Cum au căzut tinerii alegători ai Europei în plasa extremei drepte?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mulți alegători tineri din Europa spun că partidele tradiționale nu iau în seamă preocupările lor și nu vorbesc pe limba lor. De acest lucru a profitat extrema dreaptă care a recurs la Tiktok, aplicația preferată de generația Z, pentru a ajunge la ei și a-i prinde în plasă, scrie The Telegraph.

Jordan Bardella FOTO EPA EFE jpg

Încheindu-și cămașa albă atent călcată, Jordan Bardella a luat o gură de apă la un miting politic sufocant în timpul campaniei sale electorale pentru alegerile europene și și-a cerut scuze pentru pauză spunând: „Deja mi se face cald”. „Tu ești cel care ne înfierbântă”, a strigat o fată din mulțimea tânără.

Extrema dreaptă a copiat stilul influencerilor

Francezii o numesc „Bardella-mania”.

Oriunde se duce, tânărul de 28 de ani lider al Adunării Naționale (RN) de extrema-dreapta din Franța, este asaltat mai ales de tineri.

Această adulație s-a transformat în triumf electoral duminică, când 31,4% dintre francezi au votat pentru protejatul lui Marine Le Pen, impecabil îmbrăcat, îngrijit și cu vorbele la el, oferind partidului său 30 de locuri în Parlamentul European.

Aceasta reprezintă mai mult decât dublul numărului de locuri obținute de partidul Renașterea al lui Emmanuel Macron, care a obținut un scor mizerabil de 14,6% (13 locuri) și a terminat doar puțin înaintea socialiștilor, care au primit 13,8% din voturi.

Dar nu doar Bardella a atras roiuri de tineri alegători. Alternativa pentru Germania (AfD), formațiunea de extrema dreapta Germania, a crescut și ea, fiind propulsată în parte de alegătorii cu vârsta sub 30 de ani.

Un sondaj publicat duminică a arătat că 32% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani au votat pentru RN în Franța, mai mult decât dublu față alegerile europene din 2019. În Germania, AfD a înregistrat un salt de 11 procente în ceea ce privește cota de voturi în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani, obținând un total de 16 procente. De asemenea, a înregistrat salturi mari în rândul persoanelor cu vârste cuprinse între 25 și 44 de ani.

Tinerii au trecut de la verzi, la extrema dreaptă

La ultimele alegeri europene, tinerii din Europa au votat în proporție covârșitoare pentru partidele verzi, în ceea ce a fost anunțat ca fiind un „val verde”.

Cu toate acestea, interesul a scăzut în rândul unei generații care a crescut în timpul pandemiei Covid și care se teme de războiul din Europa, de o piață a muncii nesigură și de lipsa de locuințe accesibile.

Mulți alegători tineri spun că partidele tradiționale nu sunt atente la preocupările lor și abia dacă vorbesc pe limba lor.

Aceasta este o oportunitate care a fost exploatată cu succes de AfD și RN. Arma aleasă de aceștia a fost Tiktok, aplicația de partajare video preferată de generația Z.

Toate călătoriile oficiale ale lui Bardella sunt însoțite de o echipă responsabilă cu alimentarea conturilor sale de Instagram și TikTok, care sunt urmărite de 1,5 milioane și, respectiv, 615.000 de abonați.

Analiștii spun că el a copiat stilul unui influencer de pe rețelele de socializare, mai degrabă decât pe cel al șefului unui partid politic.

"Am investit foarte mult în rețelele sociale. Este un mod de a vorbi cu tinerii. În aceste alegeri, încerc să politizez tinerii", a declarat Bardella pentru France Inter săptămâna trecută.

Costumele sale croite (de la brandul olandez Suit Supply, cunoscut pentru prețurile sale accesibile) sunt suficient de mulate pentru a-și arăta formele sculptate în urma sesiunilor regulate de gimnastică. Apropiații recunosc că politicianul este „obsedat” de înfățișarea sa și face crize de furie dacă un guler al cămășii nu este la locul lui.

"Există un cult al personalității în jurul lui Bardella pe rețelele de socializare. El este peste tot și apare ca fiind fermecător, carismatic, chipeș, ca o vedetă", a declarat Lola, o pariziancă de stânga în vârstă de 18 ani, care a mărturisit că Bardella este peste tot în spațiul social media.

Tinerii îi urmăresc postările despre violența în rândul tinerilor, despre inflația care erodează puterea de cumpărare a părinților lor, despre declinul serviciilor publice în zonele rurale și despre provocările cu care se confruntă tinerii fermieri.

Acestea sunt deseori puse în mod convenabil pe seama unor țapi ispășitori, cum ar fi Bruxelles-ul și imigranții. O înregistrare video pe care a postat-o, denunțând „brutalitatea” Franței după moartea în aprilie, a unui adolescent înjunghiat de un afgan în Châteauroux, a fost vizionată de aproape 5 milioane de ori. Un alt clip distribuit pe scară largă îl arată pur și simplu mâncând dulciuri.

Cu ce sunt impresionați tinerii

Mulți comentatori au fost șocați de faptul că Maximilian Krah, candidatul principal al AFD la alegerile europene, a reușit să treacă peste o serie de scandaluri apărute în presa centrală, de la angajarea unui spion chinez până la declarația că nu toți membrii SS au fost „criminali”.

Dar pe TikTok, poveștile abia dacă au provocat o undă.

În schimb, Krah a putut fi văzut adoptând stilul lui Andrew Tate, misogin și adept al „masculinității”, în apelul său către tinerii alegători.

"Unul din trei bărbați tineri din Germania nu a avut niciodată o prietenă. Ești unul dintre ei?" întreabă Krah.

"Nu vă uitați la filme porno, nu votați verde, ieșiți afară, în aer liber. Fiți încrezători. Și, mai presus de toate, nu credeți că trebuie să fiți drăguți și blânzi. Bărbații adevărați stau la extrema dreaptă. Bărbații adevărați sunt patrioți. Așa se găsește o iubită!".

Într-o altă postare, Krah a făcut din nou un apel direct către tineri în legătură cu războiul din Ucraina.

"Războiul din Ucraina nu este războiul vostru. Zelenski nu este președintele vostru", spune el. „Dar acest lucru vă costă bani și riscați ca Germania să fie târâtă în acest război”.

Prin videoclipuri ca acesta, AfD ajunge acum la mai mulți tineri pe TikTok decât toate celelalte partide la un loc. Pentru Olaf Scholz, cancelarul german, a fost ceva ieșit din  comun când a postat primul său videoclip pe platformă în acest an, arătându-și servieta veche.

Philipp Jessen, fondator al agenției de PR Storymachine din Germania, a declarat pentru The Telegraph: „Partea întunecată politicii înțelege întotdeauna prima noile mijloace media”.

"TikTok este fereastra pentru radicalii de dreapta în casele noastre. AfD comunică cu copiii noștri ca și cum am face-o noi, ca și cum ar fi membri apropiați ai familiei... spunându-le povești timp de ore întregi în fiecare zi.

Mă înfurie faptul că partidele «democratice» [mainstream] nu sunt capabile să înțeleagă cât de important este acest lucru. Nu este cine știe ce filozofie, dar ei se concentrează pe mass-media tradiționale, așa că nu ar trebui să se întrebe de ce pierd votul tinerilor," spune acesta.

Jean-Yves Camus, politolog, a declarat că stereotipul conform căruia majoritatea tinerilor doresc să voteze pentru Partidul Verde, pentru Partidul de Stânga sau pentru „cauze altruiste” este eronat și depășit.

„Sună simplist, dar există tineri în Franța care au nevoie de ordine, care își pierd simțul verticalității, care caută autoritate”, a spus el.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite