Luteina, antioxidantul care protejează vederea. Ce alimente conţine această substanţă, care este doza zilnică recomandată şi care este rolul său

Luteina, antioxidantul care
protejează vederea. Ce alimente conţine această substanţă, care este doza
zilnică recomandată şi care este rolul său

Luteina absoarbe radicalii liberi, protejând vederea FOTO: Shutterstock

Se spune că “în casa în care intră soarele pe geam, nu intră doctorul pe uşă”, însă dincolo de beneficiile aduse organismului de expunerea la soare, lumina puternică şi radiaţiile nocive pot afecta retina.

Ştiri pe aceeaşi temă

Formată din fotoreceptori sensibili şi celule nervoase, aceasta este responsabilă de vederea centrală şi periferică, vederea în spaţii întunecate, observarea detaliilor, diferenţierea culorilor, acuitate vizuală şi nu numai.

Cea mai sensibilă zonă a ochiului este zona centrală a retinei, cunoscută drept macula sau pata galbenă deoarece pigmentul principal este luteina.

Odată ce îmbătrânim, celulele cu pigment retinal se deteriorează din cauza radicalilor liberi din lumina solară şi devin din ce în ce mai puţin eficiente, retina degenerează şi vederea centrală se pierde treptat.


Ce este luteina şi care e rolul său

Luteina este o substanţă de tip carotenoid (înrudită cu betacarotenul, provitamina A) ce protejează macula, acţionând ca un filtru optic ce opreşte componenta albastră a luminii solare sau artificiale pe care ochiul până la retină nu este capabil să o oprească şi, de asemenea, ca un antioxidant care absoarbe radicalii liberi.

Alimente care conţin luteină

Doza optimă de luteină este de 7 mg pe zi şi, chiar dacă obişnuiţi să consumaţi cantităţi mari de fructe şi legume, recomandarea oficială este greu de atins.

De aceea, pentru a menţine o vedere sănătoasă şi a reduce riscul unor probleme oculare precum cataracta sau orbirea, mai ales că organismul uman nu sintetizează luteina, ci o asimilează pe cale nutritivă, este indicat să consumaţi gălbenuş de ou, fasole, porumb dulce, alge şi vegetale precum spanac, varză, napi, spanac, broccoli, salată verde, varză de Bruxelles, avocado (cu cât leguma este mai verde, cu atât conţine mai multă luteină) sau să administraţi suplimente alimentare.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările