In urma cu vreo doua luni, Primaria Municipiului Bucuresti "a aflat" ca la mijlocul lunii septembrie este marcata "Saptamana europeana a mobilitatii". Sigur, Bucurestiul nu are nicio treaba cu dezvoltarea durabila a mobilitatii, Primarul Sorin Oprescu fiind cel care promoveaza proiectele de (i)mobilitate scumpe si ineficiente. Insa domnul Oprescu a inteles ceva. Este frumos sa spui despre Bucuresti ca este o "capitala europeana".

Asa ca s-a pregatit sa "sarbatoreasca" Saptamana Europeana a Mobilitatii.

Iata cele 3 laturi ale aceleiasi (fascinante) administratii.

1. Cum este vazut Bucureştiul de catre primar

Pe site-ul oficial, primarul anunta ca Buzesti-Berzei-Uranus "va deveni o adevărată coloană vertebrală a circulaţiei din Centrul Bucureştiului şi va permite traversarea Bucureştiului de la nord la sud, pe traseul Piaţa Victoriei – Piaţa Coşbuc, într-un timp cât mai scurt, de cca 15-20 min, obţinându-se o axă nouă, neîntreruptă, de circulaţie, pe această direcţie".

In termeni de mobilitate urbana, primarul tocmai se lauda cu faptul ca cel mai ineficient mijloc de transport urban, autoturismul, a fost promovat iar oamenii sunt indemnati sa-l utilizeze mai mult, in detrimentul mijloacelor alternative.

Iata cum un oras blocat de traficul auto este condamnat de lipsa de viziune a unei administratii care incurajeaza traficul rutier prin centrul orasului. Incurajarea directionarii traficului catre un punct (centrul orasului) produce ambuteiaje. De aceea toate orasele care isi respecta cetatenii si vor sa rezolve ieftin problemele traficului, restrictioneaza accesul masinilor in centrul orasului. Probabil multi i-ati auzit pe cei care au mai iesit cu masina din tara povestind despre traficul din alte metropole: "este aglomerat, dar se merge."

In Bucuresti "nu se merge".

2. Cum a fost prezentat Bucurestiul... bucurestenilor

Pentru ca in Saptamana Europeana a Mobilitatii este bine sa vorbesti despre mobilitate, a fost realizat un clip care incearca sa sugereze cat de frumos si de bine este atunci cand utilizezi modalitati alternative de transport.

Insa bucurestenii nu pot fi mintiti, pentru ca ei stiu ca in Bucuresti trotuarele au fost ingustate de parcari si ocupate de masini, nu exista infrastructura coerenta pentru biciclete si nu exista o retea viabila de benzi dedicate transportului public.

2. Cum a fost prezentat Bucurestiul... europenilor

Daca ai acces pe site-ul Saptamanii Mobilitatii si citesti prezentarea activitatilor si masurilor aplicate de Primaria din Bucuresti, chiar ai impresia ca Bucurestiul este in rand cu celelalte capitale europene.

Insa nu este asa. Cu toate ca suntem pe acelasi drum, este evident ca Bucurestiul este intr-o directie gresita.
De aceea, ne-am decis sa prezentam situatia catre dl. Janez Potočnik, Comisar European pentru Mediu.
Poate, de rusine, se va intampla ceva bun si pentru dezvoltarea durabila a mobilitati in Bucuresti... Cine stie ?!!

Intregul document poate fi citit aici.
 


Marian Ivan - membru fondator al OPTAR

*perioadele electorale sunt diferite de campaniile electorale. Ele sunt stabilite in functie de interesele de moment. De exemplu, acum este la moda sa promiti "piste".