Sute de milioane de lei arşi de locomotive

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Calea Ferată a Moldovei suportă pagube anuale de căteva sute de milioane de lei de pe urma consumului sporit de combustibil şi a furturilor de motorină. Autorităţile au alcătuit un plan de eficientizare şi de modernizare a întreprinderii iar printre măsurile de eficientizare se numără şi sistarea transportului suburban de călători.

Consumul de carburanţi în transportul feroviar din Republica Moldova este de cinci-şase ori mai mare decât media din statele UE, arată un studiu privind eficienţa energetică din acest domeniu, realizat de specialiştii de la Ministerul Transporturilor.

Rolul dominant îl deţine motorina atât cantitativ, cât şi valoric. Astfel, în anii 2006-2010, 84% din cantitatea şi 88% din valoarea resurselor energetice consumate de Calea Ferată a Moldovei (CFM) au revenit motorinei. Aceasta denotă o dependenţă totală a locomotivelor CFM de combustibilul diesel, preţul căruia în ultimii ani l-a ajuns pe cel al benzinei.

Se circulă cu viteza melcului

Autorii studiului constată că, deşi s-a atestat o tendinţă de reducere a consumului de combustibili la CFM, acesta rămâne foarte înalt, datorită stării avansate de uzură a căilor ferate, a locomotivelor, dar şi a traverselor putrezite din lemn. Ca urmare a acestei situaţii, pe căile ferate din ţara noastră se circulă cu viteze melcului: trenurile internaţionale au o viteză medie de 43 de kilometri pe oră, iar trenurile locale - 28,2 kilometri pe oră.

De asemenea, specialiştii au constatat că furturile de combustibili ajung la peste 8% din totalul motorinei consumate de întreprindere şi provoacă pierderi anuale de circa 19 milioane de lei.

CFM riscă să intre în faliment

„Calea Ferată din Moldova a rămas în urmă cu cel puţin 15 ani faţă de întreprinderile de profil din spaţiul ex-sovietic şi riscă să intre în faliment fără reforme şi investiţii în modernizare", susţine Anatol Şalaru, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor.

ANATOL ŞALARU: Comuniştii au vrut să cedeze Rusiei, Calea Ferată din Moldova

Astfel, autorităţile intenţionează ca, printr-o serie de măsuri de eficientizare să reducă până în anul 2021 cu circa 40% consumul de resurse energetice la CFM. Pentru aceasta sunt necesare investiţii de sute de milioane de lei. De exemplu, numărul traverselor de lemn ce trebuie să fie schimbate cu cele de beton depăşeşte 500.000 de bucăţi. Doar o traversă costa 16 dolari. De asemenea, mai e nevoie de schimbat şi şinele, a căror cost este de multe mii de euro, dar şi alte utialje.

Specialiştii examinează câteva opţiuni, iar principalele sunt sistarea transportului feroviar suburban de călători şi modernizarea locomotivelor.

Cele mai mari pierderi la transportul de pasageri

Pierderile pe care CFM le suportă de la transportul de pasageri s-au cifrat la 1,16 miliarde de lei în perioada 2001-2010. Autorităţile examinează posibilitatea ca în următorii ani să sisteze serviciilor de transport feroviar suburban, cu păstrarea rutelor internaţionale şi locale, precum Cahul-Giurgiuleşti (marfă şi pasageri), Chişinău-Odesa şi Chişinău-Ocniţa.

Republica Moldova vrea să se conecteze la Reţeaua Transeuropeană de Transport

ANATOL ŞALARU Drumurile proaste, vama şi poliţia se fac de vină că pierdem anual 6-8 miliarde de lei

DOLEANȚE Anatol Șalaru vrea să aducă trenurile la Soroca

Republica Moldova renunţă la intenţia de a construi cale ferată cu ecartament european

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite