Istoria săpunului Cheia: de la marfă burgheză la produsul urât mirositor din comunism

0
Publicat:

Săpunul Cheia era singurul care se găsea de vânzare în magazine în perioada comunistă. Lux sau Oana erau produse de lux pe care, de cele mai multe ori, le luai pe sub mână.

image

Săpunul Cheia, la discreție pe piața de consum românească, era de proastă calitate, iar femeile îl țineau doar ca să spele hainele cu el. Deși mirosea urât, în lipsă de detergenți buni și de balsamuri, gospodinele se bazau pe el. el era folosit și pe post de detergent, după ce era ras și pus în mașinile de spălat.

Istoria vestitului săpun a început în luna martie a anului 1886, în Galați, când afaceristul Lipa Braunstein a obținut de la Primărie dreptul de a deschide o fabrică. În anul 1981, fabrica s-a numit „Apollo“, iar în anul 1901 poartă denumirea de „Cheia“. Câțiva ani mai târziu, fabrica avea 60 de angajați și producea 120.000 kilograme de săpun, printre sortimente găsindu-se și produsul numit „săpun românesc“.

În perioada interbelică, scrie istoricului Tudose Tatu în cartea „Istoria trudită a fabricilor uitate“, Cheia era un săpun burghez, adresat industriașilor, avocaților, doctorilor și funcționarilor publici.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, săpunul, numit „Străjerul“, a făcut parte din trusoul soldaților români. Produsul a fost folosit atât la spălatul uniformei, al corpului, dar și la bărbierit.

După instaurarea comunismului în România, fabrica de săpunuri a fost naționalizată, așa cum s-a întâmplat cu toată industria. În anii 70, fabrica a fost retehnologizată, devenind principalul producător de săpun din Romania, cu peste 2000 angajaţi. Așa săpunul „Cheia“ a devenit nelipsit în nicio casă a românilor. Doar cei care aveau prieteni marinari aveau parte de săpunuri occidentale. 

Glumele specifice acelor vremuri de tipul „Vrei să cucereşti Femeia? Foloseşti săpunul Cheia!?” sau „Ce și-ar fi dorit Femeia? Dacă nu săpunul Cheia!“ au devenit sloganuri hazlii.

Istoria săpunului Cheia nu s-a terminat. În anul 2010, antreprenorul Alin Laslo, a preluat marca și produce, într-o fabrică din Baia Sprie (Maramureș), săpunuri naturale și alte articole de îngrijire personală.

Apollo Colecție Serviciul Referinţe - Galați
Apollo Colecție Serviciul Referinţe - Galați

„Dumnezeu a fost bun cu noi, cu pandemia - am avut creșteri de 50-60% în ultimii ani. Cuvântul «săpun» a avut o altă greutate, mai mare. Dacă până la începutul pandemiei avea o conotație de multe ori negativă («apă și săpun», «săpun și funie» etc), oamenii au înțeles că săpunul dezinfectează”, a declarat antreprenorul pentru Profit.ro.

„Și acum, ca atunci, Cheia este o afacere de familie. Și acum, ca atunci, folosim ingrediente naturale, lucrăm manual, tăiem manual, ștanțăm manual“, conform site-ului de prezentare.

Printre produsele disponibile pe site există și colecția „Cheia de pe vremea lui Ceaușescu“. Produsele costă între 4.80 de lei, cum ar fi săpunul muncitoresc de toaletă, și ajunge la 21,60 de lei – pachetul muncitoresc. „Cartea gri a săpunului Cheia“ costă 53,99 lei.

Pe lângă aceste sortimente, fabrica produce și săpun natural cu uleiuri de trandafir, uleiuri de duș natural cu cafea sau cu lavandă.

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite