Garanția pe ambalaj, tot mai aproape. Ce obligații au companiile din piața băuturilor

0
Publicat:

Sistemul de Garanție Returnare (SGR), parteneriat între mediul privat și statul român cu scopul de a îmbunătăți rata de reciclare a deșeurilor de ambalaje, trebuie să devină complet funcțional până la finalul lunii noiembrie 2023, amintește Adrian Teampău, Director, Deloitte România, în cadrul unui materaial de opinie. 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Potrivit acestuia, în consecință, companiile vizate, respectiv producătorii, importatorii și comercianții de băuturi care activează pe piața locală sunt obligați ca, până la acea dată, să respecte o serie de cerințe impuse de legislația în vigoare.

Principala și cea mai apropiată este cea legată de obligativitatea înregistrării în baza de date a administratorului SGR, respectiv 28 februarie 2023.

Ce presupune măsura

Conform datelor Deloitte, concret, sistemul presupune plata, de către consumator, a unei garanții de 0,5 lei/ambalaj pentru băutura cumpărată și recuperarea acesteia, pe loc, în momentul în care returnează ambalajul la unul din punctele de returnare organizate de comercianți în cadrul magazinelor, fără a fi condiționat de prezentarea bonului fiscal.

Mai mult, cumpărătorul nu este obligat să returneze ambalajul în magazinul din care a cumpărat băutura, ci își poate recupera garanția de la orice magazin.

Ce produse sunt vizate

Garanția pe ambalaj se va aplica produselor precum bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase, în ambalaje de unică folosință (nereutilizabile) din plastic, sticlă sau aluminiu, cu volumul cuprins între 0,1 și 3 litri.

Regula este valabilă și pentru societățile din industria ospitalității ce comercializează aceste produse, dar în acest caz garanția este reținută doar pentru produsele consumate în afara locației.

De funcționarea sistemului este responsabil administratorul SGR, înființat conform legislației în vigoare, care gestionează fluxul garanției de la producător/importator la consumatorul final. Acesta funcționează pe baza tarifului de administrare încasat de la cei care introduc pe piață băuturile, dar, la rândul său, plătește comercianții pentru investițiile realizate în punctele de returnare.”, mai arată Adrian Teampău.

Pașii înrolării în sistem

Sursa citată mențționează că, dincolo de aceste aspecte organizatorice, companiile care sunt obligate să se înroleze în acest sistem se confruntă cu o serie de provocări financiare, fiscale și juridice legate de conformarea la reglementările în domeniu.

În primul rând, producătorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie să se înregistreze în baza de date a administratorului, până la data de 28 februarie 2023, ceea ce înseamnă că, până la acea data, va trebui să finalizeze documentația necesară în acest scop. Cei care nu se înregistrează riscă o amendă între 20.000 și 40.000 de lei și pierderea dreptului de a își vinde produsele pe piața din România. După înregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR și va plăti un tarif de administrare stabilit de către acesta.

În paralel, compania în cauză va trebui să identifice și să marcheze produsele din gama sa în ambalaje SGR și să analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garanției de 0,5 lei/ambalaj, ținând cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garanției, către SGR, și recuperarea acesteia. Nu în ultimul rând, toate entitățile implicate trebuie să păstreze o evidență privind ambalajele SGR și să își ajusteze fluxul operațional-logistic pentru aceste ambalaje.

În consecință, demersul este lăudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel că acestea trebuie să își pregătească cu atenție documentația necesară și să analizeze cu grijă impactul financiar și fiscal al întregii proceduri.”, a mai transmis reprezentantul Deloitte.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite