Expoziţia de cadavre de la Antipa: ce state au interzis-o şi de unde provin trupurile

Expoziţia de cadavre de la Antipa: ce state au interzis-o şi de unde provin trupurile

Expoziţia „Corpul Uman” este găzduită de Muzeul Antipa în perioada 22 martie - 30 iunie

Expoziţia „The Human Body - Corpul Uman”, găzduită de Muzeul Antipa din Bucureşti în perioada 22 martie - 30 iunie, a stârnit de-a lungul anilor controverse în mai multe ţări. În 2010, Franţa a fost primul stat care a interzis organizarea expoziţiei care include cadavre şi părţi umane, despre care s-a zvonit la un moment dat că provind de la deţinuţi politici executaţi în China.

Ştiri pe aceeaşi temă

Controversele iscate în jurul expoziţiei „Corpul Uman”, găzduită în această perioadă de Muzeul Antipa din Bucureşti, nu sunt deloc noi. Exponatele au stârnit reacţii puternice în toate statele în care ele au fost prezentate publicului. 
 
Franţa a devenit primul stat care a interzis complet organizarea expoziţiei numită atunci „Trupul nostru: universul din interior”. La sfârşitul anului 2010, instanţa supremă franceză a susţinut printr-o decizie considerată crucială două verdicte similare date anterior de alte două tribunale franceze.
 
Primele două verdicte au fost contestate de organizatori, care au denunţat subiectivitatea judecătorilor, acuzându-i că au luat hotărârile pe baza credinţelor personale. 
Atunci când Curtea de Apel a publicat motivarea, judecătorii au arătat că interzic expoziţia pentru că aceasta încalcă prevederile din codul civil al Franţei, care stipulează că „rămăşiţele umane trebuie tratate cu respect, demnitate şi decenţă”.
 
Or, au argumentat judecătorii, acum corpurile erau folosite „în scopuri comerciale”. 

 
Foto
 
Foto
 

Atitudinea Ministerului Educaţiei Naţionale privind expoziţia The Human Body, găzduită de Muzeul Antipa, este din cea în ce mai isterică şi mai deplasată. Prima recomandare a instituţiei era ca elevii să viziteze expoziţia doar cu acordul părinţilor. Intervenţia, deşi uşor redundantă în condiţiile în care copiii până în 12 ani nu au acces fără adulţi, avea un aer protector.

 

Scopul declarat al EXPOZIŢIEI THE HUMAN BODY este de a ne încuraja să facem singuri alegeri mai bine gândite atunci când vine vorba de sănătatea şi bunăstarea noastră.

 

 

Expoziţia “The human body” reuşeşte să îmbine, la limita riscului şi a imoralităţii, două concepte: medicină şi comerţ. Vizitatorul are de ales ca după vizită, funcţie de starea sa sufletească, să fie încântat, deprimat, ceva mai educat sau să se aleagă cu ceva deviaţii comportamentale. Dar asta o vedem şi în alte situaţii.

 
După cum suntem informaţi, o mare parte din cadavre au fost puse la dispoziţie de Poliţia de acolo. Să-mi fie iertat, dar nu pot să-mi închipui asemenea morţi decât ca pe nişte revoltaţi, care nu au suportat brutalităţile comunismului Chinei.
    
Expoziţia a fost prezentată în Franţa, mai întâi la Lyon şi apoi la Marseille, în primăvara anului 2008. Apoi, în februarie 2009, ea a ajuns şi la Paris, unde au avut loc proteste şi dezbateri.
 
Până la urmă, ea nu a mai fost organizată în alt oraş francez şi interzisă complet de Curtea de Apel, instanţa supremă franceză, în 2010. 
 
Nemulţumirea francezilor venea însă din alte motive decât cele invocate de cei care au organizat protestele din România.
 
Două organizaţii pentru respectarea drepturilor omului din Franţa, „Împreună împotriva pedepsei cu moartea” şi „Solidaritate pentru China”, şi-au exprimat îngrijorări privind provenienţa cadavrelor expuse. 
 
Activiştii susţineau că este posibil ca trupurile să fie cele ale unor deţinuţi politici din China, torturaţi şi apoi executaţi de regimul de la Beijing.
 
În replică, organizatorii au spus că exponatele sunt, de fapt, obţinute de la şcoli de medicină din Hong Kong. 
 
Printre argumentele invocate de cele două organizaţii se numără starea în care au fost prezervate trupurile, care arată faptul că acestea au fost livrate la scurt timp după moarte.
 
Un alt argument al activiştilor este că pe corpuri nu există vreun semn de traumă sau boală care ar fi putut cauza moartea persoanelor respective. 
 
La acel moment, compania Encore Productions, organizatorul din Franţa al expoziţiei, nu a putut dovedi - invocând principiul confidenţialităţii medicale - că grupul chinez care a furnizat cadavrele nu le-a obţinut, prin cumpărare sau alte mijloace, de la închisori chineze.
 
Avocaţii au contestat însă vehement motivul pentru care ea a fost interzisă - folosirea în scopuri comerciale a rămăşiţelor umane. „Vom vedea dacă orice expoziţie organizată, la care se vând bilete, poate fi interzisă pe acest principiu”, explica atunci Patrice Spinosi, avocatul grupului Encore Productions. 
 
Disputele privind provenienţa cadavrelor folosite în expoziţie datează însă de aproape 10 ani. În 2004, publicaţia germană „Der Spiegel” a publicat un articol în care susţinea că trupurile sunt ale unor deţinuţi chinezi.
 
Jurnaliştii au scris că Gunther von Hagens, cetăţeanul german care a folosit pentru prima dată metoda plastinaţiei pentru conservarea de organe umane, ar fi cumpărat trupuri din închisorile chineze.
 
Atunci, von Hagens a susţinut că nu ştie de unde vin cadavrele, însă a returnat şapte dintre ele Chinei. În 2004, neamţul a obţinut o hotărâre judecătorească împotriva publicaţiei „Der Spiegel”, care nu a putut dovedi că trupurile aparţineau fără urmă de îndoială unor deţinuţi. 
 
Tot în 2010, expoziţia a ajuns şi în Marea Britanie, unde organizatorii - Premier Exhibitions - au fost acuzaţi că primesc „bani pătaţi de sângele” disidenţilor chinezi. Acolo, preţul unui bilet pentru intrarea la expoziţia „The Human Body” fusese stabilit la 14 lire sterline.
 
În România, preţurile biletelor se situează între 32 şi 60 de lei pe persoană şi, respectiv, 85 şi 135 de lei pe grup. Grupurile de peste 10 copii vor primi o reducere de doi lei pe persoană. De asemenea, copiii cu vârste mai mici de şapte ani beneficiază de acces gratuit.
 
„Punem o întrebare simplă: puteţi garanta că trupurile nu sunt ale unor persoane executate în China? Dacă organizatorii nu pot răspunde, atunci autorităţile ar trebui să ia în vizor această expoziţie”, explica doctorul David Nicholl, cadru medical la spitalul municipal din Birmingham şi activit pentru drepturile omului. 
 
Atunci, presa britanică a publicat informaţii conform cărora Premier Exhibitions a furnizat autorităţilor britanice o depoziţie scrisă în limba chineză, care atesta faptul că trupurile provin din China, dar doar atât. Un purtător de cuvânt a detaliat apoi, spunând că toate cadavrele aparţin unor persoane care au ales să-şi doneze trupurile pentru cercetări ştiinţifice şi că toate acestea proveneau de la oameni care au murit din cauze naturale. Mai mult, ei ar fi desfăşurat examene medicale care au arătat că trupurile nu fuseseră supuse la abuzuri fizice. 
 
Aceste argumente au fost reluate de organizatori ori de câte ori expoziţia ajungea într-un stat nou, rezultatele fiind mereu aceleaşi: trupurile sunt din China, dar au fost donate de persoanele în cauză, care nu erau deţinuţi politici, nu au fost torturate şiexecutate. 
 
În acel moment, expoziţia fusese organizată deja în Germania şi în Statele Unite şi se bucurase de succes din partea publicului, însă nu în lipsa protestelor. În 2008, procurorul general al statului New York a ajuns la o înţelegere cu protestatarii: accesul la expoziţie se făcea doar în prezenţa unor pancarte pe care vizitatorii erau anunţaţi că părţile umane pe care le vor vedea ar putea proveni de la deţinuţi chinezi care au fost torturaţi şi executaţi. 
 
Din aceleaşi motive, expoziţia a fost interzisă în Hawaii şi în Seattle. 
 
Dezbaterea s-a extins şi în Europa de Est, dar din alte motive. Procurorii din Polonia au analizat, în 2009, dacă expoziţia, organizată acolo sub titlul „Corpurile... Expoziţia”, înseamnă o desacralizare a trupului uman. 
 
„Investigăm acest caz pentru a verifica dacă trupurile au fost desacralizate şi dacă au fost îndeplinite toate procedurile necesare pentru a organiza această expoziţie în Polonia”, a explicat atunci pentru Reuters un purtător de cuvânt al procuraturii de la Varşovia. 
 
Până la urmă, ancheta procurorilor nu a scos la iveală nicio ilegalitate. În urmă cu fix un an, în martie 2012, presa din Polonia titra simplu „S-au întors!” Expoziţia a fost organizată încă o dată, cu aceleaşi exponate, după ce se bucurase de un succes răsunător în 2009. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: