PISA 2012 Cum vrea să crească Japonia interesul elevilor pentru matematică

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii japonezi, printre cei mai buni în lume la capitolul competenţe de bază
Elevii japonezi, printre cei mai buni în lume la capitolul competenţe de bază

După ce rezultatele analizei PISA 2012 au arătat că elevii japonezi, deşi stau bine la nivel mondial în privinţa ştiinţelor şi a cititului, nu mai au aceeaşi motivaţie pentru a învăţa, oficialii niponi din educaţie au pus la punct un plan de stimulare a elevilor: reintroducerea cursurilor de sâmbătă, în care învaţă abilităţile necesare în viaţă şi cum îi poate ajuta şcoala.

Pentru Japonia, deşi rezultatele generale la matematică, citit şi ştiinţe s-au menţinut la un nivel ridicat, cercetarea PISA 2012 a scos la iveală că tinerii de 15 ani nu mai învaţă cu aceeaşi plăcere matematica şi manifestă un interes şi o motivaţie în scădere în comparaţie cu media celorlalte state dezvoltate ale lumii.

Ca atare, executivul japonez va folosi aceste rezultate pentru a îmbunătăţi ceea ce învaţă, dar şi cum învaţă tinerii la şcoală, susţine într-o analiză Miki Tadakazu, analist la Departamentul de educaţie şi abilităţi al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), cei care coordonează testarea internaţională PISA.

Până în 2002, elevii japonezi din clasele I-VIII mergeau la şcoală şase zile pe săptămână, an în care ziua de sâmbătă a fost eliminată din săptămâna de şcoală, mergând pe ideea că trebuie să aibă timp şi de activităţi extraşcolare, explică Tadakazu.

Şase zile de cursuri în Japonia, până în 2002

Însă, dascălii au observat că au început să apară inegalităţi în educaţie, în condiţiile în care şcolile private, numite juku, la care aveau acces doar cei înstăriţi, ţineau cursuri şi sâmbăta. Ca atare, mulţi părinţi au cerut să se revină la programul de ore de sâmbătă dimineaţă.

La finele anului trecut, reprezentanţii Executivului au stabilit că administraţiile de la nivel local pot opta pentru astfel de cursuri, pentru a satisface această cerere a părinţilor, în ideea de a crea cursuri în colaborare cu părinţii, comunităţile locale şi economice, cursuri utile aşadar.

Experimentul ministrului Educaţiei

Primul pas în punerea în aplicare a rezultatelor de la PISA 2012 a fost făcut la mijlocul lunii decembrie de ministrul Educaţiei, Culturii, Sportului, Ştiinţelor şi Tehnologiei, Hakubun Shimomura, care a pornit propriul experiment: predarea matematicii în timpul activităţilor şcolare de sâmbătă, într-o şcoală publică din Itabashi, Tokyo, povesteşte analistul nipon.

Ideea a fost de a creşte eficienţa acestor cursuri de weekend creându-le elevilor oportunităţi diverse de învăţare şi să le dezvolte plăcerea, interesul şi motivaţia pentru studiu. Practic, i-a învăţat nu doar cum să rezolve ecuaţii, dar le-a şi arătat cum se rezolvă şi unde îi vor ajutac astfel de exerciţii în viaţa reală.

Elevii care au participat la acest curs experimental s-au declarat încântaţi de noua abordare. „Am fost în priză, dar mi-a plăcut”, „Sper să iau note mai mari dacă merg la sesiunile de învăţare de sâmbătă”, au fost câteva dintre reacţiile lor. 

„Ministrul Shimomura a descoperit astfel că elevii japonezi ar putea fi încântaţi dacă ar avea la dispoziţie o varietate de activităţi de învăţare şi ar putea astfel redescoperi plăcerea şi motivaţia de a învăţa”, spune Miki Tadakazu.

Această perioadă de studiu în afara săptămânii de cinci zile de şcoală, obligatorie prin curriculum-ul naţional, va fi utilizată de asemenea pentru stimularea interesului elevilor pentru studiu, punându-se accent pe învăţarea prin observaţie, experimente, studiu pe teren, investigaţie şi rezolvarea practică de probleme.

„Ideea este că sâmbăta părinţii şi membrii comunităţii locale sunt mai dispuşi să le ofere elevilor din cunoştinţele şi abilităţile lor, abilităţi care sunt necesare în viaţa de zi cu zi şi care ar putea să-i inspire pe elevi să fie mai interesaţi şi la cursurile din timpul săptămânii. (...) Rolul acestor ore suplimentare utilizate în acest fel nu este încărcarea orarului elevilor, ci mai degrabă să-i provoace să aplice ceea ce au învăţat la şcoală în situaţii de viaţă şi să-i ajute să obţină acele „soft skill”-uri - comunicare, colaborare şi imaginaţie - considerate esenţiale în secolul 21”, a explicat expertul japonez de la OECD.

Rezultatele PISA 2012

După ultimele evaluări din 2009 la testele PISA, România este din nou la coada clasamentului, pe locul 45 din 65, cu 440 de puncte ca medie obţinută din rezultatele elevilor de 15 ani la matematică, citit şi ştiinţe, în urcare totuşi cu patru locuri şi depăşind în 2012 ţara vecină Bulgaria, ultima în UE. La matematică, peste 40% s-au dovedit elevi foarte slabi şi doar 3,2% de top. 

Elevii români verificaţi în 2012 la testele internaţionale PISA au obţinut la Matematică un scor total de 445 de puncte, sub media Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) de 494 de puncte, arată raportul PISA 2012 publicat marţi de OECD.

Peste 40% dintre elevii români testaţi au arătat că au o pregătire foarte slabă la matematică, în timp ce elevii de top reprezintă doar 3,2%. 

Raportul OECD mai arată că la capitolul Citire, scorul total al elevilor români este de 438, iar la Ştiinţe este de 439, ceea ce echivalează cu o medie naţională de 440 de puncte.

Cei mai demotivaţi elevi din lume

Ţara noastră se situează, în clasament, în urma Turciei şi înainte de Cipru, dar şi de Bulgaria, care în 2009 era înaintea noastră cu două locuri. Primele locuri sunt dominate de Asia, pe primul loc se află Shanghai din China, urmat de Singapore, Hong Kong, Tai Pei, Coreea de Sud, Macai, Japonia, Lichtenstein, Elveţia, iar pe locul 10 este Olanda. 

În topul ţărilor analizate din punctul de vedere al nivelului de motivaţie a elevilor, România este chiar pe ultimul loc, cu mult în urma celorlalte ţări (vezi imagine). Pe primele locuri se află Peru, Singapore, Shanghai, islanda, Australia, Statele Unite şi Marea Britanie, iar pe ultimele locuri sunt Muntenegru, Slovenia, Slovacia şi România.


Ce exerciţii au primit elevii români de 15 ani la testele PISA. Le puteţi rezolva?

Testele PISA se organizează în 65 de ţări din toată lumea şi sunt realizate după modele de exerciţii specifice, interdisciplinare. Adevărul.ro vă prezintă câte un model de test din principalele domenii de evaluare: matematică, citire, rezolvare de probleme şi ştiinţe.

ANALIZĂ PISA 2012 Performanţele slabe ale copiilor, vizibile în economie

Rezultatele slabe ale elevilor la testele PISA, în special la matematică, echivalează cu pierderide sute de mii de miliarde de dolari în economia mondială, susţin experţii.

VIDEO Rezultate slabe la PISA 2012. Vlaston: Sistemul de educaţie trebuie să se orienteze spre piaţa muncii, nu spre elite

După trei ani de la ultimele teste PISA, România este din nou la coada clasamentului, pe locul 45 din 65, după rezultatele elevilor de 15 ani la matematică, citit şi ştiinţe, în urcare cu patru locuri şi depăşind Bulgaria. La matematică, peste 40% s-au dovedit a fi elevi slabi şi doar 3,2% de top. Despre cât de important este echilibrul între susţinerea elitelor şi ridicarea nivelului celor slabi au discutat profesori şi experţi la Adevărul Live.

PISA 2012 România a urcat patru locuri în lume la matematică, citit şi stiinţe, însă rămâne tot la coada clasamentului

După ultimele evaluări din 2009 la testele PISA, România este din nou la coada clasamentului, pe locul 45 din 65, cu 440 de puncte ca medie obţinută din rezultatele elevilor de 15 ani la matematică, citit şi ştiinţe, în urcare totuşi cu patru locuri şi depăşind în 2012 ţara vecină Bulgaria. La matematică, peste 40% s-au dovedit a fi elevi foarte slabi şi doar 3,2% de top

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite