Haos pe şantierul Autostrăzii Vestului. Un lot în construcţie de patru ani este aproape blocat la 80 la sută din proiect

Haos pe şantierul Autostrăzii Vestului. Un lot în construcţie de patru ani este aproape blocat la 80 la sută din proiect

Lucrări pe şantierul autostrăzii. FOTO: Daniel Guţă. ARHIVĂ.

Constructorii unui lot din Autostrada Lugoj – Deva şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Infrastructură Rutieră au ajuns într-un conflict care ar putea duce la blocarea proiectului, după patru ani de la începerea lucrărilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

În urmă cu o lună, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, anunţa că a dat un ultimatum constructorilor Lotului III al Autostrăzii Lugoj – Deva pentru a stabili dacă aceştia pot continua lucrările, după patru ani de la începerea lor.

„Întâlnirea ministrului cu asocierea de firme Teloxim, Consa, Aldesa Construcciones şi Arcadis Eurometudes vine în contexul în care lucrările înaintează greu de un an de zile. Pe acest lot au apărut o serie de probleme din cauza nerespectării calităţii lucrărilor şi a mobilizării slabe a antreprenorului. Acest fapt poate conduce la rezilierea contractului din cauze exclusiv imputabile antreprenorului”, informa Ministerul Transporturilor.

Se acuză reciproc
Problemele pe tronsonul de 21 de kilometri nu au fost însă rezolvate. Litigiul este cauzat de lucrările suplimentare solicitate de CNAIR, dar care nu au fost admise la plată. Neînţelegerile între drumari şi CNAIR vizează în special lucrările suplimentare din zona satului Holdea, unde se află în construcţie un nod rutier. Reprezentanţii CNAIR au susţinut că antreprenorii mai au termen să răspundă Ministerului Transporturilor dacă mai doresc să continue lucrările până joi, 29 martie 2018.

Drumarii au fost acuzaţi de CNAIR că au efectuat lucrări de calitate slabă, care nu pot fi plătite, şi construcţii suplimentare, cum sunt cele de la nodul de la Holdea, pentru care compania nu a dat ordinul de începere al lucrărilor. „În legătură cu nodul de la Holdea, ei tot cer bani, dar noi nu le-am dat ordin de începere a lucrărilor.  Ei s-au apucat de el şi l-au construit, iar acum fac tot ce pot să facă, au atras în capcana dezbaterilor şi nişte oameni nevinovaţi, în condiţiile în care nodul n-are nicio valoare fără lotul de autostradă finalizat”, a declarat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

În prezent, stadiul fizic al proiectului a ajuns la 80 la sută, iar tronsonul are şanse mici să fie finalizat în acest an.

Termenul de finalizare, depăşit cu doi ani
În toamna anului 2013, statul român prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a României a atribuit contractul de proiectare şi de execuţie al Lotului trei al Autostrăzii Lugoj - Deva asocierii de firme Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones SA şi Arcadis Eurometudes SA. Valoarea proiectului a fost estimată la peste un miliard de lei, dar în urma licitaţiilor construcţia tronsonului de 22,1 kilometri a fost adjudecată pentru 580 milioane lei, fără TVA. Din valoarea totală a proiectului, 493 milioane lei reprezintă fonduri de coeziune (85 %) şi 87 milioane lei finanţarea de la Guvernul României (15 %). Termenul de finalizare al Autostrăzii Deva – Lugoj, împărţită în patru tronsoane, în lungime totală de 100 de kilometri, a fost stabilit pentru 27 mai 2016. Lotul trei al autostrăzii, între Gurasada (judeţul Hunedoara) şi Coşeviţa (limita judeţelor Hunedoara şi Timiş) a intrat în şantier în primăvara anului 2014.

Alte două loturi ale viitoarei Autostrăzi Lugoj – Deva, respectiv Loturile doi şi IV, se află în prezent în construcţie, lucrările fiind întârziate şi pe acestea, faţă de termenul de finalizare stabilit iniţial, prin contract, respectv 26 mai 2016. Pentru cele trei tronsoane ale viitoarei autostrăzi, contractele de proiectare şi execuţie au fost semnate în 2013.


Vă recomandăm să citiţi şi:

Încă un an aproape sterp pentru Autostrada Vestului: 15 kilometri deschişi din cei 70 promişi. Cum au avansat lucrările în 2017

Autostrada imposibilă: 21 de kilometri sunt în şantier de patru ani, iar drumarii riscă rezilierea contractului

VIDEO Marea provocare pe şantierul Autostrăzii Lugoj - Deva: excavarea versantului imens de pe malul Mureşului

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: