Cât de sănătoasă este dieta fără sare şi ce cantitate ar trebui să introducem zilnic în organism?

0
0
Sarea reţine apa în organism şi pune presiune pe inimă
Sarea reţine apa în organism şi pune presiune pe inimă

Un nou studiu controversat arată că un regim care exclude sarea este la fel de nesănătos pentru inimă ca şi acela excesiv de bogat în sodiu

Regimul alimentar care reduce sarea sub 3 grame pe zi pare să crească riscul de boli de inimă la fel ca şi în cazul pacienţilor care consumă prea multă sare şi au tensiunea arterial crescută, a explicat Andrew Mente, unul dintre autorii studiului şi profesor asociat la clinica de epidemiologie a Universitatăţii McMaster din Ontario, Canada.

„A consuma nici prea multă sare, dar nici prea puţină pare să fie reţeta succesului şi a menţinerii sănătăţii inimii“, a opinat acesta, prelaut de webmd.com.

Asociaţia Americană pentr Sănătatea Inimii a criticat însă foarte puternic rezultatul studiului susţinând că estimarea necesarului de sodium este eronată şi nu ar trebui să producă o relaxare a politicii publice în materie.

Este o analiză eronată, care nu oferă informaţii noi , a apreciat dr. Elliott Antman, decanul clinicii de cercetare de la Harvard Medical School. Asociaţia Americană pentru Sănătatea Inimii continuă să recomande cantitatea de 1,5 grame de sare pe zi şi nu mai mult.

Potrivit studiului lui Mente, doar persoanele care au tensiune arterială mare ar trebui să reducă consumul de sare. Acsta a adăugat că rezultatele cercetării arată că o dietă săracă în sodiu creşte riscul de infarct miocardic sa accident vascular cerebral cu 26% pentru persoanele hipotensive şi cu 34% pentru cele hipertensive. Pe de altă parte, o dietă bogată în sodiu creşte cu 23% riscul la persoanele care au tensiune mare.

O dietă bogată în sare nu creşte niciun risc la aceia care au tensiunea normală, mai spune cercetătorul.

De cealaltă parte, reprezentanţii asociaţiei americane pentru sănătatea inimii au explicat că excesul de sare creşte tensiunea arterială la unele persoane prin reţinerea apei în rogansim, fapt care pune presiune suplimentară asupra inimii.

Mente a afirmat însă că o dietă săracă în sodiu activează un hormon implicat în reglarea tensiunii sângelui şi în menţinerea balanţei fluidelor. Astfel, reducând sarea se reduce şi tensiunea, dar se activează acest hormon. Pentru a ajunge la aceste concluzii cercetătorii canadieni au pus cap la cap rezultatele unor studii care implicau mi mult de 133.000 de persoane din 49 de ţări.

Fiecare studiu a luat în calcul colectarea uneo mostre de urină în fiecare dimineaţă de la fiecare participant şi a tras concluzii referitoare la dieta mai săracă sau mai bogată în sodiu, metodă criticată de asociaţia americană pe motiv că este irelevantă.

Antman spune că nu poţi să tragic concluzii edificatoare din analiza unei simple mostre de urină luată într-un singur moment al zilei şi şi-a exprimat îngrijorarea că rezultatele acestui studiu publicat în revista The Lancet va determina populaţia să facă propriile alegeri în materi de consum de sodiu, ceea ce va duce la „un adevărat dezastru“.

Sharon Zarabi, dietetician la Spitalul Lenox Hill din New York City este de părere că întrucât sarea face parte din dieta umană de milenii nu este cazul să fie exclusă, cid oar consumată cu moderaţie. Apariţia alimentelor procesate, mai spune acesta, a dus implicit la o creşterea dozei de sare introdusă în organism, sare care este folosită tât pentru arămă, cât şi ca conservant.

„Noi recomandăm pacienţilor cu hipertensiune arterială o dietă bogată în fructe şi legume şi limitarea adaosului de sare. Multe studii dietetic atrag atenţia că totul trebuie consumat cu moderaţie şi eviarea acelor alimente şi condiment procesate care conţin mai multă sare decât am putea crede, cum sunt de exemplu sosurile pentru salată, muştarul, brânza, chiar şi produsele de panificaţie.

Viață sănătoasă


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri