Ce este „crucea Einstein“. Descoperirea făcută de astronomi ar putea explica sfârșitul lumii

Un fenomen ciudat, cunoscut sub numele de ”crucea Einstein”, ar putea ajuta astronomii să descifreze teoriile privind sfârșitul lumii și al Universului. Recent a fost descoperită o supernova neobișnuită de tip Ia, SN Zwicky (SN 2022qmx), arată un studiu publicat în revista Nature Astronomy.

Aceasta a fost o realizare importantă pentru echipă, deoarece a implicat observarea a două evenimente astronomice foarte rare care s-a întâmplat să coincidă, potrivit Science Alert, citată de ziare.com

Sfârșitul lumii ar putea fi explicat de astronomi FOTO NASA

Măsurarea distanțelor cosmice este o provocare, iar astronomii se bazează pe mai multe metode și instrumente pentru a face acest lucru - denumite în mod colectiv scara distanței cosmice.

Un instrument de maximă importanță îl reprezintă supernovele de tip Ia, care apar în sistemele binare în care o stea (o pitică albă) consumă materie de la un însoțitor (adesea o gigantă roșie) până când atinge limita Chandrasekhar și se prăbușește sub propria sa masă.

Pe măsură ce aceste stele își explodează masiv straturile exterioare, ele eclipsează temporar totul în fundal. Într-un studiu recent condus de către Universitatea din Stockholm a fost descopetrită o supernovă neobișnuită de tip Ia, denumită SN Zwicky (SN 2022qmx).

Ipoteza efectului puternic de lentilă

Detectarea inițială a fost făcută folosind Zwicky Transient Facility de la Observatorul Palomar din California, Statele Unite. Această unitate este numită în onoarea lui Fritz Zwicky, astronomul care a teoretizat pentru prima dată existența materiei întunecate în anii 1930.

Câteva săptămâni mai târziu, echipa a observat-o cu optica adaptivă (AO) la W.M. Observatorul Keck de pe vârful Maunakea, Hawaii și Very Large Telescope (VLT) de la Observatorul Paranal din Chile. Pe baza luminozității observate, Goobar și colegii săi au emis ipoteza că observau un efect puternic de lentilă.

Numeroase oportunități pentru știință

Observațiile obținute de Telescopul Spațial Hubble au confirmat teoria, arătând că efectul de lentilă cu imagini multiple a rezultat dintr-o galaxie în prim-plan care a mărit supernova de 25 de ori! Descoperirea prezintă numeroase oportunități pentru astronomi, inclusiv capacitatea de a studia SN Zwicky mai detaliat și de a investiga în continuare misterele lentilelor gravitaționale.

Descoperirea lui SN Zwicky nu numai că arată capabilitățile remarcabile ale instrumentelor astronomice moderne, dar reprezintă și un pas semnificativ înainte în încercarea noastră de a înțelege forțele fundamentale care modelează Universul nostru”. Implicațiile acestui lucru depășesc însă aceste două fenomene. Studiul supernovelor de tip Ia i-a condus pe astronomi la realizarea că cosmosul se extinde într-un ritm accelerat.

Această descoperire i-a adus echipei de descoperire Premiul Nobel pentru Fizică în 2011, care a fost împărțit între Saul Perlmutter și împreună între Brian P. Schmidt și Adam G. Reiss.

Descoperirea ar putea ajuta astronomii să retragă vălul materiei întunecate și să descifreze teoriile despre cum se va termina Universul și lumea (adică, Big Crunch, Big Rip, Heat Death).