Wall Street Journal: Angajaţii Fiat sunt plătiţi să stea acasă
0Mai multe mii de angajaţi de la câteva fabrici ale Fiat din Italia îşi primesc lunar leafa, deşi lucrează prea puţin. Cauza? Criza de supracapacitate din Europa şi faptul că producătorii auto de pe "Bătrânul Continent" au tot amânat să taie în carne vie pentru a corela cererea cu oferta.
Maria Epifania este una dintre miile de lucrători ai Fiat forţaţi să plece acasă din cauza vânzărilor slabe de autoturisme din Europa.
Ea e angajată la fabrica din Mirafiori, din nordul Italiei, numai că prea puţin a lucrat în ultimii doi ani. Cu toate acestea, ea îşi primeşte banii, circa 800 de euro pe lună, datorită unui program al statului, scrie Wall Street Journal. Maria are 39 de ani şi este o mamă singură. Dar contractul pe care îl are prevede că poate fi chemată la muncă în orice zi.
Doar că mari speranţe nu prea îşi face. Este una dintre miile de angajaţi europeni din industria auto ale căror locuri de muncă sunt puse în pericol de vânzările în scădere, care au ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimele zeci de ani.
După închiderea unei uzine din Sicilia, în 2011, Fiat a evitat să mai tragă obloanele altor fabrici şi să dea oameni afară. În schimb, şi-a oprit producţia la cinci uzine pentru perioade mari de timp, pentru a reduce costurile şi pentru a se pregăti de o eventuală revenire a cererii. Muncitorii sunt plătiţi să stea acasă.
Criză de supracapacitate în Europa
Fabrica de la Mirafiori, de lângă Torino, avea zeci de mii de angajaţi şi producea 300.000 de autoturisme anual. Anul trecut a produs doar 50.000, prea puţin pentru a oferi de lucru celor 5.500 de angajaţi de pe linia de asamblare.
Nici Fiat şi niciun alt producător european nu a făcut ceea ce au făcut competitorii americani, respectiv să taie masiv pentru a aduce producţia în linie cu cererea.
După criza din 2008, producătorii americani au închis 18 fabrici, multe în falimentele General Motors şi Chrysler. Aceasta a ajuns acum să fie deţinută majoritar de către Fiat.
În Europa, vânzările sunt atât de proaste încât mai puţin de jumătate din fabrici lucrează la capacitatea minimă de 75%, necesară pentru a nu fi pe pierdere, potrivit companiei de consultanţă Alix Partners. Cele mai multe din cele care operează sub nivelul necesar sunt din Franţa, Italia şi Spania.
Între 2007 şi 2015, constructorii auto au închis doar şase fabrici, prea puţin pentru a reduce prăpastia dintre capacitatea de producţie şi cerere.
Mai puţine maşini produse, dar mai profitabile
În Italia, Fiat îşi foloseşte fabricile pentru a produce mai puţine maşini, dar mai profitabile pentru export, precum Fiat 500, Alfa Romeo sau Maserati. De asemenea, plănuieşte folosirea unei fabrici pentru a asambla un nou model Jeep, care este deţinut de Chrysler. Până acum, compania a investit mai mult de 2 miliarde de euro pentru a schimba liniile de producţie şi pe trainingul angajaţilor de la trei fabrici. Fiat are în Italia 41.000 de angajaţi în sectorul auto.
Recent, Fiat şi-a suspendat investiţiile, după ce sincidatul Fiom-Cgil a obţinut în instanţă anularea unui articol din legea muncii, punând sub semnul întrebării contractul negociat de companie cu sindicatele.