilor și a cerințelor de revizuire a procedurilor de instruire în zona de mare trafic aerian din Washington, obiectivul acestei misiuni rămâne clar: pregătirea pentru orice situație de urgență, în care guvernul american trebuie să rămână operațional, chiar și în fața unui atac devastator.
Piloţii au încercat să ridice botul avionului cu câteva secunde înainte de coliziunea cu elicopterul, arată datele preliminare ale NTSB
Zborul American Airlines implicat în coliziunea mortală cu un elicopter Black Hawk deasupra Washington, DC, pare să îşi fi ridicat unghiul de înclinare chiar înainte de impact, arată datele preliminare de la unul dintre înregistratoarele de bord recuperate din avion, potrivit CNN.
”La un moment dat, foarte aproape de momentul impactului, a existat o uşoară schimbare a unghiului de înclinare, o creştere a înclinării”, a afirmat Todd Inman, membru al National Transportation Safety Board (NTSB), sâmbătă seară, într-o conferinţă de presă.
”Vom oferi mai multe detalii despre asta”, a spus el.
Descoperirea este una dintre primele informaţii care apar în timp ce NTSB investighează dezastrul în care 67 de oameni au murit. Elicopterul Black Hawk făcea antrenamente pentru a evacua oficiali guvernamentali în cazul unei catastrofe, când a avut loc coliziunea cu avionul de pasageri.
Agenţia lucrează încă la a transcrie înregistrările audio de la înregistratoarele de voce, a afirmat Brice Banning, investigatorul de la NTSB care se ocupă de acest caz.
Datele preliminare anunaţate la conferinţa de presă indică faptul că elicopterul ar fi zburat deasupra altitudinii permise pe acel coridor. Datele iniţiale arată că avionul regional American Airlines zbura la circa 325 de picioare altitudine la momentul impactului.
Însă datele disponibile controlorilor de trafic aerian au arătat că elicopterul se afla la 200 de picioare în apropierea momentului accidentului, a spus Inman, o discrepanţă neexplicată care va fi cercetată.
Dacă impactul a avut într-adevăr loc la 325 de picioare, ar fi fost mult deasupra limitei de 200 de picioare la care elicopterele sunt restricţionate pe acel coridor. Elicopterul folosea coridoare speciale pentru elicoptere ale forţelor de ordine, medicale, militare şi guvernamentale, în zona Washington. Hărţile Administraţiei Federale de Aviaţie arată - şi NTSB a confirmat - că elicopterele de pe coridor trebuie să se afle la cel mult 200 de picioare faţă de nivelul mării.
Inman a notat că anchetatorii ”nu au în momentul de faţă înregistrătile din Black Hawk”, deci nu pot oferi informaţii la ce altitudine zbura elicopterul.
Datele de monitorizare a zborurilor arată că înainte de coliziunea fatală elicopterul zbura cu 100 de picioare mai sus de altitudinea permisă şi vira în afara ruteri prestabilite de-a lungul malului estic al fluviului Potomac.
Şi preşedintele Donald Trump şi secretarul Apărării Pete Hegseth au ridicat problema altitudinii.
Cutia neagră cu înregistrarea de voce a elicopterului a fost recuperată fără semne de avarii exterioare, potrivit lui Inman.
NTSB a început să îi audieze pe angajaţii care se ocupă cu controlul traficului aerian, iar aceste audieri vor dura câteva zile, a afirmat Inman.
Uşoara creştere a unghiului de înclinare ar putea arăta că piloţii au încercat să ridice avionul, după ce au observat brusc elicopterul, a declarat, sâmbătă, pentru CNN, Mary Schiavo, fost inspector general la Departamentul Transporturilor.
”Asta ne spune că nu au văzut elicopterul decât cu o secundă înainte de impact. Dar avea acea secundă în care să încerce să se ridice”, a spus Schiavo.
Accidentul a dus la moartea a 67 de persoane, între care trei aviatori militari în elicopterul Black Hawk: capitanul Rebecca Lobach, 28 de ani, identificat sâmbătă, sergentul Ryan Austin O’Hara, 28 de ani, şi ofiţerul Andrew Lloyd Eaves, 39 de ani. Deşi Armata a publicat numele celorlalţi doi militari, cel al lui Lobach nu fusese anunţat, la solicitarea familiei.
Coliziunea între elicopterul Black Hawk al Armatei li zborul 5342 al American Eagle în apropiere de Aeroportul Naţional Reagan din DC este cel mai grav dezastru aviatic din SUA din 2001 încoace.
Echipele încă lucrează la a recupera epava aeronavei şi trupurile victimelor din fluviul Potomac. Între victime se află tineri patinatori care se întorceau dintr-un cantonament din Kansas.
Până sâmbătă, au fost recuperate rămăşiţele a 42 de persoane, din care 38 au fost identificate de Biroul de Medicină Legală.
NTSB a anunţat că va dura circa 30 de zile până va emite un raport preliminar, însă raportul final, care va stabili cauza probabilă, va dura mult mai mult.