UPDATE Începând de marţi, căutările aeriene ale planorului dispărut joi vor fi făcute doar cu număr limitat de aeronave

0
Publicat:
Ultima actualizare:
O turistă le-a dat autorităţilor două fotografii cu un planor aflat în zbor FOTO MAI
O turistă le-a dat autorităţilor două fotografii cu un planor aflat în zbor FOTO MAI

Peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontişti, poliţişti, militari şi voluntari au continuat, marţi, căutările pilotului Mircea Crăciun care a dispărut joi. Secretarul de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat, a declarat, luni, că începând de marţi, „căutările aeriene” ale pilotului şi planorului vor fi făcute doar cu un număr limitat de aeronave, „pe zonele punctuale unde este o cerere” în acest sens.

UPDATE Ministerul de Interne a anunţat că în cea de-a patra zi de căutări, echipajele de intervenţie au verificat 50 de trasee montane, la acestea participând peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontişti, poliţişti, militari şi voluntari.

De asemenea, astăzi, aeronavele au survolat şi ultimele arii din zona de căutare, iar de mâine acest tip de misiuni aeriene urmează să se realizeze punctual, în cazul existenţei unor indicii sau informaţii relevante, potrivit unui comunicat emis, luni seara, de Ministerul de Interne.

„Zilnic, la acţiunile de căutare la sol au participat, în medie, peste 900 de forţe, misiunile ajungând şi până la 12 ore de efort susţinut în zone montane împădurite şi greu accesibile. În aceste 4 zile s-au parcurs 129 de trasee montaneâ”, se arată în documentul citat.

Totodată, MAI precizează că în cele patru zile de căutări au fost organizate două tabere destinate celor peste 200 de forţe ale inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă care au fost dislocate de la nouă unităţi din ţară. 

Căutările terestre vor contrinua şi în zilele următoare în zonele în unde luni nu s-a reuşit parcurgerea perimetrelor repartizate, singurele forţe care se vor întoarce la unităţi fiind cele din Dâmboviţa şi Sibiu unde activităţile au fost finalizate.

Ministerul de Interne precizează că în cele patru zile de căutări, echipele de salvatori au primit diverse informaţii în legătură cu posibila dispariţie a planorului. Mai mult, au fost primite peste 40 de apeluri telefonice la 112, însă au fost şi informaţii de la turişti sau postate pe site-urile instituţionale, aşa cum au fost fotografiile de sâmbătă. Toate aceste informaţii au fost verificate.

image

„Cu fiecare zi care trece şansa ca pilotul să fie găsit în viaţă este mai mică”

UPDATE Raed Arafat a declarat că, începând de marţi, căutările aeriene ale planorului vor fi făcute doar cu număr limitat de aeronave.

„Începând de mâine (n.r. - marţi), căutările aeriene vor fi făcute doar cu un număr limitat de aeronave, pe zonele punctuale unde este o cerere. Sunt zone care au fost periate de două-trei ori ca să vedem dacă ne scapă ceva, aşa că mâine căutarea aeriană în masă se opreşte şi rămâne doar la cerere, cu punerea la dispoziţie a una-două aeronave, dacă va fi nevoie”, a spus Arafat, citat de Mediafax.

Acesta a precizat că tot marţi se va „reverifica” zona Postăvarul, de unde joi a decolat planorul pilotat de Mircea Crăciun, pentru că în zonă pădurea este foarte deasă.

„Se discută acum de către cei care stabilesc traseele, colegii de la Jandarmerie, de la ISU, de la Salvamont, care trasee ar trebui să fie reverificate”, a afirmat Arafat.

Potrivit acestuia, căutările pilotului vor fi întrerupte la lăsarea întunericului, urmând să fie reluate marţi dimineaţă.

Întrebat ce şanse sunt ca pilotul planorului să fie găsit în viaţă, Raed Arafat a răspuns: „Cu fiecare zi care trece şansa este mai mică. Nu putem să spunem că şansa este zero, dar normal, cu cât creşte perioada în care nu-l găsim, fiind şi în munţi şi poate şi accidentat, şansa scade până la zero”.

El a mai spus că, dacă planorul nu va fi găsit în urma căutărilor, Jandarmeria Montană şi Salvamont vor avea ”o misiune continuă, ca toate traseele pe care le fac oricând sunt pe munte, să verifice şi planorul respectiv”.

Tot marţi, secretarul de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat, a mai precizat că în căutarea pilotului Mircea Crăciun sunt verificate şi înregistrări cu camere de supraveghere montate în munţi, pe pârtii, la telecabine, la cabane sau la orice unitate care are astfel de echipamente.

„În căutările pilotului planorului dispărut, am solicitat toate înregistrările, acolo unde au putut fi stocate, începând de joi, de pe camerele de supraveghere montate în munţi, respectiv pe pârtii de schi, cabane, telecabine”, spunea Arafat.

Raed Arafat preciza că, la indicaţiile familiei pilotului, echipele de căutare au extins aria spre zonele împădurite din judeţele Harghita, Covasna şi Bacău, în ideea în care acestea nu ar fi putut fi văzute suficient de bine din aparatele de zbor. De asemenea, continuă verificarea terestră în judeţele Braşov, cu precădere în Munţii Baiului şi Poiana Braşov, cât şi judeţele Prahova, Dâmboviţa şi Argeş.

„La sfârşitul zilei, după ce vor fi încheiate căutările pe care ni le-am propus pentru luni, vom face o analiză a tot ceea ce am identificat până în prezent, pentru a vedea care este abordarea pentru zilele următoare", mai afirma Raed Arafat, precizând că întreaga operaţiune este monitorizată continuu de vicepremierul Gabriel Oprea, ministrul Afacerilor Interne.

UPDATE Directorul general al Aeroclubului României, George Rotaru, a declarat că, potrivit legislaţiei în vigoare, reprezentanţii Aerodromului Ghimbav nu aveau obligaţia de a monitoriza zborul planorului pilotat de Mircea Crăciun, întrucât era un zbor privat pentru care s-a asigurat doar tractarea, după aceea pilotul comandant fiind singurul responsabil de menţinerea legăturii cu organele de trafic, arată Mediafax.

Rotaru a mai explicat că planorul zbura într-o zonă de spaţiu aerian clasa G, ceea ce însemna că pilotul era responsabil cu navigaţia şi tot ce înseamna zborul.

„El nu era în zona controlată. Sunt trei tipuri de clase de spaţiu: A, C şi G. A şi C sunt monitorizate de turnuri de control, zona G este spaţiu aerian liber. (...) Din ceea ce ştiu eu, cei de la Ghimbav nu aveau obligaţia să menţină legătura cu el, dar trebuie să aşteptăm şi rezultatul cercetării”, a spus George Rotaru.

Acesta a mai adăugat că planorul avea la bord un aparat care emite un cod şi astfel poate fi văzut pe hartă de organele de trafic, însă, pe parcursul remorcajului, aparatul nu a fost pornit. Pe de altă parte, directorul general al Aeroclubului României a spus că nimeni nu poate să ştie dacă pilotul nu a pornit totuşi aparatul după momentul remorcării.

George Rotaru a mai spus că Aeroclubul României face o cercetare internă în acest caz.

„Am dispus constituirea unei comisii care verifică respectarea procedurilor interne şi naţionale. La finalizare vă asigurăm de transparenţă", a spus reprezentantul Aeroclubului României.

Patru zile de căutări continue

După mai bine de patru zile de căutări, vicepremierul Gabriel Oprea, ministrul de Interne, a suplimentat numărul forţelor implicate în misiunea de găsire a pilotului şi planorului, astfel că numărul acestora depăşeşte 1.350.

De asemenea, a fost lărgită şi raza de căutare, ajungând la nouă judeţe: Braşov, Prahova, Buzău, Argeş, Dâmboviţa, Sibiu, Harghita, Covasna şi Bacău.

„Cei peste 1.350 de pompieri, jandarmi, salvamontişti, poliţişti, militari, pădurari şi voluntari ai serviciilor pentru situaţii de urgenţă, au la dispoziţie 218 mijloace de acţiune – vehicule, şenilate şi autospeciale de teren. Componenta aeriană este asigurată de 11 aeronave, dintre care 7 elicoptere ale MAI şi MApN şi 4 avioane ale Aeroclubului României. Totodată, astăzi vor fi ridicate şi două drone pentru căutările în zonele foarte greu accesibile”, potrivit unui comunicat emis luni de Ministerul de Interne.

Printre traseele de căutare stabilite pentru luni a fost inclusă şi zona Poiana Ţapului, Valea Sipa unde, în cursul serii de duminică, a fost primită informaţia din partea unor voluntari că ar fi fost observate posibile resturi care ar putea aparţine planorului căutat. 

Duminică, Ministerul de Interne a publicat două imagini, primite de la o turistă, în care a fost imortalizat un planor în zbor şi care ar putea fi cel dispărut.

„Fotografia (foto dreapta) arată planorul, asta nu înseamnă că el a căzut acolo. Este motivul pentru care noi

imagini primite cu planor foto mai

prelungim căutările către Buzău, către zona vama Buzăului. În zona respectivă a trecut acel planor. Nu ştiu dacă e exact acelaşi planor, dar noi luăm în serios aceste informaţii. Nu putem să zicem că sunt informaţii false, pentru că oamenii vin cu ele cu bună credinţă”, a declarat Raed Arafat.

Planor dispărut joi după ce a plecat de la Aerodromul Ghimbav

Joi, în juruel orei 12.30, pilotul Mircea Crăciun, a plecat cu un planor de pe Aerodromul Ghibav din judeţul Braşov, pentru a zbura două-trei ore,  fiind vorba despre un zbor de „verificare după asamblare”, potrivit comandantului Aeroclubului Braşov, Stelian Cojocaru, conform unui comunicat emis de ROMATSA.

Ulterior, în jurul orei 21.50, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Braşov a fost sesizat de către ROMATSA că un planor care a decolat în jurul orei 12.30 din zona Aerodromului Ghimbav nu a mai revenit la bază.

Din informaţiile deţinute de ROMATSA se pare că pilotul Crăciun şi-a folosit ultima dată telefonul mobil la ora 13.06, în timp ce traversa staţiunea Predeal.

ROMATSA a precizat că, potrivit reglementărilor  în vigoare, pentru zborul în această clasă de spaţiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obţine informaţii la cerere.

„Acesta nu a intrat în legătură radio cu ACC Bucureşti sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informaţii. Pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informaţii primite de la transponderul planorului. Potrivit relatărilor comandantului Aeroclubului Braşov, acesta a fost în legătură radio numai cu conducătorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav. Prima informaţie referitoare la eveiment a fost primită de către Romatsa de la comandantul Aeroclubului Braşov joi, la ora 21.39. După raportarea menţionată mai sus, s-a trecut la punerea în aplicare a procedurilor operaţionale SAR (căutare-salvare), potrivit prevederilor Regulamentului aprobat prin HG nr. 741/2008 şi s-au declanşat operaţiunile specifice. (...) Toate aceste informaţii au fost transmise prin sistemul SAR la Inspectoratele pentru situaţii de urgenţă din zonă şi adiacente zonei. În jurul orei 23.30, Sistemul Naţional pentru Apeluri de Urgenţă a informat că la ora 13.06, pilotul a folosit telefonul mobil la traversul localităţii Predeal, fapt care a determinat reevaluarea zonei de căutare”, potrivit unui comunicat emis de ROMATSA.

Sute de persoane în căutarea pilotului

În prima zi a căutărilor, s-a acţionat cu un număr de peste 650 de forţe şi 99 de vehicule şi aeronave aparţinând MAI, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Transporturilor, Salvamont, Serviciilor de Voluntari, Ambulanţa, Ocoalelor Silvice şi unor diverse organizaţii.

Peste 850 de forţe de ordine şi voluntari au căutat, sâmbătă, planorul pe 30 de trasee montane din judeţele Braşov, Prahova, Argeş şi Dâmboviţa.

Potrivit unui comunicat emis de MAI, cu sprijinul serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, echipele de căutare au ridicat sâmbătă patru drone în zona Rucăr, Satic, Pecineagu.

„Echipele din teren au solicitat informaţii de la localnici, de la administratorii de cabane sau pensiuni montane şi de la turiştii aflaţi în zonă, fiecare informaţie relevantă fiind verificată. Căutările de la sol, ca şi cele din aer au fost conduse în sistem integrat, asigurându-se o comunicare permanentă cu aeronavele implicate în misiunile aeriene", se arată într-un comunicat trimis MEDIAFAX de MAI.

„Componenta aeriană a căutărilor este asigurată de 12 aeronave - şapte elicoptere ale MAI şi MApN, cinci avioane ale Aeroclubului României şi o motoparapantă. Fiecare aeronavă a avut zone prestabilite de căutare, la stabilirea acestora fiind consultaţi specialişti şi piloţi din cadrul Aerodromului Ghimbav, care cunosc traseele de zbor frecvente pentru planoare", se precizează în comunicatul MAI.

Procurorii de la Parchetul Curţii de Apel Braşov s-au sesizat din oficiu joi, pe rolul acestei unităţi constituindu-se un dosar penal cu privire la faptul că în aceeaşi zi planorul, care a decolat fără un plan de zbor la ora 12.30, a dispărut, iar pilotul, singura persoană aflată la bord, nu a mai contactat reprezentanţii Aeroclublului Ghimbav sau familia şi nu a mai revenit la bază.

Pilotul Mircea Crăciun are 57 de ani şi, potrivit unui comunicat emis de Ministerul de Interne, ”mare experienţă” şi executa un zbor privat în zona Postăvarul, potrivit MAI.

Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

EXCLUSIV Pilotul dispărut se antrena pentru un zbor de 1.000 de kilometri cu planorul. Colegii spun că era cel mai bun pilot al României la acest tip de aparat

Căutările planorului dispărut în munţi, reluate duminică. Raed Arafat: În fotografiile primite nu putea fi decât planorul dispărut

MT investighează motivele pentru care dispariţia planorului a fost anunţată cu întârziere

Căutarea pilotului de planor dispărut, extinsă în Harghita şi Neamţ. Arafat: „Cu cât se prelungeşte timpul, şansele scad semnificativ”

Operaţiunile de căutare a planorului dispărut, sistate până sâmbătă dimineaţă

Un planor dispărut aseara este de negăsit La căutări participă şi salvamontişti din Câmpulung. “Căutăm degeaba pe Dealul Sasului”, spune şeful  Salvamont Argeş

Brambureală totală în găsirea pilotului planorului. ISU Braşov continuă căutările. Găsirea cadavrului de către Salvamont, neconfirmată

Alarmă falsă. Pilotul planorului dispărut de la Braşov nu a fost găsit!

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite