"Corpul insemnat" si sarcofagele egiptene
0Intalnirea cu lucrarile Suzanei Fantanariu te face sa vezi lumea altfel. "Corp insemnat" cuprinde 21 de creatii nu numai originale, dar si extrem de inspirate, din care cinci sunt picto-obiecte, iar
Intalnirea cu lucrarile Suzanei Fantanariu te face sa vezi lumea altfel. "Corp insemnat" cuprinde 21 de creatii nu numai originale, dar si extrem de inspirate, din care cinci sunt picto-obiecte, iar celelalte reprezinta lucrari bi-si tridimensionale. Preocuparea artistei pentru ideea transpunerii pe corpul uman a insemnelor cu un anumit substrat estetic este mai veche, un laitmotiv al activitatii prolifice a Suzanei Fantanariu. Aceasta pasiune pentru corpul uman imbalsamat cu semne isi are originea in perioada de dupa revolutia din '89, cand ciclul de lucrari "Ambalaje pentru suflet" a abordat aceasta problematica. Asa a luat fiinta demersul creativ, prin video-performance, instalatie sau bidimensionalitate. Rodul unei munci de un deceniu este cuprins in expozitia de pe simezele Galeriei ArTei, situata la "kilometrul zero al culturii bucurestene", acolo unde arta are un alt parfum, unul autentic si valoros. Trupul omului, caruia nu ii este surprins chipul, este relationat cu viata cotidiana si situat undeva in cele patru puncte cardinale. Ideea de baza a lucrarilor pare sa fie urmatoarea: corpul uman nu trebuie uitat, ci trebuie vazut ca o emblema, trebuie sacralizat. Artista se manifesta in procesul creatiei ca o persoana care mediteaza, interiorizata, iar produsul finit este exteriorizat, foarte exploziv, in ciuda sensibilitatii Suzanei Fantanariu. Se foloseste in realizarea colajelor de hartia in forma bruta, taiata sau mototolita. Rareori uziteaza materialul textil. Tocmai in aceasta consta originalitatea lucrarilor artistei din Timisoara: ia hartia, o decupeaza, o remodeleaza, o coloreaza si o prelucreaza pana cand nimeni nu isi mai da seama ce fel de suport este. Rosul, desi nu este dominant, apare pe suprafata decorativa ca un fulger care strabate parca materialul, imprimandu-i miscare. Rosul iradiaza inspre orange si contrasteaza cu negrul puternic al lucrarilor si albul peretilor. Suzana Fantanariu a surprins prin semne si insemne poluarea fonica si dizarmonia vizuala care afecteaza mediul inconjurator. Tinerii care au vazut "trupurile mumificate" au fost initial socati de mesajul pe care l-au descifrat, de cantitatea informatiei adevarate si simple. Semnele de circulatie sau copacul care se reflecta in apa se gasesc pe corpul uman, care incorporeaza atat peisajul urban, cat si pe cel rural. Lucrarile sunt realizate sub forma de diptic si triptic, forme ce duc cu gandul la sacralitate, la relatia de Trinitate, raportandu-se la cele trei etape ale timpului: trecut, prezent si viitor (in special la trecut dupa cum spune chiar artista, pentru ca imediat mintea zboara la imaginea sarcofagelor egiptene). Graficiana Suzana Fantanariu are un CV impresionant, marcat atat de expozitiile la care a participat in tara si strainatate, cat si prin premiile aduse in palmares. Premiul I la Bienala Internationala de arta contemporana a tarilor francofone, premiul de excelenta la Bienala Internationala de gravura din China si Ordinul National "Pentru Merit" in grad de "Cavaler" sunt doar cateva dintre realizarile care merita mentionate.