Ce avioane de luptă ar putea achiziţiona România după ce a pierdut contractul pentru aparatele F-16 second hand

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chiar dacă oferta americană de avioane de luptă second hand a expirat, România nu este într-o situaţie disperată.

Câteva aeronave MiG 21 LanceR ar putea zbura chiar până în anul 2013, iar până atunci se pot reanaliza variantele de avioane noi propuse României. Premierul Boc declara, ieri, că în anul 2010 România nu are bani pentru avioane de luptă, cu referire directă la aparatele F-16 second hand, pentru care am avea de plătit, de la bun început, circa 700 de milioane de dolari. În schimb, la cumpărarea de avioane noi, oferta include de obicei şi o perioadă de graţie, în care cumpărătorul nu plăteşte rate.

Oferta americană  (F-16, producător Lockheed Martin)

Firma americană Lockheed Martin poate livra României avioane F-16 noi, similare celor care au intrat în dotarea Forţelor Aeriene ale Poloniei. Surse guvernamentale americane declarau, acum doi ani (înainte de anunţarea ofertei de avioane F-16 second hand, Block 25), că România poate obţine un contract cu clauze similare celui al Poloniei. Polonia a plătit 3,6 miliarde de dolari pentru 48 de avioane F-16 C/D Block 50-52.

La prima vedere, pentru 24 de avioane, România ar plăti 1,8 miliarde de dolari, dar trebuie precizat că negocierile României cu SUA vor fi diferite de cele dintre Polonia şi SUA. Inclusiv pentru faptul că Polonia a semnat contractul cu SUA acum şapte ani, înainte să înceapă criza economică. Cu alte cuvinte, România ar putea obţine un preţ mai convenabil, per avion, decât Polonia.

Pe de altă parte însă, reprezentanţi ai Lockheed Martin ne-au precizat că firma producătoare nu are voie să vândă avioane direct unei alte ţări, ci doar prin intermediul Guvernului SUA. Deci numai Guvernul SUA este cel care poate formula o ofertă de avioane F-16 noi pentru România.

Amintim că  promisiunea unor avioane F-16 noi exista şi în oferta deja trimisă României, pentru avioanele F-16 second hand, dar numai ca o etapă ulterioară, abia la zece ani de la achiziţionarea avioanelor second hand. Pentru un avion F-16, costul orei de zbor este estimat la 8000 de dolari.
 
Oferta suedeză (Jas 39 Gripen, producător Saab)

La cererea Guvernului Suediei, firma Saab poate livra avioane noi Gripen, similare celor care au intrat în dotarea Forţelor Aeriene ale Ungariei şi Cehiei. 24 de avioane Gripen noi ar costa circa un miliard de euro. Trebuie precizat că această sumă nu include preţul armamentului şi al muniţiei, care se comandă în funcţie de cerinţele fiecărui beneficiar şi se plătesc separat.

image

Reprezentanţii Gripen ne-au precizat însă că avioanele lor pot folosi chiar armamentul aflat deja în dotarea Forţelor Aeriene Române. În această situaţie, România nu ar trebui să cumpere alt armament. Pe de altă parte, se poate procura, contra cost, “fără ca preţul avioanelor să crească mult”, armament aflat în stocul Forţelor Aeriene suedeze.

Avioanele Gripen ar putea fi folosite de România 30 de ani, iar costul orei de zbor este de circa 4900 de dolari. În cazul achiziţiei de avioane Gripen, partea suedeză promite României un offset de sută la sută.

Oferta europeană (Typhoon, producător Eurofighter)

Cea mai recentă variantă a ofertei grupului Eurofighter pentru România include 24 de avioane „operaţionale”, adică deja utilizate de Forţele Aeriene ale Italiei. Modelul oferit României ar fi Typhoon Tranche 1, Block 5. Avioanele au fost produse între anii 2004-2008, iar resursa de zbor a acestora este de cel puţin 25 de ani. Eurofighter promite, ca şi Suedia, un offset de sută la sută.

image

“Dacă se face achiziţia de avioane de luptă, vom avea nevoie de o bază logistică în România. În toate ţările unde am vândut avioane, noi am ajutat industria locală şi am făcut transfer tehnologic”, explicau, recent, reprezentanţii Eurofighter. Avioanele Typhoon au câte două motoare, ceea ce le face superioare avioanelor cu un singur motor, cum sunt F-16 sau Gripen. În schimb, costul orei de zbor este mult mai mare: 35.000 de dolari.

Este de menţionat şi faptul că, în ciuda rivalităţilor de pe piaţa mondială, există şi proiecte în care marile firme producătoare de aeronave cooperarează. Un exemplu foarte recent este cel al firmelor Alenia (componenta italiană a grupului Eurofighter) şi Lockheed Martin (SUA).

Cele două firme, rivale pe piaţa din România, au semnat un contract de cooperare în Italia. Obiectul acestuia este prelungirea cu cinci ani a colaborării, începute în anul 2007, pentru asigurarea de suport tehnic şi logistic la avioanele de transport C 130 Hercules, produse de Lockheed Martin, aflate în dotarea Forţelor Aeriene ale Italiei.

România fără avioane de luptă

România rămasă fără avioane protejează NATO de sute de avioane ruseşti

Ambasadorul SUA: Achiziţionarea de avioane F-16, cel mai puţin costisitor şi cel mai eficient demers

Pregătirea piloţilor pentru F-16 s-ar putea face la Craiova, dacă uzina va fi privatizată

România trebuie să accepte avioanele F-16 până la 3 august

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite