Greşeli în post care ne pot face rău

Greşeli în post care ne pot face rău

Pe perioada postului, alegeţi produsele naturale şi limitaţi excesul celor înalt procesate

Şi în această perioadă de restricţii alimentare trebuie să existe un echilibru între conţinutul de grăsimi, de proteine şi de carbohidraţi. Abţinerea de la consumul produselor de origine animală este contraindicată copiilor şi gravidelor, iar bolnavii cronic şi bătrânii au nevoie de acordul medicului pentru a posti.

Ştiri pe aceeaşi temă

Nerespectarea regulilor alimentare esenţiale în perioada de post poate duce la pierderea sau la acumularea de kilograme. Acest lucru deoarece, pe parcursul celor 40 de zile de dinaintea Crăciunului, unele persoane adoptă o alimentaţie bazată numai pe fructe şi pe legume, în timp ce altele recurg la o dietă bogată în făinoase, cu un conţinut mare de calorii, pentru a suplini lipsa grăsimilor de origine animală.

„Şi în perioada postului este bine ca doar jumătate din calorii să provină din glucide complexe. Pâinea, cerealele, cartofii, orezul, pastele făinoase şi fructele sunt surse importante de glucide în această perioadă. Pe de altă parte, eliminarea tuturor produselor de provenienţă animală trebuie compensată prin consumul de proteine vegetale, în mod particular cele provenite din soia, care au o calitate biologică înaltă, apropiată de cea a produselor animale", recomandă medicul specialist în diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice Adrian Copcea de la Centrul Medical Asteco din Cluj-Napoca.

Nucile, alunele de pădure, năutul, mazărea, fasolea uscată, ciupercile şi măslinele sunt alte surse de proteine vegetale, unele cu valoare calorică ridicată. Tendinţa de a consuma mai multe grăsimi vegetale în această perioadă poate explica excesul de kilograme rezultat în urma postului în cazul unor persoane. De aceea, numărul de calorii aduse zilnic prin alimentaţie nu trebuie să depăşească 2.000 în cazul femeilor şi 2.500 în ceea ce-i priveşte pe bărbaţi.

Repausul alimentar, neindicat bolnavilor

Specialiştii afirmă că obiceiul unor persoane de a ţine post negru mai mult de 24 de ore determină dezechilibre metabolice. „Postul negru este contraindicat anumitor categorii de persoane: celor cu probleme renale, hepatice, celor cu sistemul imunitar slăbit sau care urmează anumite tratamente medicamentoase. Persoanele cu diabet aflate în tratament cu insulină sau cu anumite antidiabetice orale riscă o scădere severă a glicemiei dacă nu îşi ajustează tratamentul", spune medicul Adrian Copcea.

Ingredientele unor produse pot fi „de dulce"

Un alt aspect asupra căruia atrag atenţia specialiştii şi căruia trebuie să-i acordăm o importanţă deosebită constă în citirea etichetelor produselor alimentare. Acest lucru deoarece în conţinutul unor astfel de produse se regăsesc cazeină (proteină din lapte cu rol de coagulare a acestuia, reprezentând cel mai important component al brânzeturilor), praf de ou, zer sau praf de zer, ingrediente considerate „de dulce". În plus, specialiştii atrag atenţia că există un colorant, roşu carmin natural, E120, care este de origine animală, fiind extras din corpul unei insecte.

Atenţie la E-uri!

Pe durata postului, o serie de persoane consumă produse asemănătoare la gust şi la miros cu cele obişnuite: salam, parizer, pate, crenvurşti, caşcaval, adesea fabricate din soia modificată genetic şi cu un conţinut crescut de aditivi care fac produsul respectiv să
arate „natural".

„Întrucât alimentele bogate în aditivi (E-uri) ar putea determina probleme de sănătate, consumul produselor cu grad înalt de aditivare şi de rafinare trebuie limitat cantitativ. În schimb, trebuie preferate produsele naturale sau cu grad mic de prelucrare industrială", recomandă medicul Adrian Copcea. 

Atenţie la excese!

Aliment (100 g) Calorii
Nuci 690
Alune 650
Fasole 303
Orez 354
Cartofi fierţi sau copţi în coajă 100
Cartofi prăjiţi 300

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: