Comoară istorică. De ce nava care a servit drept iaht al Casei Regale nu este folosită pentru curse pe Dunăre
0Prima navă de turism construită în România, deşi încă perfect funcţională, nu poate fi folosită din lipsă de personal. A fost iaht al Casei Regale, iar în ultimele decenii a făcut doar croaziere de protocol.
Vasul „Borcea” este primul vapor construit în România, iar la 108 ani de la lansarea la apă, funcţionează cu piesele originale. Inclusiv motorul pe abur şi zbaturile datează din acea perioadă şi sunt în perfectă stare. Vaporul se află în administrarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Brăila, singurul din ţară care deţine o astfel de ambarcaţiune.
Conducerea Inspectoratului Şcolar îşi doreşte ca această navă de patrimoniu, istorie vie a locurilor, să-şi continue mai departe cursele pe bătrânul fluviu Dunărea şi să încânte pasagerii aflaţi la bord.
„În perioada pandemiei, bătrânul vas a beneficiat de o revizie generală, un ajutor important venind din partea inginerului brăilean Dorin Bucă. În prezent, preocuparea noastră este să găsim o soluţie pentru ca vasul Borcea să îşi reia cursele pe Dunăre, dar problema cu care ne confruntăm este cea a lipsei personalului navigant. Fostul comandant Ilie Tincu a ieşit la pensie şi, aşa cum se întâmplă în multe domenii de activitate, şi domeniul naval este unul deficitar în ceea ce priveşte forţa de muncă”, susţine Cătălin Cancu, inspectorul general al ISJ Brăila.
La ora actuală, personalul de care dispune vasul nu este suficient pentru a realiza curse pe Dunăre. Aşadar, la nivelul Inspectoratului s-a luat decizia ca, în perioada următoare, să se organizeze un concurs pentru ocuparea, pe perioadă nedeterminată, a funcţiilor de marinar, mecanic şi pontonier.
„Pentru funcţiile de timonier şi căpitan, având în vedere că vorbim despre cheltuieli foarte mari, luăm în calcul găsirea unor soluţii legale pentru achiziţionarea acestor servicii pe perioadă determinată. Cu alte cuvinte, ne gândim să angajam un timonier şi un căpitan doar în perioadele cât nava organizează excursii pe Dunăre.
În aceste condiţii, am face o economie la buget şi nu am plăti doi angajaţi care ar lucra efectiv la nava doar o perioadă foarte scurtă din an, tinând cont că aceasta este cu propulsie proprie pe aburi, în perioada iernii, apa este scoasă din tot angrenajul, ceea ce înseamnă că, o bună parte din an, ea nu funcţionează”, a adăugat Cătălin Canciu.
Sursa: Cătălin Canciu
Nava a servit drept iaht al Casei Regale
Vasul Borcea a reprezentat, încă din momentul începerii construcţiei, în 1911, pe Şantierul Naval din Turnu Severin, o mândrie pentru inginerii români, care realizaseră până la acea vreme doar barje, şlepuri şi ambarcaţiuni de mici dimensiuni.
Navă cu aburi şi zbaturi, Borcea este înscrisă în patrimoniul naţional încă din anul 1999, la categoria Tezaur, cea mai înaltă clasă a patrimoniului. În primii ani de activitate, după lansarea la apă în 1914, a servit drept iaht al Casei Regale, la bordul ei fiind văzut deseori regele Ferdinand.
A fost parte a Primului Război Mondial, când a fost folosită ca atelier mecanic mobil pentru navele de luptă de pe Dunăre. În perioada interbelică a servit ca navă de pasageri între localităţile dunărene Cernavodă şi Călăraşi.
Sursa: Cătălin Canciu
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, nava a avut rolul de unitate de transmisiuni, iar după terminarea războiului a fost luată drept despăgubire de război de către URSS. Norocul a făcut ca remorcherul sovietic care o transporta să ia foc, iar nava să se desprinsă şi să plutească în derivă pe mare, până ce a fost găsită de o navă românească şi repatriată.
Vă recomandăm şi:
GALERIE FOTO 300 de fotografii cu Dunărea, expuse pe Faleză. Toate, dedicate Zilei Bătrânului Fluviu