Podul Prieteniei şi al milioanelor de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Singurul pod care leagă România de Bulgaria contribuie anual cu aproximativ 20 de milioane de euro la bugetul statului. Banii provin din taxa de trecere a acestuia, amenzi şi roviniete. Construit în urmă cu aproape 60 de ani, Podul Prieteniei continuă să „producă” zilnic peste 50.000 de euro numai pe malul românesc al Dunării.

Mii de tiruri încărcate cu marfă, microbuze cu turişti şi automobile îl tranzitează anual, iar banii colectaţi de Agenţia de Control şi Încasare (ACI) Giurgiu intră în bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).

„Anual strângem de pe urma podului în jur de 20 de milioane de euro, marea majoritate a sumei provenind din taxa de trecere a acestuia dar şi din amenzi sau roviniete. Faţă de 2010 am înregistrat o creştere uşoară semn că economia a început să se mişte din nou” a declarat pentru „Adevărul” Ionel Simion, directorul ACI Giurgiu.

Tirurile fac diferenţa
Acesta susţine că grosul banilor a venit din partea tirurilor încărcate cu marfă atât a celor din Occident cât şi din Orient.

„Cei mai mulţi bani au fost încasaţi datorită tirurilor cu marfă. Pe noi ne interesează în primul rând tonajul şi nu ceea ce conţine tirul respectiv însă pot să vă spun că cele mai multe transporturi au fost din domeniul alimentar şi al construcţiilor” a mai spus Simion.

Dacă de la un autoturism sau un microbuz care tranzitează Podul Prieteniei se încasează 6 euro respectiv 12 euro, suma aferentă pentru un tir depăşeşte 20 de euro şi se poate chiar dubla dacă tonajul este unul ridicat.

Acelaşi pod, opinii diferite
În ciuda zecilor de milioane de euro încasate anual, foarte puţini din aceşti bani sunt reinvestiţi pentru întreţinerea şi modernizarea podului. De asemenea, românii au o altă viziune faţă de omologii bulgari în ceea ce priveşte exploatarea Podului Prieteniei.

Dacă autorităţile de la Sofia au redus în vară taxa de pod de la 6 euro la 2 euro pentru autoturismele care ies din Bulgaria prin punctul de trecere al frontierei Ruse şi au reabilitat carosabilul părţii lor de pod, autorităţile române vor menţine taxele neschimbate promiţând în schimb proiecte ambiţioase.

Proiecte şi promisiuni
MTI va demara în acest an prin Căile Ferate Române respectiv Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri două proiecte privind reabilitarea Podului Prieteniei.

Primul dintre ele are o valoare de aproximativ 7 milioane de euro şi vizează o serie de reparaţii la suprastructură şi la calea ferată de sub pod. Vor fi înlocuite traversele de lemn, vor fi prelungite gurile de scurgere a apei de pe pod iar tot ceea ce înseamnă parte metalică va fi vopsit. De asemenea va fi reparată şi traveea mobilă aflată în partea de jos a podului de peste Dunăre.

Cel de-al doilea proiect va începe în luna aprilie şi vizează partea carosabilă a podului care va fi asfaltată.

„În acest an avem două proiecte care vizează reabilitarea podului Prieteniei. Unul pentru infrastructura podului, iar cealaltă pentu asfaltare” confirmă şi Simion.

Lucrurile nu se opresc însă aici. Un nou pod peste Dunăre, între Giurgiu şi Ruse, ar putea fi construit cu fonduri europene, atrase în cadrul Strategiei Dunării, instrument de dezvoltare a regiunii dunărene elaborat de Comisia Europeană.

Giurgiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite