Istoria podului metalic „Mihai Bravu”, inaugurat de Regele Carol I

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Podul Mihai Bravu. FOTO: okazii.ro - carte postala
Podul Mihai Bravu. FOTO: okazii.ro - carte postala

Podul Mihai Bravu reprezintă una dintre contrucţiile de referinţă pentru Târgovişte, fiind realizat pentru traversarea Râului Ialomiţa în secolul al XIX-lea.

Podul metalic "Mihai Bravu" peste râul Ialomiţa a fost inaugurat la 29 septembrie 1902 în prezenţa Regelui Carol I, însoţit de principele moştenitor Ferdinand şi principesa Maria, soţia acestuia.

„Pentru festivitatea de inaugurare, municipalitatea Târgoviştei a amenajat la capătul podului, aşa cum se obişnuia în acea vreme, un Arc de Triumf care avea pe frontispiciu Coroana Regală, iar de-a lungul podului a plasat, de o parte şi de alta a acestuia, la capătul fiecărui panou de grinzi cu zăbrele, câte un drapel tricolor cu Stema Regală”, a scris Georges Eneas, pe pagina sa de Facebook.

La acea vreme, „Sfatul orǎşenesc s-a preocupat mai mult de sistematizarea oraşului, de pietruirea şi lǎrgirea uliţelor, de stingerea incendiilor şi a impus acoperirea caselor numai cu şindrilǎ şi olane. S-a iniţiat construirea „Podului cel Mare” peste râul IalomiIa (1838-1840), s-au înfiinţat noi cişmele şi a început amenajarea grǎdinii publice de la capǎtul podului Mihai Bravul, precum şi construcţia închisorii (1846). Târgul din Afarǎ a fost mutat în interiorul oraşului, pe terenul Târgului din Lǎuntru, fiind numit în epocǎ piaţa nouǎ (1846)”, se arată în lucrarea „Enciclopedia Târgoviştei”, realizată de istoricul George Coandă.

pod mihai bravu


Podul Mihai Bravu. FOTO: Georges Eneas / Facebook

Grǎdina publicǎ de la capul podului Mihai Bravu a cunoscut reamenajǎri (1891): plantǎri de tei, construcţia unui pavilion cu trei camere, gheţǎrie, serǎ de flori.

Podul Mihai Bravu a fost inaugurat la 29 septembrie 1902 în prezenţa familiei regale dupǎ ce s-a obţinut terenul (1898). Tot în 1902 începeau lucrǎrile pentru noul local al Serviciului Telegrafo-poştal, executat în 1906 dupǎ planurile arhitectului A. Clavel.

Conceput ca pod combinat care sǎ deserveascǎ traseul de cale feratǎ şi şoseaua, podul Teiş a reprezentat „o lucrare de artǎ de mare importanţǎ de pe întreg traseul cǎii ferate”. 

Infrastructura a fost executatǎ din piatrǎ, iar suprastructura din tabliere metalice.

Vă recomandăm să mai citiţi:

Secretele casei-monument „Lăzărică Petrescu“, locul unde înnopta Carol I de fiecare dată când venea la Târgovişte

Începutul cinematografiei, ziua pe care Regele Carol şi Prinţul Ferdinand nu au ratat-o la Târgovişte, la 19 ani de la proiecţia de la Paris a fraţilor Lumière

Târgovişte



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite