România exportă de trei ori mai multe mașini noi decât importă. Industria cere reintroducerea taxei auto
0România a exportat anul trecut de aproape 4 ori mai multe mașini noi decât a importat, dacă luăm în calcul valorile de export şi import, a informat Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA).

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a făcut joi o serie de precizări privind imporutile și exporturile de mașini.
„În anul 2024, România a exportat autoturisme noi în valoare de aproximativ 12 miliarde de euro în timp ce importurile de autoturisme noi au fost de 3,5 miliarde de euro. Aceste cifre demonstrează un randament pozitiv al exporturilor față de importuri, ceea ce subliniază competitivitatea industriei auto românești pe piața internațională. Chiar și luând în considerare importurile de autoturisme rulate, care au însumat 3,4 miliarde de euro, balanța comercială rămâne favorabilă exportului de autoturisme noi”, a informat asociația.
APIA atrage atenția asupra unui fenomen îngrijorător: importurile de mașini rulate care generează pierderi economice semnificative pentru statul român întrucât o mare parte din acestea sunt importate la negru, fără a fi fiscalizate sau fiscalizate necorespunzător. De asemenea este important de menționat că aceste importuri au un impact negativ asupra mediului pentru că au un grad de poluare ridicat.
Două treimi dintre mașinile SH importate în 2024 sunt mai vechi de 10 ani
Conform datelor oficiale, 64% dintre autoturismele rulate importate în 2024 sunt mai vechi de 10 ani, fiind echipate cu tehnologii depășite, care contribuie la creșterea emisiilor poluante și la scăderea siguranței în trafic.
Situația înmatriculărilor autoturismelor rulate în 2024, în funcție de anul de producție:

Prezența masivă pe piață a acestor autoturisme uzate impune măsuri concrete pentru limitarea efectelor negative generate de acest fenomen.
APIA, de acord cu reintroducerea taxei auto
APIA consideră că este necesară introducerea unui impozit general anual pentru autoturisme în funcție de norma de poluare și de anul de fabricație. O astfel de măsură ar contribui la protejarea sănătății publice, la îmbunătățirea siguranței rutiere și la reducerea impactului asupra bugetului de stat, încurajând în același timp achiziția de autoturisme mai noi, mai sigure și cu un nivel de poluare redus.
Industria auto românească este una dintre cele mai dinamice și performante din regiune, iar datele economice reflectă acest lucru în mod clar. APIA respinge ferm ideea că acest sector ar fi neperformant și subliniază necesitatea unui dialog constructiv privind politicile fiscale și de mediu pentru susținerea dezvoltării sustenabile a pieței auto din România.