Proiectul centrului intermodal de la Remetea Mare se naşte greu, dar a pornit deja la drum

Proiectul centrului intermodal de la
Remetea Mare se naşte greu, dar a pornit deja la drum

Centrul Intermodal de Transport de langa Timisoara se va intinde pe 30 de hectare

Cel mai mare proiect logistic care va fi construit în această parte a României este viitorul Centru intermodal de la Remetea Mare. Aici ar urma să fie realizată o platformă logistică de mari dimensiuni unde să se poată realiza transferul mărfurilor de pe transportul de cale ferată, rutier, aerian şi, ulterior, posibil chiar pe apă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Proiectul, unul extrem de important pentru comunitatea locală economică, a devenit de mai mult timp subiect de dispută politică între cei de la putere şi cei din opoziţie. Consilierii judeţeni nu sunt capabili nici măcar să organizeze o comisie care să se ocupe de negocierile pentru achiziţionarea celor 30 de hectare necesare noului proiect. Asociaţi în acest proiect ar urma să fie Consiliul Judeţean Timiş, Compania de Căi Ferate şi Primăria Remetea Mare.

„Cred că e mai bine să purtaţi răspunderea până la capăt, o să rămână o comisie formată numai din PSD. Noi nu dorim să intrăm în alte sfere de influenţă. Suntem pentru înfiinţarea acestui centru intermodal, dar nu oricum şi nu în condiţiile pe care le puneţi. Noi nu mai propunem pe nimeni, bine?”, a anunţat consilierul judeţean PDL Tiberiu Lelescu în cadrul unei şedinţe de plen a CJ Timiş. De asemenea, şi alte partide reprezentate în CJT au anunţat că nu vor dori să facă parte dintr-o asemenea comisie.

Proiectul merge înainte

Cu comisie incluzând membrii opoziţie sau nu, plenul CJ Timiş a reuşit să facă până la urmă un asemenea organism. Terenul necesar ar urma să fie declarat de utilitate publică şi s-ar putea depune cererea de finanţare din fonduri europene. Ministerul Transporturilor a anunţat deja că locaţia de la Remetea Mare ar fi optimă pentru un asemenea proiect. Reprezentanţii PDL au spus că, de fapt, cea mai bună locaţie ar fi la Recaş, localitate aflată tot în aceeiaşi zonă, dar la distanţă de Aeroportul Internaţional Timişoara. În plus, locaţia ar fi la o distanţă mai mare de Timişoara şi de nodurile de descărcare de pe Autostrada A1 şi de Centura de Ocolire a Timişoarei.

Mai mult, ministerul, într-un răspuns acordat deputatului PDL Cornel Sămărtinean spune că Remetea este locaţia cea mai bună, iar Recaş doar o variantă de rezervă. „Din analiza studiilor de fezabilitate depuse în anul 2011 de Consiliul Judeţean Timiş la CNCF „CFR” SA în vederea realizării unui Centru Regional de transport intermodal de marfă în zona Timişoara, respectiv pentru locaţiile Recaş şi Remetea Mare, şi din analiza multicriterială privind oportunitatea amplasării centrului intermodal regional de transport mărfuri Timişoara, locaţia Remetea Mare se evidenţiază ca fiind locaţia optimă de realizare a acestui centru intermodal regional. La momentul avizării, în data de 09.04,2012, de către CNCF „CFR” SA a studiului de fezabilitate Centrul Intermodal Regional de Transport marfă Timişoara – Recaş, terenul pentru locaţia Remetea Mare nu era disponibil în vederea punerii la dispoziţie Pentru realizarea centrului intermodal”, se arată în răspunsul oferit.

„Timişoara e cea mai avansată. Iaşiul nu are nimic. Avem contract cu CNCFR, suntem singurii, e contract semnat”, a spus şeful CJT, Titu Bojin. Instituţia pe care o conduce este cam în urmă cu depunerea dosarului de finanţare din bani europeni, dosarul ar trebui depus până pe 30 iunie, ceea ce este imposibil, spun liderii opoziţiei. Bojin a cerut deputatului Alin Popoviciu să vină alături de proiect şi să-l susţină, el fiind unul necesar şi benefic Timişului. „Centrul intermodal se va realiza. Nu s-a realizat pe proiectul de buget 2007-2013, se va realiza pe 2014-2020. Nu o să cumpărăm un teren ca să dăm cu piciorul în el, îl vom folosi, se va face acolo centru intermodal”, a mai susţinut Titu Bojin imediat după şedinţa de plen. Liderii locali ai puterii susţin că proiectul timişean este singurul care ar avea de fapt susţinere şi la nivel naţional, spre deosebire de alte locaţii din ţară.

Discuţii şi aprobări de la Transporturi şi CFR

În aprilie reprezentanţii CJT s-au aflat la Bucureşti şi au purtat discuţii la Ministerul Transporturilor, împreună cu cei de la CFR, aici fiind obţinut acordul de principiu pentru demararea investiţiei. CFR ar urma să se ocupe de partea de infrastructură feroviară pentru noul centru, cei de la CJT urmând să asigure partea de infrastructură rutieră de acces. Locul unde ar urma să fie ridicat centrul este situat între Centura de Ocolire a Timişoarei şi Autostrada A1, la mică distanţă de Aeroportul Timişoara. Aproape de localitatea Remetea Mare se află şi canalul Bega. În plus, aici ar urma să se lege de A1 şi viitoarea autostradă dintre Timişoara şi Belgrad.

Locaţia de la Remetea Mare, acasă la Bojin

Chiar dacă zona aleasă pentru centrul intermodal corespunde perfect cu necesarul de legături la infrastructură, opoziţia acuză faptul că localitatea Remetea a fost aleasă de fapt pentru că acolo locuieşte şeful CJT, Titu Bojin. Aceştia spun că la Recaş ar fi fost disponibil un teren în condiţii financiare mai bune. „Suntem exact în situaţia prevăzută de legea 255 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică. Legea transferă terenul  în domeniul public al consiliului judeţean. Este o cumpărare, nu este o vânzare pe genunchi. Eu vă propun să revedeţi aceste două amendamente. Noi suntem de acord, grupul PDL, să votăm integral acest proiect, cu singura condiţie să ne acoperim cu cadrul legal existent în momentul de faţă, Legea 33 şi Legea 255”, a spus Marius Martinescu, consilier Judeţean PDL.

Valoarea investiţiei este apreciată la aproximativ 18 milioane de euro, din care finanţarea pe fonduri europene este de aproximativ 16 milioane de euro, iar diferenţa de 2 milioane de euro cofinanţare şi restul de cheltuieli ce ar urma să fie susţinută de către CFR. Proiectul centrului intermodal propune concentrarea serviciilor intermodale şi logistice într-o locaţie adecvatăcare ar creşte atractivitatea zonei pentru noi investitori şi ar susţine dezvoltarea investiţiilor şi activităţilor economice pe fondul principalelor avantaje ale zonei (localizare geografică, conexiunile cu principalele culoare de circulaţie, costurile reduse cu forţa de muncă etc.). Existenţa unui centru intermodal regional de transport ar conduce la reducerea timpilor şi a cheltuielilor de transport, cu implicaţii benefice asupra cheltuielilor beneficiarilor locali, şi ar creşte competivitatea zonei Timişoara în raport cu regiunile Uniunii Europene, prin racordarea coerentă a reţelei internodale regionale la reţeaua naţională şi europeană. Amplasarea Centrului Intermodal Regional de Transport Marfă în apropierea comunei Remetea Mare, la o distanţă de cca. 5 km faţă de Municipiul Timişoara permite accesul direct la trei căi de comunicaţie (rutier, feroviar şi aerian) cu posibilitatea de conectare şi la căi navigabile, canalul Bega situându-se în apropierea localităţii, precum şi la punctul de descărcare spre municipiu de pe autostrada Timişoara Arad. În prezent proiectul are studiul de fezabilitate finalizat şi depus spre finanţare la Autoritatea de Management POS Transport.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: