Decapotabilele care au făcut istorie de-a lungul vremii. Dotate cu motoare de avion, puteau dezvolta viteze uluitoare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Viteză, confort şi, nu în ultimul rând, eleganţă, acestea sunt câteva dintre caracteristicile specifice maşinilor decapotabile, care au o istorie îndelungată, puţini ştiind că primele vehicule nu aveau acoperiş. De-a lungul vremii, maşinile decapotabile au evoluat în două direcţii, către segmentele sport şi lux.

A fost o vreme în care toate maşinile erau decapotabile. Primele vehicule apărute nu aveau geamuri, acoperiş şi nici măcar volan.

image

În 1896, Ford a construit primul său automobil, un fel de trăsură autopropulsată cu un singur loc, echipat cu roţi de bicicletă şi pe care l-a denumit Quadricycle. 

Până în 1899, Ford a mai construit încă două exemplare pe baza comenzilor unor clienţi.

La jumătatea anilor 30′, francezii scoteau pe piaţă Peugeot 601 Eclipse, un automobil cu plafonul convertibil. Brusc, niciun pasager al acestei maşini nu se putea plânge că suferă de claustrofobie.

A fost primul automobil decapotabil cu un hartdop acţionat electric, soluţie care avea să revină în actualitate câteva decade mai târziu. Foarte puţine exemplare de acest fel au fost produse, fiind realizate de carosierul Pourtout. Care, însă, a mai aplicat ideea şi pe modelele 301, 401 şi 402, în aceeaşi perioadă.

image

În 1934, italienii de la Lancia au produs modelul Belna Eclipse by Pourtout. Maşina ”soră geamănă” a modelului francez Peugeot 601 Eclipse a fost una dintre cele mai rarisime apariţii în istoria auto. Doar două astfel de exemplare originale au mai rămas în lume. 

Tot Peugeot scotea în 1937 de pe liniile de fabricaţie modelul 402L Eclipse, care venea şi cu un aspect neconvenţional pentru vremurile sale. Dar nu întâmplător: se dorea un răspuns orgolios dat avangardistului Citroen Traction Avant. Pe vremea când Peugeot şi Citroen erau rivali.

image

În perioada interbelică, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial şi în primele decenii de după conflagraţie, maşinile decapotabile au devenit din ce în ce mai rapide, dotate cu motoare puternice cu sute de cai putere. Cu îmbunătăţiri substanţiale, ajungeau pe circuitele de curse.

”Maşinile, în principiu, au fost făcute pentru concursuri în anii ‘30, ‚40, ‚50. După cel de-al Doilea Război Mondial puneau pentru curse cu circuit închis câte un motor de avion. Puneau aceste motoare pe şasiu, uşi. Mulţi care au construit astfel de maşini şi se dădeau pe circuit erau aviatori”, spune Lilică Dedu, colecţionar de vehicule retro.

De-a lungul vremii, autoturismele tip coupe au fost îmbunătăţite pentru a satfisface segmentul şoferi  dornici de adrenalină.

”Bentley şi Bugatti, de exemplu, făceau maşini decapotabile doar pentru raliu. Puneau motorul de avion pe autovehicul, scoteau eşapamentul stânga şi dreapta şi dădeau bătaie. După aceea a venit coupe-ul, cu plafon, două aripi pe spate, în două uşi”, declară spune Lilică Dedu, colecţionar de vehicule retro.

Iată câteva modele de decapotabile care au făcut istorie:

Jaguar XKE - Decapotabila britanică, ce a intrat în istorie după ce a fost unul dintre modelele seriei lansate în 1962, a fost maşina Bond pentru spionul 007 în "Goldfinger". Mai mult, despre Jaguar-ul E-type se spune că însusi Enzo Ferrari l-a considerat drept "cea mai frumoasă maşină văzută până atunci”.

image

Ferrari 275 GTB - Şocul lui Enzo Ferrari în faţa Jaguarul-ui XKE a dat naştere, în cele din urmă, celei mai sexy creaţii a "căluţului" italian: Ferrari 275 GTB/4 NART Spider (1967). În 1958 şi 1960, Enzo Ferrari scosese deja două variante de "păianjen", dintre care 250 GT Spider California SWB prefigura trecerea spre bijuteria 275 GTB.

image

Porsche 356 - 180.000 dolari este preţul cu care a fost vândut un Porsche 356A din 1956 la o licitaţie desfăşurată în anii 2000. Bolidul decapotabil a fost lansat pe şosele în 1948, la un preţ iniţial de 3200 dolari, iar forma sa agresivă este considerată de către mai mulţi reprezentanţi ai concernelor auto ca fiind "puritatea designului".

image

Chevy Corvette 1957 - Un design care scoate în evidenţă atât stilul "muscle car" (270 CP în acest caz), cât şi eleganţa unei creaţii destinată exclusiv şoselelor californiene. 

image

Fiat 124 Sport Spider - O alta creaţie Pinifarina avea să aducă în atenţia publicului un Fiat decapotabil. Modelul 124 Sport Spider din 1966 avea să se dovedească un adevarat succes al uzinelor din Torino. Peste 120.000 de exemplare s-au vândut de-a lungul celor 18 ani de producţie numai în Statele Unite. 

image

Lincoln Continental Convertible - Produsă în 1961, a patra generaţie Lincoln Continental avea să rămână în paginile manualelelor de istorie ca fiind automobilul în care JFK a fost împuşcat. Produs vreme de opt ani, Continental era, în acea perioadă, o imagine în care lejeritatea şi luxul îşi dădeau mâna. 

image

Ford Mustang 1965 - Mustang-ul decapotabil din 1965 a fost produs în mai multe variante. Pornind de la varianta de 101 CP a unei decapotabile destinată călătoriilor lejere, până la un motor ce dezvolta 271 CP pentru o maşină de vacanţă cu "muşchi". 

image

Cadillac Eldorado - Decapotabila de lux produsă în 1959 avea să rămână o emblemă a stilului anilor '50 prin designul său futurist şi prin dotările care includeau suspensia pe perne de aer. 

image
Buzău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite