Sondaj paradoxal. Majoritatea profesorilor sunt fericiţi. Ce îi mulţumeşte şi ce nu

Sondaj paradoxal. Majoritatea profesorilor sunt fericiţi. Ce îi mulţumeşte şi ce nu

Aproape 45% din profesori sunt relativ fericiţi

Aproape 45% din profesori sunt relativ fericiţi, însă au rezerve faţă de programa şcolară, faţă de lipsa educaţiei practice, dar şi faţă de birocraţie. Cel puţin aşa arată cel mai recent sondaj de opinie făcut de Didactic.ro. Acelaşi studiu mai arată şi că 15 % din dascăli pretind că sunt foarte fericiţi în cea mai mare parte a timpului. Cum era de aşteptat însă, sunt şi profesori nefericiţi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mai exact, aproape 35% din aceştia spun că sunt nemulţumiţi din cauza condiţiilor de lucru, de salarizare, dar şi pentru că simt că nu sunt respectaţi. La aceştia se adaugă 6% care vor să părăsească sistemul, ceea ce va face ca în şcoli să fie şi mai puţini pedagogi sub 35 de ani, mai arată studiul. 

Profesoara de Matematică Monica Stan, de la Colegiul Naţional „Sfântul Sava”, de exemplu, nu s-ar referi la ea ca fiind fericită, ci mai degrabă mulţumită că face ceea ce îi place, mulţumire care este umbrită, însă, de lipsa de respect a părinţilor şi a guvernanţilor. 

„Există o presiune din partea părinţilor pentru note mari nejustificate. Cât îi priveşte pe guvernanţi, aceştia ne-au sistat de-a lungul anilor o serie de bonuri şi bonusuri, pentru cărţi sau concediu, de exemplu. Mai mult, nu prea se vorbeşte despre meseria asta decât atunci când intervine ceva negativ, când un cadru didactic de la o şcoală oarecare a lovit, a înjurat etc. Nu se mai pune accentul pe formarea de caractere”, a explicat profesoara.

Dascălul subliniază că toate aceste neajunsuri au făcut ca absolvenţii de facultate să nu mai aleagă o carieră în învăţământ. Iar cei care au apucat să intre în sistem vor să plece. „Dacă mă uit în cancelaria Colegiului la care predau, nu cred că există vreun profesor sub 35 de ani. Dacă au venit tineri acum 10 ani, aceştia au plecat. Cancelariile sunt îmbătrânite”, a mai spus Stan.

Slujbaşi resemnaţi

La rândul lui, profesorul de Istorie Corneliu Riegler, de la Colegiul Naţional „George Coşbuc” din Bucureşti, consideră că dascălii s-au resemnat cu condiţia în care se află. „Profesorii s-au resemnat. Au sărit toţi ca arşi când s-a vorbit de majorarea salariilor cu 15%, dar nu este vorba numai de bani. Profesorii sunt nemulţumiţi de programă şi de birocraţie. De acelaşi lucru sunt nemulţumiţi şi elevii. Se doreşte distrugerea învăţământului, cu pretextul reformelor”, este de părere Riegler.

Pe de altă parte, Daniela Cociorva, profesoară de biologie la Colegiul Naţional „I.L. Caragiale”, se consideră relativ fericită pentru că are condiţii bune de muncă şi se bucură de fiecare dată când când elevii ajung „bine”. Nu poate însă să nu comenteze programa încărcată sau la modul în care sunt văzuţi profesorii. „Se aşteaptă de la noi să facem totul, să informăm, să educăm, cu toate că aici este vorba de un trinom: elev-părinte-profesor. Suntem priviţi ca nişte slujbaşi. Nici măcar nu avem resurse pentru informare, pentru cărţi, pentru că până la urmă suntem intelectuali”, arată Cociorva.
 
„Chiuie elevii când intru în şcoală“

Cu toate acestea, sunt şi profesori fericiţi. Sunt dascăli care spun asta simplu, direct, fără ezitare. Şi, mai important, vorbim despre profesori tineri. George Trifan este profesor de Informatică la Colegiul „Tudor Vianu” şi are sub 35 de ani. „Sunt fericit pentru că fac ce îmi place şi atât. Când intru în curtea şcolii, copiii chiuie. Cei de clasa a V-a îmi strigă «Trifan, preşedinte!» Nu pentru salariu fac ce fac. Pentru a-mi asigura existenţa, sunt nevoit să lucrez în mai multe locuri şi fac asta pentru că îmi place. Lucrez şi la şcoli particulare ca să am un venit decent”, explică Trifan. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările