Terminus, primul hotel al Constanţei. Povestea construcţiei care rivaliza cu cele mai frumoase edificii din Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lângă Farul genovez a fost ridicat, de către compania engleză Danube and Black Sea Railway Co. Limited, cunoscută pentru construcţia căii ferate Constanţa – Cernavodă, impunătorul hotel Terminus. „Adevărul“ vă spune povestea lui.

Hotelul a fost construit de societate engleză Danube and Black Sea Railway, condusă de John Trevor Barkleay, după planurile arhitectului Alexandru Orascu, arhitect cu studii la Berlin, Munchen şi Paris, în stil neoclasic cu frontoane, capiteluri şi statui decorative.

Băi reci şi calde la fiecare etaj

Faţada grandioasă cu multe ferestre îi dădea o înfăţişare splendidă. Hotelul dispunea de 90 de camere şi saloane spaţioase cu balcoane. În interior erau amenajate mai multe băi calde şi reci, la fiecare etaj al hotelului. Ulterior, hotelul a fost luminat cu energie electrică.

„Bietul Ovidiu! Nici turnat în bronz nu revine bucuros la locul exilului său“

Dr. Carl Schuchardt a vizitat în 1884 Constanţa şi în descrierile sale face referire a hoteul cu ţinută europeană. „Îngrozit de vântu turbat, el îşi explică astfel colonizarea târzie a Tomisului, unde abundă vestigiile antice. Lângă hotel, el descoperă vila lui Kogălniceanu. În acele zile se făceau eforturi disperate pentru procurarea de fonduri necesare aducerii unui monument la Constanţa: statuia lui Ovidiu de E. Ferari se afla oprită din drumul său triumfal tocmai la Cernavodă. Analizând situaţia, Carl Schuchardt conchide: «Bietul Ovidiu! Nici turnat în bronz nu revine bucuros la locul exilului său!»“, scrie Doina Păuleanu în cartea sa „Axa est – vest. Constanţa – istorie şi dinamică interculturală“.

Faţada principală a hotelului Carol I este orientată către vest, deci spre oraş, fără a-i întoarce însă cu totul spatele mării, către care este orientată cealaltă faţadă frontală.

Construcţia de pe stâncă

Construcţia are o fundaţie solidă, fiind ridicat pe o stâncă de 14 metri adâncime, din cărămizi zidite cu mortar. Între anii 1924 - 1927 clădirea a fost supraetajată, iar între anii 1982-1983 a fost restaurată, însă i s-a păstrat stilul neoclasic.

„Companie Englesă a construit pe ţărmul mărei, pe punctul cel mai încântător, un frumos hotel (Carol I), care a costat un milion şi jumătate şi care poate să rivalizeze cu cele mai bune stabilimente din cele mai mari oraşe din Europa“, relata Bruto Amante, în 1888.

Informaţia a fost reluată de colonelul Ionescu Dobrogianu, care desemnează anul 1882 ca timp al construcţiei şi indică aceleaşi costuri.

În 1931 hotelul a  fost desfiinţat, iar clădirea a găzduit Cercul militar Regele Carol I.

În primele luni ale anului 1914, clădirea era încă afectată destinaţiei iniţiale, de vreme ce direcţiunea trasmitea, în data de 16 mai, acceptul său privind defilarea trupelor prin curtea hotelului, cu ocazia vizitei la Constanţa a familiilor regală română şi imperială rusă. Tot în 1924, Th. Ionescu şi I. N. Duployen scriu deja despre fostul Hotel Carol.

În perioada 1925 – 1927, clădirea s-a transformat în cămin ofiţeresc. De altfel, Marina Militară l-a cumpărat tocmai pentru acest scop: hotel militar, organizând aici în 1932 prima expoziţie a unui muzeu al Marinei Române. După 1944, el a fost în continuare cămin ofiţeresc, pentru ca din 1958 să devină sediul unor întreprinderi locale.

Din anul 1978, aici funcţionează Comandamentul Marinei Militare, respectiv al Amiralităţii.

Vă mai recomandăm:

Cadrilater, istoria ascunsă a unor graniţe semnate cu sânge - pământul românesc smuls Dobrogei de Marile Puteri
 

Insula Şerpilor, rana deschisă a României, de la stăpânirea bizantină la cea a „Sublimei Porţi“. Detalii din culisele faimosului proces de la Haga

Anatole Magrin, primul care a surprins Constanţa în imagini. Istoria fascinantă a celui care a fost fotograful regelui Carol I

Dobrogea, cel mai frumos pământ al României - botezată după un slav

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite