Întârzieri pe Autostrada Moldovei. Cum arată din avion șantierul de 319 kilometri: „Teribil de frustrant” VIDEO
0Asociația Pro Infrastructură a prezentat săptămâna aceasta, în premieră și în exclusivitate, o filmare continuă din avion în care a surprins cei 319 kilometri ai Autostrăzii A7 aflați în execuție, evidențiind întârzieri colosale și termene depășite pe unele sectoare.
Filmarea continuă din avion de pe toți cei 319 kilometri ai Autostrăzii „Moldovei” A7, cel mai lung șantier aflat acum în lucru în România, arată cât de fanteziste sunt promisiunile total iresponsabile ale politicienilor care dau ca siguri 150 kilometri deschiși circulației în 2024 doar pe Autostrada A7.
Tronsonul Pașcani-Bacău
Tronsonul Pașcani-Bacău are în total 77,393 kilometri, este format din trei loturi contractate toate cu UMB în 1 februarie 2023, care prevăd 30 de luni de execuție directă, având ordine de începere emise în 2 (sectoarele dinspre Bacău) și 4 mai 2023 (cel dinspre Pașcani).
Termenul de finalizare este noiembrie 2025. Conform datelor oficiale CNAIR, stadiul fizic este de 4,3% pe Pașcani-Mircești, 3,4% pe Mircești-Trifești, respectiv 5,2% pe Trifești-Bacău Nord.
„Chiar dacă am adăuga, cu indulgență, încă un punct procentual aferent diferenței dintre lucrările executate la zi și cele raportate la ultima actualizare CNAIR, abia dacă am ajunge la un progres fizic mediu real de 5,5% între Pașcani și Bacău, astăzi. Adică doar 0,5% avans mediu lunar în cele 11 luni scurse de la emiterea ordinului de începere. Este absolut evident că întârzierea care trebuie recuperată în cele 19 luni rămase este colosală”, a scris pe Facebok, la publicarea primului episod, Aasociația Pro Infrastructură
Potrivit asociației, misiunea este „practic imposibilă având în vedere că UMB trebuie să livreze până la sfârșitul lui 2025, conform termenelor asumate prin contracte, toți cei 388 kilometri de autostradă și drum expres pe care-i are în tolbă, cu excepția ciotului A1 Margina-Holdea scadent în 2026”.
Tronsonul Bacău-Focșani
Al doilea episod din maratonul din avion realizat pe Autostrada A7 e la fel de deprimant, potrivit Asociației Pro Infrastructură.
Tronsonul Bacău-Focșani are în total 95,902 kilometri, este format din trei loturi contractate toate cu UMB în 15.12.2022 care prevăd 30 de luni de execuție directă, având ordine de începere emise în 03.05.2023 (cele două dinspre Bacău) și 29.03.2023 (cel dinspre Focșani). Așadar, termenele de finalizare sunt noiembrie 2025, respectiv septembrie 2025.
Potrivit datelor oficiale CNAIR, stadiul fizic este de 4% pe Bacău Sud-Răcăciuni (21,522 km), 12% pe Răcăciuni-Domnești (38,78 km) și 17% pe Domnești-Focșani Nord (35,6 km).
„Pe același raționament explicat ziua trecută, adăugăm cu indulgență încă un punct procentual aferent diferenței dintre lucrările executate la zi și cele raportate la ultima actualizare CNAIR. Astfel, pe lotul din nord am avea, la zi, execuție de 5% în 11 luni scurse de la emiterea ordinului de începere, deci doar 0,45% lunar. Pe mijloc este ceva mai bine, 13% în 11 luni, adică 1,2% pe lună. Iar în sud avem 18% în fix un an de zile, așadar 1,5% avans mediu, dar tot insuficient”, explică Asociația Pro Infrastructură într-o altă postare.
Un progres de 100% sau măcar 95% (pentru deschidere) în 30 de luni impune o cadență medie de 3,1-3,4%, arată Asociația Pro Infrastructură, care spune că, pentru a-și onora termenele asumate, „UMB ar trebui să pună în teren 4,5-5%, respectiv 6,5% din lucrări, în medie, în fiecare lună, de astăzi! Adică o creștere a mobilizării, imediată, de 10 ori (!) pe nord și de 3-4 ori în mijloc și la sud față de cea avută în primul an scurs deja din contract”.
„Decalajele care trebuie recuperate sunt enorme”
Fiecare zi care trece fără să se atingă acest ritm însemnă, matematic, noi întârzieri, explică Asociația Pro Infrastructură. Concluzia:
„Și pe segmentul Bacău-Focșani, la fel ca pe Pașcani-Bacău, decalajele care trebuie recuperate în cele 19, respectiv 18 luni rămase sunt enorme. Deci misiune practic imposibilă având în vedere că UMB trebuie să livreze până la sfârșitul lui 2025, conform termenelor asumate prin contracte, TOȚI cei 388 kilometri de autostradă și drum expres pe care-i are în tolbă, cu excepția ciotului A1 Margina-Holdea scadent în 2026”.
Tronsonul Focșani-Buzău
Tronsonul Focșani-Buzău are o lungime totală de 82,44 km și un număr de patru loturi: Focșani Nord-Mândrești (10,94 km), Mândrești-Râmnicu Sărat (36,1 km), Râmnicu Sărat-Vadu Pașii/Buzău Nord-Est (30,8 km), Vadu Pașii-Buzău Est (4,6 km).
Stadiile fizice oficiale date de CNAIR sunt, în ordine: 32%, 28%, 29%, respectiv 28%. Termene de finalizare: august 2024 pe capetele de la Focșani și Buzău și aprilie 2025 pe sectoarele dintre cele două orașe.
„Dacă în primele două episoade am adăugat un punct procentual, aici adăugăm cu indulgență 3 pp aferente diferenței dintre lucrările executate la zi și cele raportate la ultima actualizare CNAIR. Așadar, pe celebra cocoașă de la Focșani să zicem că suntem azi la 35%. Termenul este august 2024, deci 5 luni rămase. Ca să se deschidă la ~95%, înseamnă că trebuie pus în teren un procent de 60%, deci 12% avans lunar mediu! Exclus. Fezabil octombrie, 8,5% cadență pe un lot mic de 11 kilometri”, se arată într-un alt episod Pro Infrastructură.
Pe Mândrești-Râmnic procentul este de 31%, dar livrarea ar trebui să aibă loc în decembrie, ceea ce înseamnă ~64% în nouă luni, deci peste 7% medie lunară pe 36 kilometri, explică organizația non-profit:
`Vise. Fezabil aprilie 2025, în termenul contractual, adică 5% pe lună (include sezonul prost de iarnă). Pe Râmnic-Buzău Nord calculul este similar, putem spera la aprilie 2025. Pe ciotul buzoian suntem la 31% astăzi și, contractual, trebuie să fie gata în august 2024 dar este practic imposibil, mai ales că aici avem podul imens peste Buzău care nici măcar nu are pilele gata. Oricum ar fi muzeu fără continuarea spre Ploiești, doar nodul Vadu Pașii ar fi folosit”.
Asociația Pro Infrastructură a realizat și o analiză a punctelor critice: dacă la terasamente și asfalt munca este (relativ) ușoară și puternic mecanizată, la structuri e mult mai migălos și depinde foarte, foarte mult de factorul uman.
„Nu avem NICIO grindă instalată pe NICIO structură între Focșani și Buzău! Multe pasaje și poduri nu au toate pilele gata, ba chiar la multe încă se lucrează la fundații. Pe lângă toate acestea vin și finisajele: grosier 80 kilometri (fără bretelele din noduri!) înmulțiți cu patru rânduri de parapete de protecție. Plus marcajele care, la 80 km, nu sunt deloc de neglijat ca timp de aplicare. Șanțuri, iluminat, spații servicii? Nici nu le mai socotim, nu ne trebuie”, se mai arată în analiză.
„Nu vom circula pe toți cei 80 de kilometri dintre Focșani Nord și Buzău Nord-Est în 2024”
Potrivit Asociațiaei Pro Infrastructură, fezabilă este deschiderea (în octombrie) pe celebra cocoașă între nodurile Focșani Nord și Mândrești și poate, la final de an, până la Slobozia (DJ205R) dacă se concentrează pe podurile peste Râmna și Milcov:
„Sau (sau!) poate că e mai ușor ceva între Buzău și Râmnicu Sărat dar acolo avem alt pod-mamut, cel peste Râmnic. Ori să se facă o descărcare provizorie pe unul din drumurile județene. Multe scenarii și o singură certitudine: NU vom circula pe TOȚI cei 80 de kilometri dintre Focșani Nord și Buzău Nord-Est în 2024. Atenție: alocarea celei mai mari părți din forțele UMB pe această secțiune înseamnă neglijarea sau chiar încetinirea spre zero a altor șantiere, chiar aici pe A7, dar mai ales prin alte zone, cum v-am arătat în februarie și martie pe DEx12 Colonești-Pitești și A3 Nădășelu-Poarta Sălajului”.
Tronsonul Buzău-Ploiești
Vineri a fost prezentat și ultimul episod „teribil de frustrant” al maratonului făcut pe A7: tronsonul Buzău-Ploiești unde termenele asumate vor fi depășite cu brio și riscăm să nu inaugurăm nimic în acest an.
Tronsonul Buzău-Ploiești are o lungime totală de 63,25 km. și trei lotur: Buzău Est-Spătaru/Buzău Sud-Vest (13,9 km), Spătaru-Mizil (28,35 km), Mizil-Dumbrava/A3/Ploiești (21 km), în direcția zborului.
„Pe Buzău Est-Spătaru contractul a fost semnat cu turcii de la Nurol recent, în 22.11.2023, are ordin de începere de-abia emis, în 01.03.2024, și prevede 20 de luni execuție directă, deci termen finalizare 01.11.2025. Lucrările sunt incipiente. Este critic ca antreprenorul să facă mai întâi cele două noduri din capete astfel încât să putem circula cât mai devreme în 2025 pe toată lungimea loturilor vecine. Pe Spătaru-Mizil contractul a fost parafat cu asocierea româno-bulgară Coni-Trace în 07.06.2022, are ordin începere dat pe 11.08.2022 cu 20 luni execuție, deci termen inițial 11.04.2024 care însă a fost extins cu 193 zile până pe 19.10.2024”, explică Asociația Pro Infrastructură.
Pe acest tronson, stadiul fizic oficial este 44,7%. Dacă se mai mai adăugă cu indulgență 2-3 puncte procentuale, am putea vorbi de 47%, dar deschiderea cere cel puțin 95%, deci 48% în 6,5 luni ar însemna un avans mediu lunar de 7,4%. Iar pentru decembrie 2024 ar fi nevoie de o cadență minimă ~6%, potrivit organizației:
„Șansele să vedem 6-7% progres lunar constant pe 28 kilometri sunt zero, mai ales că bulgarii de la Trace nu au deloc forță și au cea mai mare bucată din tronson, aproximativ 19 km. Extrem de greu, doar strict teoretic posibil, cu mari eforturi concentrate, cu preluarea de către Coni (care se mișcă mai bine) a unor lucrări de la Trace, putem avea o deschidere parțială între nodul Mizil și nodul Clondiru/DJ203C”.
Pe Mizil-Dumbrava/Ploiești, tremenul a fost extins până pe 24 septembrie 2024, dar stadiul fizic oficial este 50,02%.
„Folosind același raționament descris mai sus, să spunem că suntem la 52,5% astăzi. Deschiderea la 95% în termenul asumat cere un avans mediu lunar de minim 7%, respectiv 4,7% cadență constantă dacă vrem inaugurarea la sfârșit de 2024. Șansele ca Pizzarotti să fie gata la final de septembrie sunt zero, fără îndoială. La fel ca la vecini, deschiderea la sfârșitul lui 2024 este strict teoretic posibilă. Aici problema e alta: deși procentual volumul de muncă rămas este mai mic, misiunea este la fel de grea, dacă nu mai grea fiindcă structurile italienilor sunt mult, mult mai complexe. Uitați-vă, de exemplu, doar la nodul A7-A3”, arată Asociația Pro Infrastructură.
Teoretic, și aici ar fi posibilă o deschidere parțială, cu o concentrare puternică, între Albești-Paleologu (DN1D) și Mizil spune sursa citată:
„Dacă adăugăm Mizil-Clondiru... nu ar fi deloc rău!: „Dar pentru aceste flic-flacuri contractuale și tehnice trebuie cap ȘI picioare în cantități considerabile, atât de la oficialii CNAIR cât mai ales de la cei trei antreprenori”.