Exclusiv. Ce spun oficialii aeroportului din Londra despre panoul controversat în limbile română şi romani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Panoul pus pe Aeroportul Luton din Anglia Sursa Facebook
Panoul pus pe Aeroportul Luton din Anglia Sursa Facebook

De mai multe zile, un panou pus pe Aeroportul Luton din Anglia cu mesaje în limbile română şi romani pentru pasagerii care călătoresc în România a stârnit numeroase reacţii. Am stat de vorbă pe acest subiect controversat cu oficiali ai Aeroportului Luton şi cu prima tânără de etnie romă din Colegiul Director al CNCD.

„Toţi pasagerii, inclusiv copii, care călătoresc către România, trebuie să prezinte un test Covid negativ la sosire (fie RT-PCR sau antigen), testul trebuie efectuat cu cel mult 48 de ore înainte de intrarea în România”, este mesajul scris, în limbile română şi romani, pe un panou din aeroportul Luton, aflat la 45 km de centrul Londrei. 

“La Aeroportul Luton suntem mândri să avem pasageri din toate mediile sociale şi de toate etniile şi nu tolerăm discriminarea de vreun fel. 

Aceste panouri au fost montate ca urmare a faptului că au fost cazuri de pasageri români şi de etnie romă ce călătoreau fără toate documentele solicitate şi cărora nu li s-a permis să se îmbarce. 

Pentru a ne asigura că mesajul respectiv este vizibil în mod permanent, am decis ca mesajul să fie în ambele limbi pe acelaşi panou fix şi nu pe un panou cu imagini ce se schimbă. Ca urmare a feedback-ului pasagerilor, am cerut echipei noastre ce se ocupă de panourile de semnalizare de la aeroport să verifice textul pentru a vedea dacă informaţiile pot fi expuse într-un mod corect pentru toţi”, a declarat în exclusivitate pentru „Adevărul” un purtător de cuvânt al Aeroportului Luton din Londra.

Conform oficialilor aeroportului, peste 500.000 de pasageri români au tranzitat Aeroportul Luton în 2019. Datele pentru anul trecut vor fi disponibile în luna februarie. 

„Era mult mai potrivit ca textul să fie afişat doar în engleză sau română”

Cătălina Olteanu, prima femeie de etnie romă aleasă în Colegiul Director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, a declarat pentru „Adevărul”, în legătură cu panoul controversat de la Aeroportul Luton, că textul afişat informează şi ajută cetăţenii să călătorească în siguranţă şi să îndeplinească anumite criterii, respectiv prezentarea unui test COVID. 

„Nu cunosc contextul în care a fost afişat. Singurul context ce ar fi de apreciat este acţiunea aeroportului de a afişa anuntul şi în limba rromani ca răspuns al unor solicitări de la persoane sau asociaţii. În orice alt context, textul doar atrage atenţia asupra etniei imigranţilor, lucru ce instigă internauţii la discursuri purtătoare de ură. Dacă ne uităm la reacţiile anunţului din mediul online, este destul de vizibilă intoleranţa faţă de o minoritate naţională. Comentariile în urma anunţului justifică sondajele de opinie care ne spun că 70% dintre români nu au încredere în romi şi aproximativ 50% dintre români se consideră superiori (studiu CNCD 2019). Astfel, uneori riscăm să facem mai mult rău, deşi intenţiile sunt bune”, spune Olteanu.

Cătălina Olteanu consideră că era „mult mai potrivit” ca textul să fie afişat doar în limba engleză sau în limba română la îmbarcare, „fără a lăsa loc interpretărilor şi comentariilor”.

Cătălina Olteanu a fost aleasă în Colegiul Director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării în 2020, având un mandat de cinci ani. Anterior, aceasta a lucrat timp de 11 ani la Agenţia Împreună, unul din cele mai vizibile ONG-uri de la noi care militează împotriva discriminării romilor.

Cătălina Olteanu, prima femeie de etnie romă aleasă în Colegiul Director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării. Foto: arhiva personală

Exclusiv. Ce spun oficialii aeroportului din Anglia despre panoul controversat în limbile română şi romani
Exclusiv. Ce spun oficialii aeroportului din Anglia despre panoul controversat în limbile română şi romani

Fotografiile cu mesajul în română şi română de pe Aeroportul Luton din Anglia au atras zeci de comentarii pe Facebook.

„Asta e bine de ţinut minte! Aşa suntem văzuţi în ochii englezilor”, a scris Giulian Misnea.

Mesajul controversat afişat la îmbarcări la Aeroportul Luton vine la doar două luni după un alt afiş controversat, dintr-un supermarket londonez, care a provocat o reacţie fermă a MAE. Cunoscutul lanţ de hypermarketuri Tesco a afişat acum două luni, un mesaj revoltător la adresa românilor, în limba română. Incidentul a fost semnalat pe Facebook de Iolanda Costide, un arhitect român cunoscut în Londra, care până în 1995 a condus Asociaţia Culturală a Românilor din Anglia.

„Avertisment pentru hoţii din magazine. Hoţii din magazine prinşi vor fi urmăriţi penal. Ofiţeri de poliţie îmbrăcaţi în civil acţionează în această zonă”, era afişul scris în limba română, afiş ce i-a revoltat pe românii cinstiţi din Londra.

Vă mai recomandăm şi:

Cum au desfiinţat comuniştii Ateneul Popular, unde au susţinut prelegeri Liviu Rebreanu şi Tudor Muşatescu

Cu „Pădurea spânzuraţilor“, Radu Afrim scoate istoria din muzeu la Teatrul Naţional

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite