La ce trebuie să fii atent când citeşti eticheta

0
0

Dacă ţii la sănătatea ta, atunci trebuie să ştii că este foarte importantă descifrarea etichetei alimentelor pe care le consumi. Află ce trebuie să urmăreşti pe etichetă şi, în funcţie de aceasta, ce tip de produse este bine să eviţi.

Pentru a face alegeri optime în materie de alimentaţie, este necesar să cunoşti semnificaţiile tuturor informaţiilor care apar pe etichetele produselor pe care le cumperi. Nu trebuie să fii atent numai la termenul de expirare şi la E-uri, ci şi la tipul şi cantitatea de grăsimi conţinute, precum şi la existenţa unor ingrediente cu potenţial alergen sau a unora provenite din organisme modificate genetic.

Evită aditivii cu denumiri alambicate

Atât ingredientele conţinute, cât şi aditivii (conservanţi, coloranţi, îndulcitori, acidifianţi, emulgatori, antioxidanţi, stabilizatori, stimulatori de arome) ­trebuie să fie menţionaţi pe etichetă în ordinea descrescătoare a can­ti­tăţii lor. Aditivii pot fi scrişi fie sub forma codului alfanumeric european (ca E-uri), fie ca denumire chimică. Nu uita că nu toţi aditivii sunt nocivi! Astfel, există coloranţi naturali, precum cei obţinuţi din sfeclă roşie, dar şi aditivi cu acţiune inofensivă (acidul ascorbic).

Ghidează-te după valorile nutriţionale

Tipul de grăsimi, numărul caloriilor, valoarea colesterolului, cantitatea de sodiu, fibre, zaharuri, proteine, vitamine sau de minerale sunt alte elemente pe care trebuie să le urmăreşti pe etichetă, mai ales dacă ai probleme precum colesterol mărit, diabet sau hipertensiune. În general, este specificat conţinutul de nutrienţi raportat la 100 g de produs sau la porţie. Pentru anumite produse, sunt importante menţiuni precum procentul de grăsime (lactate).

Atenţie la posibilii alergeni!

Dacă ai intoleranţă la gluten sau la lactoză, urmăreşte menţiunile în acest sens de pe produs, precum şi pe cele legate de alte substanţe alergene, cum sunt soia, grâul, nucile sau susanul. De asemenea, urmăreşte dacă pe etichetă sunt trecute condiţiile de păstrare, de fabricaţie şi de tratare chimică (dacă este cazul).

Valabilitatea, în termen

Este esenţială citirea datei la care expiră produsul alimentar. Refuză să cumperi alimentele care nu au înscris termenul de expirare şi pe cele depozitate în condiţii inadecvate, care grăbesc procesul de alterare. Este bine să fii atent şi la unele indicii care arată că produsul alimentar poate fi alterat. Astfel, de exemplu, la unele iaurturi, folia protectoare poate fi dezlipită sau umflată.

Ce este CZE?

Cantitatea zilnică estimată (CZE) se referă la necesarul nutriţional, care diferă în funcţie de vârstă, sex şi de activitatea fizică depusă. Pentru un adult cu greutate medie, necesarul energetic exprimat în kilocalorii este de 2.000, cel de proteine - 50 g, de glucide (carbohidraţi) - 270 g, de zaharuri - 90 g, de grăsimi totale - 60 g, de grăsimi saturate - 20 g, de fibre - 25 g, iar de sare -6 g.

Specialistul nostru

Livia Nena biolog nutriţionist

Eticheta este specifică în funcţie de tipul alimentului. De regulă, pe ea sunt trecute conţinutul produsului, aditivii (conservanţi, coloranţi, amelioratori de gust etc.), precum şi valorile nutriţionale la 100 g (valoare energetică, grăsimi, proteine, carbohidraţi). Informaţia corectă asupra conţinutului unui produs ce urmează a fi consumat este un amănunt important pentru persoanele cu anumite probleme de sănătate (diabet, hipertensiune).

Viață sănătoasă


Ultimele știri
Cele mai citite