Regiunea irakiană Kurdistan, paralizată de cea mai gravă criză a petrolului din trecutul recent

0
0
Kurzi aliniaţi pentru a cumpăra combustibil. FOTO Reuters
Kurzi aliniaţi pentru a cumpăra combustibil. FOTO Reuters

Închiderea cele mai mari rafinării din Irak , blocarea unora dintre cele mai mari străzi din cauza luptelor deschise şi cererea fulgerător de mare au dus la crearea celei mai grave crize a petrolului din ultimii ani în regiunea semiautonomă Kurdistan. Cozile uriaşe, raţionalizarea combustibilului şi dezvoltarea pieţei negre contribuie la creşterea nemulţumirilor şi a tensiunii care străbat Irakul.

La staţiile de benzină din cele trei provincii care formează regiunea Kurdistan, în nordul Irakului, şi în mod special în capitala regionala Arbil şi oraşul Dohuk s-au format cozi unde kurzii aşteaptă ore bune până a avea şansa de a ajunge la pompa de alimentare. În alte benzinării, şoferii aşteaptă şi zile până să-şi reumple rezervoarele maşinilor, relatează agenţia AFP.

„Aştept aici de două ore, sper ca într-o jumătate de oră să umplu rezervorul”, a declarat Raad, un kurd în vârstă de 34 de ani care aştepta la o coadă formată la o benzinărie din Arbil. Însă cazul lui este unul fericit, el fiind printre cei relativ puţini care au descoperit o staţie de alimentare funcţională. Multe dintre benzinării au fost închise după epuizarea rezervelor de combustibil, intrările fiind blocate cu panouri sau scaune de plastic.

Criza şi-a făcut simţite efectele la scurt timp după ce insurgenţii sunniţi, loiali grupării jihadiste Statul Islamic al Irakului şi Levantului (SIIL), au început să cucerească oraş după oraş, forţând trupele guvernamentale să-şi abandoneze posturile. În prezent, obiective importante şi teritorii întinse din cele cinci provincii irakiene se află sub controlul rebelilor.

Kurdistan, dependent de Irak

Pe măsură ce militanţii avansau cu ofensiva, rutele de aprovizionare ale rezervelor de petrol au fost blocate, iar luptele între armata irakiană şi jihadişti au provocat închiderea celei mai mari rafinării, localizată în apropierea oraşului Baji, la sud de Mosul, fieful insurgenţilor.

„În ceea ce priveşte aprovizionare, Kurdistanul nu este complet autosuficientă în produse de rafinărie, inclusiv combustibili”, a declarat Patrick Osgood, şeful biroului kurd al Iraq Oil Report. Kurdistan produce „probabil 60% din ceea ce are nevoie, dar restul de 40% îl primea de la Baiji”, unde se află cea mai importantă rafinărie irakiană.

În prezent, Kirkuk este păzit de forţele armate kurde, după cele trupele irakiene au părăsit oraşul în urma luptelor cu insurgenţii. Kirkuk este un subiect puternic disputat între Irak şi Kurdistan, ambele puteri revendicându-şi dreptul de a controla oraşul şi, în consecinţă, veniturile obţinute de pe urma tranzacţiilor cu petrol.

După preluarea controlului de către peshmerga, forţele militare kurde, guvernul regional a decis să direcţioneze petrolul de la una dintre cele două rafinării ale sale în Kirkuk, ceea ce a provocat întreruperea alimentărilor la celelalte staţii din ţară, a explicat Osgood.

Piaţa neagră este în plină dezvoltare

Un efect nefast al crizei şi este dezvoltarea fulminantă a pieţei negre a petrolului. La ieşirea din oraşul Dohuk, înspre Mosul, zeci de bărbaţi îşi anunţă disponibilitatea de a vinde combustibil. „Avem petrol, avem petrol”, strigă aceştia către şoferi, preţioasele rezerve fiind vândute în sticle de plastic, la un preţ de patru ori mai mare decât preţul oficial din Kurdistan (500 de dinari irakieni per litru sau echivalentul a 32 de eurocenţi).

Însă majoritatea şoferilor nu îşi permit să plătească atât de mult şi se tem că ar putea cumpăra petrol amestecat cu apă, riscând să-şi strice maşinile. Pe de altă parte, guvernul kurd a impus restricţii în ce priveşte alimentarea, raţionalizând combustibilul atribuit fiecărui consumator. Astfel, alimentarea se face în funcţie de numărul de înmatriculare al autovehiculului, iar fiecare doritor nu poate să cumpere mai mult de 30 de litri o dată.

„Dacă toţi ar veni şi şi-ar alimenta rezervoarele doar o dată, în loc să vină de mai multe ori şi sş-l vândă în Kirkuk şi în Mosul, nu am fi avut nicio criză. Aceasta este o criză creată de oameni, nu de guvern”, a declarat Abdulkarim Othman, un şofer kurd în vârstă de 63 de ani.

„Nu există niciun plan de rezervă în ceea ce priveşte aprovizionarea cu petrol în Irak”, a subliniat Osgood, insistând că fără ajutorul rafinăriei din Baiji este imposibilă îndeplinirea cererii.

 

În lume


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri