„Omul este bradul pe care Dumnezeu L-a împodobit cu daruri“. Părintele Eugen Tănăsescu ne învaţă semnificaţia pomului de Crăciun

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bradul, simbolul Sărbătorilor de iarnă FOTO Arhivă Adevărul
Bradul, simbolul Sărbătorilor de iarnă FOTO Arhivă Adevărul

Simbol al Sărbătorilor, bradul întregeşte spiritul festiv cu care celebrăm încheierea unui an. Împodobirea pomului de Crăciun, semnificaţia sa şi magia pe care o trăim de Sărbători sunt tălmăcite de părintele Eugen Tănăsescu, bloggerul „Adevărul“.

„Fiind permanent verde, bradul a fost ales ca simbol al veşniciei şi al trăiniciei. În forma sa triunghiulară, unii au înţeles un simbol al Sfintei Treimi. Când împodobim un brad, trebuie să ne gândim la virtuţile ce ne-au fost date în viaţă şi la darurile primite de la Dumnezeu“, spune părintele Tănăsescu.

Accesoriile unui brad au rostul lor. „La fiecare globuleţ din brad trebuie să adăugăm şi o faptă bună în pomul vieţii noastre. Luminiţele din brad reprezintă lumina lui Hristos, care trebuie să ne călăuzească drumul. Darurile de sub brad amintesc că trebuie să ne facem unii altora daruri duhovniceşti, tot aşa cum şi Dumnezeu ne-a împodobit, ca pe un brad, cu diverse daruri ale Sale. Contează mai puţin ce fel de brad alegem, dar trebuie să fim atenţi: cine vrea brad natural să sădească câte unul în fiecare an, iar cine vrea brad artificial să aibă grijă să nu-şi artificializeze şi viaţa“, sfătuieşte preotul.

Cât despre cea mai frumoasă colindă, părintele Tănăsescu înclină spre una tradiţională, românească: „Steaua sus răsare“. „Colindul este o cântare de origine biblică ce ne vesteşte Naşterea Domnului. Se cântă de Steaua care a călăuzit pe magi, de daruri, de Naşterea Domnului. Fără acestea, bradul seamănă doar cu o sorcovă împopoţonată“, explică părintele.

image

„La fiecare globuleţ din brad trebuie să adăugăm o faptă bună în pomul vieţii noastre“

 - Ce reprezintă bradul, de fapt? De ce pomul de Crăciun este un brad care trebuie împodobit? 

 - În mitologie şi în tradiţia populară, bradul are o diversitate de semnificaţii, dar toate au un numitor comun: este permanent verde. De aceea, este ales ca simbol al veşniciei şi al trăiniciei şi îl găsim în diverse situaţii: pe case, la înmormântare sau iată, şi la Crăciun. Împodobirea bradului este în strânsă legătură cu simbolistica darurilor. Aşa că avem deja un teren propice apropierii bradului de semnificaţiile creştine ale Crăciunului.

 - Când a apărut această tradiţie?

 - Sunt diverse documentări. Unii spun că a apărut în perioada Renaşterii germanice, alţii spun că este de origine mai veche, regăsindu-se în rituri păgâne din Polonia, Scandinavia, Estonia şi Lituania. Sunt şi alte surse, precum Enciclopedia Britanică, ce afirmă că pomii veşnic înverziţi se găsesc la obiceiuri păgâne din Egipt şi China sau chiar în unele obiceiuri iudaice. Cert este că bradul se definitivează în obiceiul ştiut astăzi prin secolele XVIII-XIX, odată cu adoptarea sa de către nobilime.

 - Care sunt cele mai potrivite ornamente şi decoraţiuni pentru pomul de Crăciun? Cât de încărcat trebuie să fie bradul? Este simbolul unei ofrande, al unei sărbători, al statutului unei familii? 

 - Înainte se puneau bomboane pentru copii. Apoi au apărut globuleţele şi lumânările. Există chiar o sursă care spune că reformatorul Martin Luther, în dorinţa de a încreştina bradul, a fost primul care a pus lumânări în brad. Astăzi ele sunt înlocuite de beculeţe multicolore. Apoi au apărut şi beteala, care a înlocuit banala vată pe care bunicile şi mămicile o puneau ca simbol al zăpezii.

Cert este că, din dorinţa de a fi cât mai atrăgător vizual şi cât mai bogat în semnificaţii, bradul a început să fie împodobit cam cu de toate: moşi Crăciuni, acadele, diverse globuleţe sau figurine. Am stârnit mirarea multora când am spus că am putea pune în brad chiar iconiţe cu scene ale Naşterii, din moment ce avem deja un element biblic consacrat în vârful bradului: Steaua. Ideea lui Luther de a încreştina simbolistica bradului n-a fost rea, în fond, deşi Protestantismul a înlăturat multe simboluri ale Ortodoxiei.

Însă la ora actuală, fiecare tinde să înţeleagă din brad cam ce vrea. Tinde să devină un amalgam plin de ţepi verzi. Am auzit recent de un brad împodobit cu vibratoare, prin Italia. Poate vom auzi şi de unul împodobit cu gloanţe sau tigăi… astea sunt „virtuţile“ unora.  

 - Care este adevăratul sens al împodobirii bradului? 

 - Pentru mine înseamnă împodobirea vieţii noastre cu virtuţi, dar şi cultivarea darurilor primite de la Dumnezeu. Astfel, verticalitatea bradului reprezintă demnitatea şi fermitatea creştinului; faptul că este mereu verde arată că suntem creaţi nemuritori de către Dumnezeu: globuleţele reprezintă faptele bune, astfel că la fiecare globuleţ din brad trebuie să adăugăm şi o faptă bună în pomul vieţii noastre.

Luminiţele din brad reprezintă lumina lui Hristos care trebuie să lumineze viaţa noastră sau personalităţile diverse ale sfinţilor, asemănătoare diferitelor stele de pe cerul nopţii. Darurile de sub brad ne aduc aminte că trebuie să ne facem unii altora daruri duhovniceşti, tot aşa cum şi Dumnezeu ne-a împodobit pe noi în această viaţă, ca pe un brad, cu diverse daruri ale Sale.

Chiar şi în forma triunghiulară a bradului unii au înţeles un simbol al Sfintei Treimi. Unul din accesoriile nelipsite de lângă brad este colindul, cântare de origine biblică ce ne vesteşte Naşterea Domnului.

 - Care este cel mai potrivit moment pentru a-l împodobi? Cât păstrăm bradul în casă? 

 - Înainte se împodobea chiar în ajunul Crăciunului, în aşteptarea lui Moş Crăciun. Acum însă fiecare îl împodobeşte când are timp, unii mai devreme, alţii mai târziu, dar oricum între Sfântul Nicolae şi ajunul Crăciunului. Unii au renunţat de tot la împodobirea bradului, preferând coroniţa de Advent, care vine pe filieră evanghelică şi catolică.

 - Ce să alegem, brad natural sau brad artificial? Înainte era considerat de prost-gust să ai un brad artificial, astăzi este eco. Mai merită să tai un brad natural pentru a-l avea doar câteva zile?

 - Depinde de resursele din zonă. Orice tip de brad ar fi, trebuie să rămânem echilibraţi. N-are rost să defrişăm pădurile pentru că vrem neapărat brad natural în marile oraşe, cum tot aşa, dacă trăiesc într-o pădure de brazi, nu bat zeci de kilometri până la magazin să iau unul artificial. Asta e snobism. Auzisem de unul care voia numai brad argintiu, pentru care era dispus să plătească oricât.

Cine vrea brad natural să sădească câte unul în fiecare an. Cine vrea brad artificial să aibă grijă să nu-şi artificializeze şi viaţa. Aş face chiar o paralelă între bradul din casele noastre şi presa cea de toate zilele. Şi jurnaliştii pot fi ca brazii: unii naturali, alţii artificiali.

 - Momentul împodobirii bradului este magic. Ce trebuie să se întâmple, de fapt, când ne strângem în jurul pomului de Crăciun?

 - Ar trebui să înţelegem bine ce facem. În casa creştinului, bradul ne vorbeşte despre frumuseţea vieţii cu Hristos, Cel veşnic ca verdele bradului, care ne dăruieşte înţelepciune aleasă, asemeni mirosului special al bradului şi care, pe fiecare, ne-a împodobit cu aptitudini diverse, asemenea varietăţii de globuleţe din brad.

 - Ce trebuie să găsim sub brad? Ce fel de daruri să facem, ce ştim că îşi doreşte celălalt sau ce considerăm că i-ar trebui?

 - Ca şi la Sfântul Nicolae, daruri din care să învăţăm ceva înălţător. Altfel, degeaba le primim. Posibil mai mult să ne păgubim sufleteşte. Iar dacă nu găsim sub brad ce ne dorim,  în nici un caz nu facem mofturi sau istericale. Căutăm sensul sau folosul darului, căci nici un dar nu este o pierdere, ci are un anumit rost. Însă şi dăruitorul să fie atent ce dăruieşte. Mai bine nu dărui nimic, decât să strici nobleţea dăruirii. Cine face daruri nepotrivite, acela nu iubeşte pe cel căruia îi dăruieşte.

 - Este completă bucuria Sărbătorilor fără brad? 

 - Ar putea fi. Dar asta înseamnă să fii deja sfânt şi să nu mai ai nevoie de simboluri ajutătoare, ci să pătrunzi direct esenţa vieţii umane. Cum asta e foarte greu pentru majoritatea dintre noi, este nevoie de brad. Dar este nevoie şi de înţelegerea lui corectă. Altfel, totul este vânare de vânt şi risipă de resurse.

 - Care este cea mai frumoasă colindă pentru brad?

 - Deşi mulţi ar crede că „O, brad frumos“, eu personal înclin spre „Steaua sus răsare“. Se cântă de Steaua care a călăuzit pe magi, de daruri, de Naşterea Domnului. Fără acestea, bradul seamănă doar cu o sorcovă împopoţonată.

Vă mai recomandăm

„De Crăciun avem cea mai mare minune posibilă“, spune preotul Eugen Tănăsescu

Cum ne furăm singuri Crăciunul

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite