Negocieri Tarom-Boeing pentru renuntarea la achizitia a patru avioane

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reprezentanti ai concernului aeronautic american Boeing se afla in aceste zile la sediul Tarom unde poarta negocieri privind cererea companiei romanesti de a nu mai achizitiona patru aparate B737-300.

Reprezentanti ai concernului aeronautic american Boeing se afla in aceste zile la sediul Tarom unde poarta negocieri privind cererea companiei romanesti de a nu mai achizitiona patru aparate B737-300. Derulate pe parcursul a doua zile, negocierile se anunta a nu fi deloc usoare: pe de-o parte interesul companiei americane, mai ales in contextul caderii dramatice a comenzilor pe piata aviatica, este sa vanda; de cealalta parte, la compania nationala de aviatie, "programul de restructurare nu prevede achizitia acestor avioane", spune directorul general Nicolae Demetriade. Avioanele in cauza au fost contractate in urma cu sase ani de fostul director Gheorghe Racaru si fac parte dintr-o comanda de opt aparate. Din acestea au fost livrate doua, urmatoarele doua avand termen de livrare 2003, iar restul de patru - 2005. Practic, pentru cele cu livrare 2003 nu mai exista cale de intoarcere, deoarece contractul a prevazut plati in avans inca din 2000, de ordinul a milioane de dolari. Pretul unui aparat B737 este de circa 40 milioane dolari. Dezinvoltura cu care directorul Racaru a semnat atunci pentru noua flota de Boeinguri are un fundament foarte... simplu. Banii nu-i platea Tarom, care inchidea anul 2000 cu o pierdere "demna" de o mare companie - 62 miliarde dolari, ci contribuabilul roman, deoarece achizitia (ca toate achizitiile de avioane ale companiei) implica garantia statului. Ramane de vazut care va fi rezultatul noii runde de negocieri cu Boeing. Daca puternicul producator american nu va accepta rediscutarea contractului, practic nu exista alta solutie in afara garantiei statului pentru cele patru aparate. Anul trecut insa, statul a acordat Tarom doar un imprumut de extrema urgenta, in suma de 10 milioane dolari. Chiar daca dupa un an situatia este alta, realizand performanta de a-si reduce pierderile cu 20 milioane dolari, Tarom are inca legata de coada o pierdere de circa 40 milioane dolari. Tarom opereaza in prezent cu sapte aparate Boeing 737-300 (cinci inchiriate), doua Airbus 310-325 si sapte ATR 42-500.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite