Pot comunismul, hedonismul şi vampirismul să ridice Europa de Est?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Site-ul american al televiziunii CNBC a publicat un material în care analizează eficienţa promovării ţărilor est-europene, precum România, Letonia şi Polonia, cu ajutorul unei combinaţii bizare între vampiri, comunism şi hedonism.

„Economiile în curs de dezvoltare ale Europei sunt dornice să-şi promoveze moştenirea culturală pentru a atrage un număr cât mai mare de turişti, dar şi pentru a-şi consolida creşterea economică”, scrie jurnalista americană Holly Ellyatt. 

Aceasta menţionează că eforturile de promovare ale autorităţilor, care se folosesc de teme precum hedonismul, comunismul sau vampirismul, devin stereotipuri pentru ţări ca România şi, mai mult, atrag publicul greşit. 

Informaţii şi date provenite de la Eurostat arată că numărul hotelurilor şi al pensiunilor din România a crescut de la 4.125, în 2006, la 4.612, în 2011. Creşteri importante au fost semnalate şi în Polonia şi în Letonia. 

Turismul reprezintă mai mult de 5% din PIB-ul celor 28 de state ale Uniunii Europene. În acelaşi timp, clasa de mijloc, în creştere în China, Rusia sau Sudul Americii, călătoreşte tot mai des, mai ales în această parte a Europei. 

Petrecerile de burlaci

image

Jurnalista americană relatează despre moda petrecerilor de burlaci, întreţinută de numeroase afaceri din Letonia, Lituania şi Estonia, care sunt gata să încaseze serios de pe urma hedonismului turiştilor. Aceştia vin aici pentru vacanţe şi experienţe de neuitat, inclusiv furatul mirelui, iar oraşele baltice, precum Riga, Talinn şi Vilnius, îi primesc cu braţele deschise. Numeroase agenţii oferă excursii de tip all-inclusive, care acoperă şi barurile de striptease, dar şi activităţi sportive. 

Singurii nemulţumiţi sunt localnicii, care se plâng de mizeria lăsată în urmă de petrecăreţi şi dezordinea pe care această nouă tradiţie o implică. 

Cu toate că Agenţia de Dezvoltare a Turismului din Letonia nu a putut oferi cifre exacte televiziunii americane, date statistice arată că numărul turiştilor britanici s-a dublat în ultimii zece ani. 

„Industria petrecerilor de burlaci are două feţe. Bineînţeles, tot mai mulţi turişti vin în Riga, iar cei care lucrează în industria turismului au de câştigat. Dar această tendinţă ne-a adus şi mizerie în oraş”, a spus Maksims Tolstojs, preşedintele Comitetului de Dezvoltare al oraşului.  

În schimb, patronii afacerilor care au înflorit de pe urma petrecăreţilor străini nu se plâng. „Avem parte de mulţi burlaci străini şi multă distracţie. Este un lucru bun pentru afacere, dar şi pentru oraş”, a spus Ieva Grinberga, managerul unui bar, menţionând că profiturile au crescut simţitor de când cu aceste petreceri pentru burlaci. 

Situaţia a devenit atât de problematică, încât Riga are parte de echipaje speciale de poliţie, delegate să se ocupe de dezordinea creată de britanicii fericiţi, cu alcoolemia ridicată, dar şi de localnicii gata să profite şi să exploateze turiştii. 

Proiectul Dracula

image

„În timp ce bunurile culturale sunt dorite de orice comisie de turism care încearcă să atragă turistul internaţional, există anumite părţi ale istoriei unei ţări care creează frică pe baza unor stereotipuri şi clişee”, scrie jurnalista americană. Această menţionează că o parte din „trecutul sângeros al României, care a creat controverse mult timp, este pe cale să fie readus în prezent”.  

Holly Ellyatt vorbeşte despre lansarea proiectului Dracula, din vara lui 2013, când Ministerul Turismului a spus că va dezvolta „turismul vampirilor” pentru a creşte economia Transilvaniei, dar şi pe cea naţională.

Televiziunea americană îl citează pe fostul ministru al turismului, Dan Matei Agathon, care spunea la acea vreme că mitul Dracula reprezintă un instrument fără rival în promovarea turismului. 

„Cifrele turismului din România cresc, ultimele arătând un total de 126.658 de turişti străini, în 2013, faţă de 118.430, cifrele din anul de dinainte. În ultimii ani, a existat o creştere consecventă, care contribuie la economia României”, scrie jurnalista. 

În cel de-al treilea trimestru al lui 2013, România a înregistrat o creştere economică de 1,6 faţă de trimestrul anterior şi o creştere de 4,1%, faţă de 2012, în acelaşi trimestru, potrivit Eurostat. Creşterea economică este atribuită promovării intense a castelului Bran, dar şi a personajului Dracula. 

Cnbc.com menţionează şi tentativa eşuată a Ministerului Turismului de a dezvolta parcul Dracula, dar şi dorinţa administratorilor castelului Bran de a separa realitatea de ficţiune în faţa turiştilor străini. „Dracula există în imaginaţie”, după cum menţionează site-ul castelului

Profit de pe urma comunismului

Cortina de Fier şi Zidul Berlinului au căzut în 1989, dar fascinaţia asupra comunismului rămâne unul dintre motivele care stau la baza turismului în creştere. „Interesul vizitatorilor asupra vieţii în comunism transformă ţări precum România, Bulgaria şi Polonia în ţinte turistice. Sunt ţări în care există reminiscenţe fizice ale regimului care pot fi vizitate, clădiri şi maşini Trabant”, scrie cnbc.com. 

Televiziunea specifică o agenţie de turism care oferă tururi în trecutul comunist al Poloniei, începând cu vizite în Cracovia şi terminând cu alte zone apropiate. „Turul comunismului” există de opt ani şi a fost ales de numeroşi turişti străini până acum, curioşi de poveştile vechiului regim politic. 

Michal Ostrokski, care a fondat Crazy Guides în 2004, a spus că a vrut să creeze un tur de nişă cu accente istorice, fără să devină totuşi prea politic. 

„Suntem faimoşi în estul Europei pentru comunism, aşa că alegerea a fost evidentă. Principalul lucru a fost să transformăm treaba asta în ceva distractiv şi să abordăm altă perspectivă, a turismului”, a spus acesta. Mii de oameni apelează la „Turul comunismului” anual. 

Managerul companiei, Kuba Bialich, a subliniat că turul este menit să fie distractiv, dar asta nu opreşte un număr mare de polonezi să participe, ceea ce înseamnă că ascensiunea economică este susţinută şi de bani interni. 

Cu toate acestea, Patrick Eveno, preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Experţilor în Turism, a spus că astfel de metode de atragere a turiştilor, care portretizează doar o latură a naţiunii, pot fi periculoase. 

„Operatorii şi ministerele trebuie să fie atenţi pentru că acest tip de turism poate crea o imagine de neşters a destinaţiei, precum „ţara vampirilor” sau ţara vechiului sistem”, a spus acesta.

„Succesul turismului cultural în ţările în curs de dezvoltare se ridică pe moştenirile culturale, bazate mai mult pe detalii tradiţionale, precum bisericile. Acest tip de turism poate furniza o imagine pozitivă şi puternică”, a spus acesta.

Citeşte şi:

 

Unde s-ar putea construi prima parc tematic Dracula 

Sfaturile unui ghid american pentru cei care vizitează Transilvania

Primul traseu pe urmele contelui Dracula

Călătorii



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite