Terapie prin artă. Traumele și emoțiile negative, gestionate prin ateliere de pictură și hand-made
0Lucia Mihai își ajută cursanții să își conștientizeze emoțiile prin artă. Participanții la atelierele sale își exprimă emoțiile negative prin obiectele, desenele și picturile pe care le creează și care îi ajută apoi să se vindece emoțional și mental.

Lucia Mihai (44 de ani) a fost reprezentant de vânzări în industria farmaceutică timp de 20 de ani, după ce a absolvit Liceul Economic din Galați și apoi Facultatea de Medicină și Farmacie, specializarea tehnică dentară.
A simțit că ceea ce făcea nu o mai împlinește, așa că, în urmă cu un an și jumătate, a decis să renunțe la job și să devină ceea ce în limbaj de specialitate se numește lucrător prin arte combinate.
Mai precis spus, în cazul copiilor folosește tehnica de hand-made, iar în cel al adulților, pictura și desenul, pentru a scoate la lumină emoțiile negative reprimate, astfel încât aceștia să își vindece traumele.
„Mi-am descoperit pasiunea pentru hand-made. Am participat la mai multe târguri de profil, unde cream diverse obiecte decorative pe lemn și sticlă. Una dintre tehnicile pe care le foloseam era cea a șervețelului: un obiect este practic decorat cu o imagine aflată pe un șervețel“, a povestit Lucia pentru „Weekend Adevărul” cum a început să lucreze cu copiii.
Cei mici erau curioși să vadă cum își realiza minunățiile, iar atunci a înțeles că menirea ei este să ajute copiii și tinerii să își conștientizeze traumele prin artă.
Ca să facă acest lucru, a urmat un curs de lucrător prin arte combinate și acum ghidează persoanele să creeze manual diverse obiecte pentru a le stimula încrederea în sine și a scoate la lumină emoțiile negative și traumele pe care le-au suferit la un moment dat în viață.
Lucia organizează ateliere de modelaj și stimulare prin muzică, unde participanții confecționează instrumente muzicale și lucrează apoi în sincron unii cu ceilalți. Cei interesați vin și la ateliere senzoriale, de arte vizuale și la teatrul de improvizație.
„Scopul acestor ateliere nu este obiectul final, ci identificarea emoțiilor pe care le simți, ce trăiri ai când faci un lucru sau altul, unde te duc cu gândul și ce amintiri îți trezesc“, enumeră gălățeanca câteva dintre beneficiile acestora.
Forma sentimentelor negative
Lucia a început să lucreze mai întâi doar cu copii, a trecut la preadolescenți, apoi la adolescenți și, în final, și la adulți. „A fost un proces și pentru mine. Pe măsură ce am căpătat mai multă experiență, mi-am dorit să fac mai multe“, explică ea. În cazul adulților, desenul și pictura sunt un proces de introspecție, o cale de cunoaștere interioară.
La atelierele la care participă, aceștia își aleg o temă, de pildă, cum ar arăta copilul lor interior. Pentru mulți este prima dată când se conectează cu propriul corp, în sensul de a deveni conștienți de gândurile și de emoțiile lor, lucru care este valabil și la copii.
Gălățeanca folosește pictura intuitivă în demersul ei. De exemplu, un adult va picta formele pe care simte că ar trebui să le ia stările lor negative.
„Transmiți o emoție prin artă, o emoție pe care o simți în interiorul tău și nu o poți exprima prin cuvinte. Unii adulți intră în acea stare, acel flux, dar alții nu o fac de prima dată. Este de înțeles, pentru că nu au primit educația necesară de la părinți, care, la rândul lor, nu au avut informația necesară și atât au putut face la acel moment“, descrie procesul Lucia.

În acest fel, emoțiile negative sunt scoase la lumină, majoritatea preferând să le dea uitării, sperând că astfel vor dispărea. E doar o amăgire, pentru că acest gen de sentimente sunt adânc înrădăcinate în subconștientul nostru și ajung să ne dicteze de multe ori comportamentul chiar fără să vrem.
„Mai târziu, aceste emoții negative vor somatiza și ne vor îmbolnăvi fizic. Cei mai mulți dintre noi nu înțeleg de ce s-au ales cu o anumită boală. Explicația este simplă: energia negativă nesănătoasă rămâne captivă în corpul nostru“, spune Lucia.
Toate obiectele, desenele și picturile sunt folosite apoi de copii și adulți pentru a-și reaminti de emoțiile care le-au făcut rău, astfel încât să nu le mai experimenteze niciodată.
Vindecare prin feedback emoțional
Un alt pas important în procesul de vindecare la atelierele Luciei este comunicarea propriilor emoții după ce participanții le-au identificat. Pentru unii dintre ei, această etapă este foarte grea, însă dacă reușesc, își vor recăpăta controlul asupra gândurilor și sentimentelor prin feedbackul pe care îl primesc de la cei cu care vorbesc.
„Vreau ca ceea ce creăm la aceste ateliere, toată această eliberare să devină un obicei zilnic de autoreglare, care să îi ajute să își gestioneze gândurile și emoțiile mult mai bine“, este dorința gălățencei.
La finalul unui atelier, fiecare copil pleacă acasă cu obiectul pe care l-a creat, fiind expresia trăirilor cele mai adânci, iar hand-made-ul devine o adevărată ancoră pentru ei, în special în momentele de furie sau de tristețe.

Este un memento al efortului lor din atelier de a scoate la suprafață traumele îngropate adânc, dar și al modului în care au reușit gradual să le conștientizeze, să le gestioneze și apoi să le elimine.
„Mulți vin foarte reticenți, cu foarte multe frustrări, iar dacă vorbim de copii, majoritatea au rămas cu traume după bullyingul de la școală. Sunt foarte timizi, timorați și de multe ori nu se pot exprima verbal. Obiectele pe care le creează sunt o formă de exprimare a ceea ce ei simt cu adevărat. Când un copil desenează într-un anumit fel și folosește anumite culori, îți dai seama de starea lui emoțională“, povestește terapeuta despre începutul călătoriei pe care și-o asumă copiii, tinerii și adulții care vin la atelierele ei.
De la copii la bătrâni
Lucrează cu copii de la 4 până la 18 ani și cu adulți între 30 și 50 de ani, dar în viitor are în vedere și vârsta a treia, care vine cu alte provocări: „Unii nu mai văd sensul vieții după ce cresc copiii. Se pensionează, nu mai au activitate și oarecum se plafonează. Intră într-o rutină care nu este deloc sănătoasă și aici trebuie lucrat“.
În prezent, Lucia urmează un curs de formare în psihoterapia copiilor și adolescenților în cadrul Asociației Române de Terapie Integrativă ca să acționeze cu copiii, tinerii și adulți și pe zona de vindecare profundă. De asemenea, Lucia Mihai și-a propus să introducă ateliere de educație sexuală și de inteligență emoțională în școlile și liceele din Galați.
„Între 14 și 18 ani, pare că adolescenții au fost abandonați. Nu știu cum să relaționeze cu cei din jur și cum să reacționeze în diverse situații în care sunt puși. Nu își mai găsesc locul în actuala societate, în special din cauza faptului că interacțiunea lor este mai mult în online decât fizic. Nu mai știu să vorbească și să împărtășească ceea ce simt și prin ce schimbări trec“, este constatarea amară a Luciei, care vrea să îi învețe cum să facă toate aceste lucruri fără să le fie rușine și fără teama de a fi blamați sau judecați.