Scaunele de lux întârzie livrările de aeronave noi
0Dotările de lux contribuie la întârzieri semnificative în livrarea aeronavelor noi, potrivit directorilor celor mai mari producători de avioane din lume.

Boeing are mai multe 787 Dreamliner finalizate, dar care nu pot fi livrate din cauza întârzierilor în instalarea scaunelor de lux, a declarat CEO-ul companiei, Kelly Ortberg, la o conferinţă organizată de Barclays pe 20 februarie, transmite CNBC, citată de News.ro.
„Scaunele intră târziu în procesul de asamblare, iar certificarea acestora este o provocare. Nu este vorba doar despre partea pe care se aşază pasagerii, ci despre modulele şi uşile scaunelor din first-class şi business-class. Acestea sunt sisteme complexe, iar certificarea lor durează mai mult decât nam anticipat”, a explicat Kelly Ortberg.
De asemenea, Airbus se confruntă cu probleme similare, CEO-ul companiei europene, Guillaume Faury, confirmând că întârzierile scaunelor şi ale altor componente ale cabinei, precum bucătăriile şi dulapurile, afectează ritmul de livrare a avioanelor complet echipate.
Livrarea avioanelor este esenţială pentru producătorii de aeronave, deoarece majoritatea plăţilor sunt efectuate de companiile aeriene doar la primirea aeronavelor, nu la plasarea comenzilor.
Designul scaunelor din clasele premium trebuie aprobat de autorităţile de reglementare, ceea ce poate dura luni întregi. Pasagerii trebuie să poată evacua scaunele în siguranţă în caz de urgenţă, ceea ce adaugă complexitate procesului de certificare.
Întârzierile în certificare se suprapun cu problemele existente în lanţurile de aprovizionare şi lipsa forţei de muncă, moştenite din perioada post-pandemică. În plus, recenta reducere de personal din cadrul Federal Aviation Administration (FAA) din SUA, în urma măsurilor de reducere a costurilor, ar putea agrava situaţia, deşi agenţia susţine că posturile eliminate nu sunt „critice pentru siguranţă.”
Pentru companiile aeriene, scaunele premium sunt esenţiale pentru venituri. Spre exemplu, Delta Air Lines vinde un bilet dus-întors la clasa economică între New York şi Paris, în prima săptămână a lunii mai, cu 816 dolari, în timp ce acelaşi zbor la Delta One, clasa de lux, costă 5.508 dolari.
Noile avioane, care oferă autonomie extinsă faţă de modelele mai vechi, permit companiilor aeriene să opereze rute fără escală mai lungi, ceea ce face investiţia în confortul premium şi mai atractivă.
Costul unui scaun de lux
Un scaun de business-class poate avea aproximativ 1.500 de piese, iar greutatea acestuia este un factor critic, mai ales într-o industrie care încearcă să elimine fiecare kilogram în plus pentru a reduce consumul de combustibil.
Compania germană Recaro, unul dintre cei mai mari producători de scaune de avion, a declarat că modelul său R7 business-class cântăreşte aproximativ 80 kg (176 lbs). În unele cazuri, introducerea noilor scaune poate modifica echilibrul aeronavei. Spre exemplu, compania aeriană elveţiană Swiss a descoperit că noile sale modele de scaune au schimbat centrul de greutate al aeronavelor sale, ceea ce a necesitat ajustări de design şi chiar instalarea unor plăci de greutate pentru a compensa modificările.
„Clienţii ne transmit clar că este timpul să modernizăm interioarele flotei noastre de lung curier, în special cele ale Airbus A330. În acelaşi timp, analizăm soluţii şi tehnologii care să permită o distribuţie mai echilibrată a greutăţii” a declarat un purtător de cuvânt al Swiss, pentru sursa citată.
Costul unui scaun de business-class ajunge la sute de mii de dolari per unitate, fiind comparabil cu preţul unui automobil de lux, potrivit Recaro. Pentru companiile aeriene, această investiţie se dovedeşte rentabilă. Pasagerii sunt din ce în ce mai dispuşi să plătească pentru confort sporit, iar trendul este în creştere după pandemia Covid-19.