„Are viaţa prioritate? Daţi drumul la A10 Aiud - Turda“. Petiţie online pentru deschiderea traficului pe loturile 3 şi 4 ale autostrăzii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Asociaţia Pro Infrastructură şi Declic au lansat o petiţie online pentru deschiderea circulaţiei pe Autostrada A10, între Aiud şi Turda, loturile 3 şi 4.

”Domnule Ministru Lucian Şova, domnule Director Ştefan Ioniţă, Vă solicităm să deschideţi în cel mai scurt timp circulaţia rutieră pe loturile 3 şi 4 ale autostrăzii A10 Sebeş-Turda. Cu fiecare zi care trece, creşte numărul accidentelor deosebit de grave ce au loc pe DN1, drumul paralel cu segmentul autostrăzii finalizate, dar neinaugurate. Zeci de oameni mor anual pe acest drum naţional. 

Tronsoanele din A10 finalizate deja, permit circulaţia rutieră în condiţii de maximă siguranţă şi ar reduce aproape la zero numărul de accidente pe 25 de kilometri între Aiud şi Turda. Vă solicităm să identificaţi şi să înlăturaţi toate barierele birocratice pentru ca recepţia acestor tronsoane să nu mai fie amânată. Demonstraţi-ne că viaţa chiar are prioritate. Chiar trebuie să aşteptăm următorul accident mortal de pe DN1?”, astfel este motivată petiţia online lansate de către Pro Infrastructură şi Declic. Petiţia poate fi semnată la adresa care se deschide cu un click pe titlul acesteia: ”Are viaţa prioritate? Daţi drumul la A10 Aiud - Turda”.

Iniţiatorii petiţiei motivează importanţa deschiderii celor 30 de kilometri de autostradă între Aiud şi Turda: ”Peste 80 de oameni mor în fiecare an pe DN1. În acest timp două tronsoane importante din A10, stau nefolosite pentru că CNAIR tergiversează recepţia. Porţiunea dintre Turda şi Aiud este una dintre cele mai periculoase ale acestui drum naţional. Este vorba de un drum de doar 2 benzi, extrem de aglomerat, intens folosit de traficul greu. Numeroasele curbe de pe această zonă deluroasă fac depăşirile extrem de periculoase, de multe ori fatale.

Specialiştii independenţi consultaţi de Asociaţia Pro Infrastructură ne asigură că această porţiune de autostradă poate fi recepţionată cel puţin parţial, fără pericol pentru trafic. Problemele imputate constructorului nu afectează traficul şi, in-extremis, pot fi rezolvate şi în perioada de garanţie a drumului. Este vorba, pe de o parte, de planeitate şi rugozitatea asfaltului, deşi acestea au fost iniţial aprobate de consultantul contractat chiar de CNAIR. O altă problemă e legată de spaţiile administrative care nu au fost finalizate din lipsa apei curente. Acest aspect nu are însă legătură cu siguranţa circulaţiei rutiere şi nu ar trebui să amâne darea în folosinţă a tronsoanelor finalizate. Ce riscăm dacă nu se realizează recepţia? În primul rând va creşte numărul morţilor şi răniţilor de pe drumul alăturat. În al doilea rând, dacă se adânceşte conflictul dintre constructor şi autorităţi, se poate ajunge chiar la rezilierea contractului. Asta poate amâna cu ani de zile deschiderea traficului şi poate creşte exponenţial costurile finale. Toate acestea pentru că birocraţia are, din păcate, prioritate.”

Imagine indisponibilă

    

Loturile 3 şi 4 ale Autostrăzii A10 Sebeş-Turda sunt gata să preia traficul rutier, dar nu sunt deschise circulaţiei din motive considerate birocratice, reprezentanţii CNAIR motivând că mai sunt de realizat lucrări de remediere a unor deficienţe constatate anterior. ”Conform unui chestionar la care au răspuns peste 5300 de membri Declic, peste 60 la sută dintre noi am fost deja implicaţi într-un accident rutier. Suntem «campioni» în Europa la capitolul decese în accidente auto. În medie, 5 oameni mor în fiecare zi pe şoselele din România. 30 de km din DN1 (între Turda şi Aiud) pot fi înlocuiţi chiar astăzi cu o autostradă modernă (A10). Deşi lucrările au fost finalizate, autorităţile tergiversează recepţia. Specialiştii independenţi spun că aceste două tronsoane din A10 pot fi date în folosinţă fără riscuri. Posibilele neconformităţi imputate constructorilor nu afectează traficul şi pot fi rezolvate după recepţia parţială a lucrărilor şi deschiderea traficului rutier. Mai mult, chiar purtătorul de cuvânt CNAIR (Alin Şerbănescu) a declarat de curând că recepţia lotului 4 nu este împiedicată de problemele alimentării cu apă a Centrului de Întreţinere şi Coordonare (CIC), «întrucât nu afectează drumul propriu-zis». 

Imagine indisponibilă

Credem că viaţa chiar are prioritate în faţa barierelor birocratice. Dacă noi tăcem, permitem birocraţiei, incompetenţei şi fugii de răspundere a oficialilor CNAIR să ţină închisă o autostradă perfect funcţională. Pentru autorităţi este mai uşor să amâne rezolvarea problemelor, dar dacă suficient de mulţi le vom spune că amânarea este un act criminal, vor urgenta deschiderea circulaţiei. În caz contrar, vor putea fi consideraţi responsabili moral pentru morţii de pe DN1. Există cadru legal pentru a se da drumul la trafic. Au spus-o chiar cei de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, lucrările adiacente nu împiedică recepţia drumului propriu-zis. Atunci de ce nu circulăm pe autostradă? Este important să cerem autorităţilor, în număr cât mai mare, să găsească soluţii pentru a nu ne mai pune viaţa în pericol pe drumuri precare, uzate moral încă de la darea lor în folosinţă”, susţin reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.

Te-ar putea interesa şi:

FOTO VIDEO A început Arctic Ultra, cea mai dură competiţie din lume, cu patru români la start. Avram Iancu a abandonat după primul punct de control

VIDEO Cel mai performant primar de comună din România, exclus oficial din PSD: „M-au dat afară noaptea, ca hoţii“

Peste 1 milion de euro pentru 100 de soluţii inteligente. Cum vrea Alba Iulia să devină primul ”Smart City” din România

Mărturia unui taximetrist care a transportat un criminal 100 de kilometri cu maşina: „Era foarte liniştit şi se comporta normal“

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite