Aerodrom istoric, cu pistă naturală, în conservare de 20 de ani. Terenul a făcut mereu cu ochiul autorităţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aerodromul mai este folosit pentru mitinguri aviatice FOTO: Ştefan Borcea
Aerodromul mai este folosit pentru mitinguri aviatice FOTO: Ştefan Borcea

Municipiul Focşani are încă din timpul Primului Război Mondial un aerodrom cu o pistă naturală de aterizare, care este funcţională în acest moment, dar care este folosită din când în când de către militari, pentru antrenamente la sol, cu blindate

Aerodromul cu pistă naturală, care a luat fiinţă graţie unei iniţiative a prinţului Bibescu, cel care a înfiinţat în 1911, două escadrile cu avioane de tip “FARMAN”. Era o vreme când multă lume nu ştia prea multe despre avioane, iar una dintre deciziile pe care prefectul de Putna le-a luat a fost înfiinţarea unui aerodrom la Focşani, unde zburau Il-14, Li-2 şi Po-2-iul care creau în rândul aviatorilor şi al simpatizanţilor un entuziasm deosebit.

Conform aviatorului (r) Ion Cernei, iniţiator V.R.I.A., Colegiul de Aviaţie Acvila Focşani, aerodromul de la Focşani a reprezentat pionieratul şcolii româneşti de aviaţie. “Pe frumoasa vale a Milcovului de la Focşani, pe o suprafaţă de aproximativ 100 de hectare, este situat Aerodromul Focşani, actualmente în stare de conservare, unul dintre cele mai bune şi eficiente aerodromuri din ţară, cu pistă de zbor naturală care permite scurgerea rapidă a apei prin straturile freatice ale solului favorizând astfel zborul chiar şi după 30 minute de ploaie torenţială. Dar cel mai semnificativ lucru, îl constituie faptul că acest aerodrom de la Focşani a reprezentat de-a lungul anilor nucleul de bază în formarea şi perfecţionarea dascălilor zborului cu elevi în prima fază de zbor cu motoare clasice cum au fost; Farmanul, Meseşmitul, Luncărul, Nardiul, Il-14, Li-2, Po-2, IAK-12 etc”, se arată în lucrarea aviatorului Ion Cernei.

Potrivit acestuia, aici s-a zburat cu avioane tip şcoală, iar după Al Doilea Război Mondial a existat în Focşani şi o şcoală de aviaţie, care pregătea piloţi militari şi civili. În cadrul şcolii se zbura cu avionul Mig-15 echipat cu armament. “Tot de pe acest aerodrom, au mai decolat avioane utilitare, elicoptere, avioane sanitare, (AVIASAN), care-i transporta pe bolnavi, planoare şi motoplanoare, deltaplane, se făceau mitinguri aviatice cu acrobaţii şi paraşutism”, potrivit aviator (r), Cernei Ion, reprezentant al Colegiului de Aviaţie Acvila Focşani.

În Focşani, a existat şi unitatea de aviaţie, care s-a desfiinţat la începutul anilor 2000, cadrele militare de aici fiind trimise în judeţul vecin, la Bobocu. Pista de aterizare care exista în acest moment este funcţională, dar este folosită de militarii pentru antrenamente la sol, pentru blindate. Aceasta este încă în parametrii de funcţionare şi pe ea pot ateriza chiar si avioane de tip C 130 Hercules. Pista are 2,5 kilometri şi avioanele pot ateriza în caz de urgenţă.

Ultima aterizare, în 2011

Ultima dată când au aterizat avioane pe ea a fost în anul 2011, când  mai multe avioane israeliene au aterizat şi decolat de pe aeroportul militar de la Focşani, în cadrul unui exerciţiu planificat.

Locaţia a ajuns şi în atenţia autorităţilor judeţene, care au promis mulţi ani construirea unui aeroport la Focşani, însă au eşuat în demersul lor.

"Pe acest teren se poate construi un aeroport civil pentru cei 60.000 de vrânceni plecaţi la muncă în străinătate", spunea Marian Oprişan, fostul preşedinte al CJ Vrancea, în urmă cu mulţi ani. Mai mult decât atât, a existat un proiect privind solicitarea de transmitere din administrarea Ministerului Apărării Naţionale în administrarea Consiliului Judeţean Vrancea a terenului în suprafaţă de 1.143.960 mp situat în Focşani, str. Aleea Aviatorilor nr.5, împreună cu construcţiile şi amenajările amplasate pe acest teren, dar lucrurile au rămas la acest stadiu.

Oficiali din cadrul MAPN au precizat că pista de la Focşani este cea mai bună pistă naturală din ţară.

Acelaşi teren a fost solicitat şi de MApN,  pentru construirea a 460 de locuinţe pentru ofiţerii militari. Au existat atunci 600 de cereri depuse, doar că şi acest proiect a fost abandonat.

"Azi, întrebarea care stă pe buzele tuturor este dacă trebuie să avem un aeroport  la Focşani sau nu. Înainte ca cei în măsură să aprecieze dacă este util şi rentabil un demers de organizare a unui aeroport la Focşani se  poate adăuga  faptul că, din păcate, pe terenurile reconstituite, în avantajul câtorva particulari, care fie cultivă furaje, fie şi au ridicat nişte locuinţe ce stau mai tot anul goale,obiectivul Aerodromul de la Focşani a pierdut posibilitatea extinderii la nivelul anului 1944 şi transformarea lui într-un loc funcţional,  ca la Tuzla", după cum ne spune istoricul Florin Dîrdală.

Astăzi, pe aerodromul din Focşani mai sunt organizate, sporadic, mitinguri aviatice.

FOTO: Ştefan Borcea

aerodrom focsani

Vă recomandăm să mai citiţi:

FOTO VIDEO Aviaţia dă senzaţia. Studenţii Academiei Forţelor Aeriene i-au convins pe tinerii din Focşani să urmeze o carieră „la înălţime“

Elevii Forţelor Aeriene Române au făcut senzaţie la Focşani. Oraşul, survolat de avioane şi elicoptere militare FOTO

Focşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite