Ce sancțiuni i-ar putea aduce Dianei Șoșoacă scandalul din Parlamentul European. Recuzită: botniță, icoană și sac de cadavre VIDEO
0Europarlamentara Diana Șoșoacă, scoasă, joi, din plenul Parlamentului European (PE), în timpul dezbaterii privind alegerea Ursulei von der Leyen pentru un nou mandat la șefia Comisiei Europene, după ce a făcut scandal în plen, riscă o serie de sancțiuni.
„Diana Şoşoacă nu ne reprezintă. Ea nu reprezintă România. Vorbește în nume propriu. România este o țară civilizată, proeuropeană, românii sunt serioși și muncitori peste tot în lume. Iar în Parlamentul European mergem pentru a munci, nu pentru a ne face de râs. Mergem pentru a construi Europa, pentru a face cinste României, nu pentru a ne face de râs”, a scris europarlamentarul Siegfried Mureșan, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Anterior, după cum a relatat și „Adevărul”, eurodeputatul liberal a mai afirmat că europarlamentara SOS România, Diana Șoșoacă, „a fost escortată afară din plenul Parlamentului European în timpul dezbaterii privind alegerea Ursulei von der Leyen”.
Gesturile care au dus la scoaterea din plen
Într-un videoclip postat pe Facebook de europarlamentarul SOS România, Luis Lazasus, se vede cum lidera formațiunii, Diana Șoșoacă a apelat la mai multe gesturi nepermise în Parlamentul European care au dus în cele din urmă la scoaterea ei din sală.
După ce a strigat, ridicată în picioare, în plenul Parlamentului European, cu o icoană în mână: „In God We Trust” (în Dumnezeu avem încredere n.r.), este rugată să se calmeze, iar Lazarus o avertizează că va fi scoasă din sală. Președinta Roberta Metsola cere astfel scoaterea ei din sală imediat.
Și deși este rugată de un angajat să părăsească plenul Parlamentului European, Diana Șoșoacă își pune o botniță și continuă să strige că are dreptul să vorbească și să facă ce vrea, deoarece a fost votată de români.
I se atrage însă atenția că nu are dreptul să facă chiar orice, deoarece trebuie să respecte regulile PE.
Europarlamentara nu se conformează nici de această dată, scoate un sac negru, îl flutură în aer și acuză că au fost omorâți români, gest similar cu cel făcut în Parlamentul român în timpul pandemiei de COVID-19, în iunie 2021, când îl urmărea pe fostul premier Florin Cîţu cu un sac pentru cadavre.
„Acesta este sacul pentru oameni morți. E proprietatea mea. Ai omorât oameni, în pandemie. E sacul meu. Nu mă atinge. Libertate de exprimare. Mesaj din România: Luați-vă mâinile de pe România, rușine să îți fie, ai omorât oameni”, strigă Diana Șoșoacă.
Amintim pe de altă parte, că Tribunalul European a hotărât, miercuri, cu o zi înainte de alegerea Ursulei von der Leyen pentru un nou mandat la șefia Comisiei Europene, că nu a oferit publicului „un acces suficient de larg” la contractele privind vaccinurile Covid-19.
Siegfried Mureșan a menționat că europarlamentara „s-a făcut de râs” prin aceste gesturi și a atras atenția că „indisciplina și încălcarea regulilor se sancționează imediat”.
Ce măsuri pot fi luate pentru nerespectarea regulilor de conduită
Articolul 182, capitolul 4, din Regulamentul de procedură al Parlamentului European, prevede o serie de măsuri imediate care pot fi luate în cazul europarlamentarilor care încalcă regulile de conduită stabilite la articolul 10 alineatul (3) sau (4).
Astfel, în caz de repetare a încălcării, președintele cheamă deputatul respectiv din nou la ordine, iar acest fapt se consemnează în procesul-verbal.
Dacă încălcarea continuă, sau în cazul unei noi încălcări, Președintele poate retrage dreptul la cuvânt deputatului respectiv și acesta sau aceasta poate fi exclus(ă) din sală de către Președinte pentru restul ședinței. De asemenea, în cazuri deosebit de grave, Președintele poate să recurgă la această ultimă măsură imediat, fără o a doua chemare la ordine. Secretarul General asigură, fără întârziere, punerea în aplicare a unei astfel de măsuri disciplinare cu ajutorul aprozilor și, dacă este necesar, al personalului de securitate al Parlamentului.
În cazul în care se produce agitație, iar aceasta compromite continuarea dezbaterilor, Președintele, în vederea restabilirii ordinii, suspendă ședința pentru o perioadă de timp determinată sau o închide. În cazul în care nu se poate face auzit, Președintele părăsește fotoliul prezidențial, fapt ce atrage suspendarea ședinței. Aceasta se reia la convocarea Președintelui.
Totodată, președintele PE poate hotărî întreruperea transmisiei în direct a ședinței în cazul încălcării articolului 10 alineatul (3) sau (4) de către un deputat.
Președintele PE poate decide să elimine din înregistrarea audiovizuală a lucrărilor acele părți din discursul unui deputat care încalcă articolul 10 alineatul (3) sau (4).
Decizia respectivă are efect imediat. Decizia se supune însă Biroului spre confirmare cel târziu la patru săptămâni de la adoptarea ei, sau, dacă Biroul nu se reunește în perioada respectivă, în cadrul următoarei sale reuniuni.
Competențele prevăzute la alineatele anterioare sunt atribuite, „mutatis mutandis” ( schimbând ceea ce este de schimbat n.r.), președintelui de ședință al organelor, al comisiilor și al delegațiilor, astfel cum sunt definite în prezentul regulament.
Dacă este cazul, luând în considerare gravitatea încălcării regulilor de conduită, președintele de ședință plenară sau președintele unui organ, al unei comisii sau al unei delegații poate adresa Președintelui o cerere de aplicare a articolului 183, cel târziu până la următoarea perioadă de sesiune sau până la următoarea reuniune a organului, a comisiei sau a delegației în cauză.
Sancțiuni în cazul nerespectării regulilor de conduită
Articolul 183, capitolul 4, din Regulamentul de procedură al PE prevede o serie de sancțiuni care se pot atribui europarlamentarilor ce nu respectă regulile de conduită ale PE și modul aplicării acestora.
Sancțiunea poate să constea în una sau mai multe dintre următoarele măsuri, conform aliniatului (5):
(a) mustrare;
(b) interdicție ca deputatul să reprezinte Parlamentul în cadrul unei delegații interparlamentare, al unei conferințe interparlamentare sau al oricărui forum interinstituțional, pentru o perioadă de până la un an;
(c) în cazul unei încălcări a obligațiilor de confidențialitate, o limitare a drepturilor de acces la informații confidențiale sau clasificate pentru o perioadă de până la un an;
(d) pierderea dreptului la indemnizația de ședere pentru o perioadă care poate să dureze între două și 60 de zile;
(e) fără a aduce atingere dreptului de vot în ședință plenară și sub rezerva, în acest caz, a respectării stricte a regulilor de conduită, suspendarea temporară a participării la toate sau la o parte din activitățile Parlamentului pentru o perioadă care poate să dureze între două și 60 de zile în care Parlamentul sau oricare dintre organele, comisiile sau delegațiile sale se reunesc.
Măsurile prevăzute la alineatul anterior, literele (b) - (e) pot fi dublate în caz de încălcare repetată sau în cazul în care deputatul refuză să se conformeze unei măsuri luate în temeiul articolului 182 alineatul (3).
Pe lângă aceasta, Președintele poate să prezinte o propunere Conferinței președinților în vederea suspendării sau a retragerii unui mandat sau a mai multor mandate interne deținute de deputat în Parlamentul European, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 21.
Președintele decide cu privire la perioada de publicare a sancțiunilor, ținând seama de faptul că perioada minimă de publicare este, indiferent de sfârșitul mandatului deputatului în cauză, după cum urmează:
– doi ani pentru sancțiunile menționate la alineatul (5) literele (a), (b) și (c);
– trei ani pentru sancțiunile menționate la alineatul (5) literele (d) și (e).
Cu toate acestea, în cazul unor încălcări minore, președintele poate decide asupra unei perioade mai scurte de publicare.