De astăzi, peste 120 de milioane de turişti au drepturi sporite şi vor fi protejaţi dacă operatorii dau faliment

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vacanţa de vară vine cu drepturi sporite pentru 120 de milioane de turişti. Călătorii care rezervă pachete de vacanţă vor dispune de o protecţie mai puternică în calitatea lor de consumatori, transmite Comisia Europeană.

Noile norme nu vor reglementa doar pachetele de vacanţă tradiţionale, ci vor proteja şi consumatorii care rezervă alte forme de servicii de călătorie combinate, inclusiv pachete personalizate. De asemenea, este introdusă protecţia serviciilor de călătorie asociate, formulă în care călătorul cumpără servicii de călătorie de la un punct de vânzare, însă este invitat să rezerve alte servicii prin intermediul unei pagini de internet separate.

 „Este uşor să rezervi o vacanţă pe internet, însă dacă ceva nu merge bine, vrei să fii sigur că eşti pe deplin protejat. Noile norme privind pachetele de servicii pentru călătorii sunt acum adaptate la era digitală şi la noile moduri de rezervare a vacanţelor. Călătorii vor beneficia totodată de noi drepturi şi vor fi bine protejaţi în cazul în care operatorul dă faliment. Graţie noilor norme, companiile turistice vor putea să îşi ofere serviciile la nivel transfrontalier”, a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen.

Printre beneficiile aduse consumatorilor se numără:

·         informaţii mai clare pentru călători, privind tipul, elementele şi caracteristicile pachetului sau serviciilor asociate oferite, drepturile în calitate de consumatori, preţul şi orice alte costuri suplimentare;

·         rambursare şi repatriere în caz de faliment, companiile turistice fiind nevoite să îşi asigure protecţia în caz de insolvenţă;

·         norme mai clare privind răspunderea, responsabilitatea revenind organizatorului pachetului, indiferent de entitatea care prestează serviciile de călătorie;

·         drepturi mai solide de anulare, un pachet de vacanţă putând fi anulat de călători din orice motiv, prin plata unui comision rezonabil sau gratuit, în cazul în care destinaţia lor devine periculoasă sau în cazul în care preţul pachetului este majorat cu peste 8% din preţul initial;

·         asigurarea cazării în cazul în care călătoria de întoarcere nu poate fi efectuată, fiind garantate până la maximum trei nopţi suplimentare de cazare;

·         asistenţă pentru călătorii în dificultate, în special prin furnizarea de informaţii privind serviciile de sănătate şi asistenţa consulară.

Noile norme vor aduce beneficii şi companiilor, prin intermediul:                                                    

·         unor norme mai clare ce vor facilita activităţile transfrontaliere, prin respectarea unui singur set de norme privind cerinţele de informare, răspunderea şi alte obligaţii pe întreg teritoriul UE;

·         de cerinţe modernizate de informare care nu se mai bazează exclusiv pe broşurile turistice;

·         reducerii sarcinii de reglementare, călătoriile de afaceri organizate în temeiul unui acord-cadru nemaifiind acoperite de directivă.

Etape următoare     

Statele membre trebuiau să transpună normele în legislaţia naţională până la data de 1 ianuarie 2018. A urmat apoi o perioadă de tranziţie de şase luni, până la 1 iulie, care este data de la care măsurile naţionale de transpunere a directivei vor începe să se aplice. Comisia va examina modul în care normele au fost transpuse şi sunt aplicate în statele membre şi va lua măsurile adecvate, dacă este necesar.

Pentru a extinde protecţia prevăzută de Directiva UE privind pachetele de servicii pentru călătorii din 1990, Comisia a prezentat, în luna iulie 2013, propunerea, care a fost adoptată în mod formal de Parlamentul European şi de statele membre în noiembrie 2015. Noile norme urmau să fie transpuse de statele membre până la 1 ianuarie 2018. Începând cu data de 1 iulie, aceste norme sunt aplicabile în statele membre.

Noile norme se aplică în cazul combinaţiilor de cel puţin două tipuri de servicii de călătorie (transport, cazare, servicii de închiriere auto sau alte servicii, de exemplu, vizitele ghidate), inclusiv în cazul pachetelor şi a serviciilor de călătorie asociate.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite