Începe sezonul croazierelor pe Dunăre. Ce nave sunt disponibile la Galaţi şi Brăila şi cât costă o excursie pe apă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Patru nave de pasageri (dintre care una cu zbaturi, veche de 163 de ani), cu o capacitate totală de peste 400 de locuri  stau la dispoziţia turiştilor în porturile Galaţi şi Brăila. Se pot face curse scurte de doar câteva ore, dar şi croaziere „all inclusive” de până la şapte zile, cu vizitarea celor mai importante obiective de pe Dunărea românească.

Odată cu încălzirea vremii şi trezirea la viaţă a habitatelor acvatice redevine de actualitate moda croazierelor pe Dunăre. Chiar dacă în România oferta operatorilor de turism este încă departe de ceea ce oferă austriecii sau maghiarii în materie de distracţie pe fluviu, trebuie să ştiţi însă că, încet-încet, începe să prindă şi la noi rădăcini această modalitate de petrecerea a timpului liber aflată la intersecţia dintre turism şi agrement.

Deocamdată, cea mai complexă ofertă de pe Dunărea românească vine din partea unor proprietari de nave din zona Galaţi-Brăila, unde turiştii au la dispoziţie patru nave, cu o capacitate totală de peste 400 de locuri.

Katpan M, de la Dunăre la mare

Din capul locului, trebuie să spunem că niciun operator nu face curse regulate, totul fiind doar la comandă, achitând contravaloarea cursei conform unui tarif pe ora de marş. Ca atare, nu contează câţi oameni sunt pe vas (evident, respectând capacitatea maximă de ambarcare), căci cursa costă per total exact la fel şi dacă sunt 50 de pasageri sau doar unul singur.

Cel mai mic tarif  în zona Galaţi este perceput de nava Kaptan M (care este ancorată pe Faleza Dunării, în apropiere de restaurantul plutitor Malnaş) la care o oră de marş costă 1.000 de lei, iar traseul este stabilit prin negociere directă între operator şi client.

Dacă te ţine portofelul, poţi să o închiriezi şi să te plimbi pe Dunăre singur, sau poţi să aduni 148 de prieteni, caz în care costul de fiecare pasager scade spectaculos la numai 6,75 lei pe oră. La acestea se adaugă şi eventualele cheltuieli cu masa, însă preţurile practicate de restaurantul şi barurile navei sunt destul de decente, respectiv la nivelul unui restaurant de condiţie medie.

Pentru a vă face o idee privind costurile totale ale unei astfel de călătorii, trebuie să vă spunem că un drum de la pontonul de pe Faleză la gura Siretului şi apoi până la Şantierul Naval şi retur durează circa 2,5 ore şi costă 2.500 de lei, adică un preţ mediu per pasager, la capacitate maximă, de 17 lei.

image

Nava KAPTAN M. FOTO arhiva echipajului

O cursă până la gura Prutului (cu retur) durează circa patru ore, costă 4.000 de lei şi duce costul pe pasager (tot la capacitate maximă), la 27 de lei, iar una Galaţi-Tulcea (cu retur), durează circa 11 ore, jungând la un preţ total de 11.000 de lei, adică 75 de lei de pasager.

Cu „Kaptan M” se fac şi croaziere „all inclusive”, Galaţi-Crişan sau Galaţi-Sulina şi retur. În programul unei croaziere la Sulina sunt incluse ieşirea cu nava pe mare, concursuri de pescuit, vizitarea casei memoriale Ivan Patzaichin de la Mila 23 şi a Mănăstirii „Stipoc”, iar din meniu nu lipseşte ciorba din burtă de crap, preparată cu apă de Dunăre (filtrată).

image

Nava KAPTAN M. FOTO arhiva echipajului

Preţurile pentru acest tip de croaziere sunt negociabile căci depind de lungimea vacanţei, traseul parcurs şi meniul stabilit (detalii pe www.croazierekaptan.ro/).

Vega River, mai intim, dar mai scump

Nava Vega River este mai mică decât Kaptan M, însă este mai nouă şi cu dotări moderne. Ca urmare şi preţul unei ore de marş este mai mult decât dublu, respectiv de 500 de euro.

image

Nava Vega River. FOTO C. Crângan

Ca şi în cazul navei precedente, preţul total nu ţine cont de numărul de pasageri, ceea ce înseamnă că se plăteşte la fel şi dacă la bord sunt 70 de pasageri (capacitatea maximă) şi dacă este unul singur. Evident, la capacitatea maximă costul per pasager scade mult, la circa 7,15 euro per oră, ceea ce face ca o cursă scurtă, din categoria 2,5 ore, să ajungă undeva la 17-18 euro de persoană.

image

Nava Vega River. FOTO C. Crângan

Cu Vega River se pot organiza, la comandă, orice fel de curse pe fluviu, pe orice distanţă (pornind de la Galaţi) şi pe orice durată de timp. Totul e să vă ţină portofelul. Pe navă există restaurant şi bar, preţurile practicate fiind la nivel de restaurant „a la carte” cu pretenţii, însă la condiţiile de „all inclusive” totul se poate ieftini foarte mult prin negociere (detalii pe www.falezahotel.ro).

„În cazul în care grupul optează pentru un pachet extins, cu un meniu total de peste 750 de euro, ora de marş se ieftineşte la 250 de euro”, a precizat Cristina Stratulat, reprezentant Vega Hotels.

Croazieră cu parfum istoric

Dacă navele anterioare acoperă doar segmentul „distracţie şi confort”, cea de-a treia alternativă prezentată în acest material este un adevărat muzeu plutitor. Nava cu zbaturi acţionate de forţa aburului „Tudor Vladimirescu” este, de altfel, singura navă de acest fel, de mare capacitate, aflată în funcţiune în Europa.

A fost construită în 1850-1853, la Şantierul Ganzdanubius din Viena, la cererea companiei austriece DDSG, care făcea comerţ în Ţara Românească şi Moldova şi avea nevoie de un remorcher puternic, care să străbată zona Cazanelor. A intrat în posesia statului român în anul 1919, ca despăgubiri de război, fiind rebotezată „Sarmisegetuza” şi transformată în navă de pasageri.

Iniţial a avut destinaţie specială , iar de-a lungul timpului la bordul navei „Tudor Vladimirescu” au călătorit şi Regele Ferdinand şi Regina Maria, Carol al II-lea, Regele Mihai,  mareşalii Averescu şi Antonescu, iar în perioada comunistă Nichita Hruşciov, care a fost oaspetele lui Gheorghiu-Dej.

image

Nava Tudor Vladimirescu. FOTO Sorin Pană

Vremea de circa cinci decenii a făcut curse de linie, cu pasageri de rând, pe ruta Brăila-Galaţi-Tulcea-Sulina. În 2004, nava a fost reparată şi reamenajată la standarde moderne de către armatorul Navrom Galaţi. A fost păstrat sistemul de propulsie cu zbaturi acţionate de forţa aburului, care are o putere de 600 CP. Pentru pasageri este chiar spectaculos să urmărească, prin pereţii de sticlă, funcţionarea cilindrilor verticali cu dublă expansiune, consideraţi de specialişti o adevărată bijuterie a tehnicii.

Nava are două saloane, baruri de interior şi de punte, putând lua la bord 100 de pasageri. Tariful de închiriere este doar pentru grupuri mari şi este negociabil în funcţie de traseul ales, durata marşului şi facilităţile suplimentare.

O plimbare cu Ovidiu, la Brăila

Şi de la Brăila se poate face curse de agrement pe Dunăre.  Cel mai la îndemână este vasul Ovidiu, o ambarcaţiune cu 110 de locuri (ce aparţine Consiliului Judeţului Brăila),  care se poate închiria cu 700 de lei pe ora de marş.

Dezavantajul este acela că nava nu are la bord restaurant sau bar, însă este un inconvenient minor dacă ţinem cont că se pot vizita cu ea câteva locuri extraordinare din zonă, cum ar fi paradisul verde din zona insulei mici a Brăilei sau minunatul canal Măcin. Vânt bun din pupa!

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite