Mega Image poate prelua rețeaua Profi. Tranzacția, avizată condiționat de Consiliul Concurenței

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenței a autorizat cu condiții tranzacția prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food S.R.L.

Magazinn Mega Image
Mega Image poate prelua magazinele Profi. Foto arhivă

Mega Image trebuie să îndeplinească o serie de angajamente structurale și comportamentale pentru a înlătura îngrijorările concurențiale identificate atât în relația cu furnizorii, cât și pe piața locală a comerțului cu amănuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine.

Aceasta este cea mai mare tranzacție din domeniul comerțului alimentar pe care am instrumentat-o și am impus măsuri fără precedent pe plan național, dar care sunt inspirate din practica europenă. Comerțul alimentar este un sector prioritar pentru noi. Am avut numeroase intervenții în acest domeniu, atât prin aplicarea de amenzi, cât și prin monitorizarea atentă și prin analiza operațiunilor de fuziuni și achiziții. Scopul nostru este să păstrăm un mediu concurențial puternic, astfel încât să nu crească prețurile, care, la ora actuală, sunt, în medie, cele mai mici din Uniunea Europeană, în ciuda presiunilor inflaționiste”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Astfel, Mega Image trebuie să implementeze proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor în cadrul rețelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceștia comercializează produse alimentare sau non-alimentare. Mega Image se angajează să aplice tuturor furnizorilor Mega Image și/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condițiile de acces în magazinele celor două rețele, dar și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistați. Totodată, vor fi prevăzute termene clare privind delistarea și obligația notificării furnizorilor.

Mega Image nu poate renunța la furnizorii relevanți ai Profi

În același timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanți, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporție de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două rețele implicate. Astfel, se angajează să nu delisteze/să nu elimine din rețea produsele acestora, decât în anumite condiții clar stabilite, care includ prevederi legale, sau în situația în care produsele devin nerelevante pe piață, cererea pentru acestea scăzând substanțial.

Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanți se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacției pentru furnizorii care livrează între 20%-30% din cifra de afaceri și 3 ani pentru furnizorii care livrează peste 30% din cifra acestora de afaceri din 2023 sau 2024.

Totodată, Mega Image se angajează să transmită furnizorilor relevanți o estimare a volumelor pe care anticipează că le-ar putea achiziționa de la fiecare, în următoarele 12 luni.

Pentru asigurarea unei protecții suplimentare a furnizorilor relevanți, odată cu implementarea tranzacției, Mega Image trebuie să păstreze condițiile comerciale de care beneficiază aceștia pentru anul 2025.

În acest mod, furnizorii dependenți vor putea să-și reconfigureze activitatea comercială, să caute alte opțiuni pentru comercializarea produselor și să încerce să reducă gradul de dependență.

Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localități

De asemenea, Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localități în care activitățile Mega Image și Profi se suprapun și ar putea conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor, înlăturându-se, astfel, orice posibile îngrijorări ale autorității de concurență.

În plus, Mega Image va permite accesul nerestricționat oricărei părți interesate de închirierea/subînchirierea/achiziționarea unor spații comerciale din anumite zone afectate pentru care entitatea rezultată își va opri activitatea, dacă este cazul. Acțiunea se va realiza prin intermediul unei agenții imobiliare independente de părți, care va oferi spațiul respectiv oricăror părți interesate, indiferent de activitatea comercială derulată de acestea (inclusiv activitate de retail alimentar) și va asigura publicitatea prealabilă a acestui demers.

Am primit foarte multe observații referitoare la această tranzacție și am ținut cont de ele, obligând Mega Image să adopte măsuri pentru a proteja toți furnizorii, respectând, astfel, prevederile Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare, transpusă prin legea 81 din 2022. În acest fel, peste 600 de furnizori ai rețelelor Mega Image și Profi, cei mai mulți de dimensiuni medii și mici, vor putea beneficia de procedurile speciale de protecție”, a mai declarat președintele Consiliului Concurenței.

În scopul monitorizării respectării angajamentelor comportamentale asumate, Mega Image a propus desemnarea unui mandatar însărcinat cu monitorizarea, care va transmite Consiliului Concurenței rapoarte referitoare la modul de implementare a angajamentelor.

Pentru a se asigura că Mega Image își respectă angajamentele, decizia Consiliului Concurenței include condiții și obligații prin îndeplinirea cărora pot fi eliminate îngrijorările concurențiale pe piața relevantă, asa cum au fost identificate.

Conform prevederilor Legii concurenţei, neîndeplinirea unei obligaţii, a unei condiţii sau a unei măsuri impuse printr-o decizie a Consiliului Concurenţei se sancţionează cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării.

Ahold Delhaize:  România este o piață atractivă

Achiziția va consolida operaţiunile din România ale grupului Ahold Delhaize, care operează local sub brandul Mega Image și are 977 de magazine, în special în zonele urbane, au afirmat miercuri reprezentanții Mega Image. 

România este o piață atractivă, cu o creștere continuă a bunăstarii populaţiei și a puterii de cumpărare, determinată de fundamente economice solide. Echipele noastre sunt pregătite pentru următorii pași, pentru a facilita o tranziție lină pentru echipa Profi după finalizarea tranzacției.", a declarat miercuri Claude Sarrailh, CEO Ahold Delhaize Europe & Indonesia.

La rîndul său, Jesper Lauridsen, COO Ahold Delhaize Central and Southeastern Europe, a afirmat că prin păstrarea și dezvoltarea în continuare a celor două mărci Mega Image și Profi în România „vom putea să ne valorificăm expertiza, și totodată să ne redimensionăm prezența în Europa Centrală și de Sud, în avantajul pieței locale și al clienților locali."

Mircea Moga, CEO Mega Image România: "Mega Image are o experiență îndelungată și de succes, ca brand local de prestigiu al Ahold Delhaize. Focusul nostru axat pe crearea unor legături puternice cu comunitățile locale de producători și consumatori se combină perfect cu expertiza și capacităţile inovatoare ale Ahold Delhaize în domeniul digital. Odată ce Profi se va alătura Ahold Delhaize, complementaritatea celor două branduri, combinată cu platformele operaționale de înaltă performanţă ale Ahold Delhaize, vor crea noi oportunități de dezvoltare a pieței și vor aduce beneficii suplimentare si soluţii inovatoare pentru consumatorii români, dar și pentru angajații și partenerii noștri".

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite