Siguranţa Aviaţiei Civile a găsit o eroare de pilotaj la baza incidentului în care unui avion Tarom i-au explodat anvelopele la aterizare. Ce au făcut piloţii

Siguranţa Aviaţiei Civile a găsit o eroare de pilotaj la baza incidentului în care unui avion Tarom i-au explodat anvelopele la aterizare. Ce au făcut piloţii

Cele patru anvelope au fost distruse la frecarea cu pista  FOTO BOARDING PASS

Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a finalizat ancheta în cazul incidentului în care a fost implicat un avionul Tarom ATR42 (înmatriculareYR-ATF) care, în ziua de 9 iulie 2019, efectua zborul RO638 Satu Mare - Bucureşti, iar când a atins pista aeroportului Henri Coandă, s-a produs o explozie la anvelopele trenului de aterizare.

Ştiri pe aceeaşi temă

Practic, sunt găsiţi vinovaţi piloţii deşi, reamintim, aeronava avea la momentul incidentului 20 de ani de exploatare.Raportul consideră că o „cauză determinantă” în acest incident a fost  „poziţia incorectă a manetei frânei de urgenţă/parcare, deplasată din poziţia «OFF», la luarea contactului aeronavei cu pista pe timpul aterizării”, se arată în document. Practic, avionul avea frâna trasă în momentul în care a avut loc contactul cu solul, iar ce a urmat a fost o frânare violentă, avionul oprindu-se după circa 60 de secunde de rulaj.
 
La capitolul „cauze favorizante” inspectorii mai susţin că piloţii  au utilizat în zbor maneta frânei de urgenţă/parcare, „pentru scopuri/manevre neconforme” şi că au executat superficial „Check-urile şi Cross check-urile pentru aterizare”.  Drept urmare, Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a trimis către Tarom o serie de zece recomandări pentru evitarea unor incidente similare, de la introducerea „unei verificări suplimentare a poziţiei manetei frânei de urgenţă/parcare” până la „elaborarea şi implementarea unor proceduri care să identifice obiceiurile neconforme devenite rutine printre piloţi şi să promoveze proceduri/acţiuni eficiente pentru stoparea acestora”. 
 

Suport pentru tava de mâncare

 
Asta după ce, imediat după incident,  un raport intern al Tarom arăta că în rândul piloţilor există o „cutumă de a utiliza la croazieră maneta frânei de parcare ca punct de sprijin pentru a facilita completarea documentelor operaţionale sau de a sprijini tava de mâncare”. 
 
Reamintim că, pe 9 iulie 2019. un avion ATR 42 al companiei Tarom, cu 22 de pasageri la bord, care efectua o cursă Satu Mare - Bucureşti, a suferit o explozie a anvelopelor trenului principal de aterizare la aterizarea pe Aeroportul Otopeni. Pasagerii au fost debarcaţi în siguranţă.
 
„După aterizare anvelopele trenului principal au cedat. Avionul a fost oprit în siguranţă, pasagerii au fost debarcaţi conform procedurilor şi nu au solicitat asistenţă”, comunica Tarom după incident.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: