Centrul de Soluționare a Litigiilor Bancare a pierdut procesul prin care ar fi putut rezolva și problemele transfrontaliere ale românilor cu băncile. Acuzațiile Infocons

0
Publicat:

Centrul de Soluționare a Litigiilor Bancare a pierdut procesul prin care ar fi putut rezolva și problemele transfrontaliere ale românilor cu băncile. O asociație pentru protecția consumatorilor vine cu acuzații grave. Reacția CSALB.

Mai mulți oameni discută la o masă cu consilierii care pot rezolva litigiile cu băncile și IFN-urile
CSALB a pierdut procesul prin care ar fi putut rezolva și problemele transfrontaliere ale românilor

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a intentat în 2018 un proces împotriva Ministerului Economiei (între timp, în urma modificărilor de la nivelul ministerelor, Ministerul Energiei este parte a procesului), pentru înscrierea CSALB pe lista entităților SAL din România.

După mai bine de șase ani, în ianuarie 2025, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a respins acțiunea în procesul de anulare a actului administrativ. (dosar nr. 6047/2/2018).

În proces au fost înregistrați ca intervenienți atât asociația InfoCons, cât și Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor.

În urma acestei decizii de respingere a recursului formulat de CSALB, Sorin Mierlea, președintele asociației, a declarat public, fără nicio legătură cu rezultatul procesului, care nu contestă sub nicio formă legalitatea funcționării CSALB, că această instituție „a funcționat ani de zile fără a respecta legislația națională – un viciu de procedură, o altă anomalie a societății românești”.

„Din păcate, o inițiativă care trebuia să fie bună (n.r. CSALB) și să ajute la modul serios și sincer consumatorul de servicii bancare s-a transformat încet -încet într-un lucru care s-a dovedit chiar și în instanța de judecată că nu a respectat normativele minimale ale Uniunii Europene cu privire la soluționarea alternativă a litigiilor. (...) Faptul că această entitate a funcționat ani de zile fără a respecta legislația națională și ordonanța prin care a fost înființat este clar că a fost un viciu de procedură, o altă anomalie a societății românești post- revoluționare și post-decembriste. Sperăm că, până la urmă, consumatorul din zona serviciilor financiar- bancare își va găsi un apărător, își va găsi pe cineva clar, concret, unde poate cu adevărat să se adreseze și poate să găsească formule de soluționare directă. Și să nu uităm că Autoritatea Națională de Protecție a Consumatorilor are zeci de procese câștigate cu instituțiile financiar- bancare. Avem chiar o legislație trecută prin Parlament în acest domeniu, unde asociațiile de consumatori au fost foarte active și parte concrete în tot ceea ce au însemnat aceste demersuri”, a declarat Sorin Mierlea, președintele asociației InfoCons pentru Financial Intelligence.

CSALB funcționează în continuare ca entitate juridică 

La solicitarea „Adevărul”, CSALB a făcut următoarele precizări:

„Procesul în contencios administrativ nu a vizat niciodată aspecte referitoare la legalitatea funcționării CSALB ca entitate SAL, iar toate alegațiile referitoare la componența și functionarea Colegiului de coordonare sunt contrazise de prevederea din art. 23 alin. 1 din OG nr. 38/2015: “(1) Colegiul de coordonare îşi desfăşoară activitatea, deliberează şi ia decizii în plen, care se întruneşte valabil în prezenţa a cel puţin 3 dintre aceştia, şi adoptă hotărâri cu votul majorităţii membrilor prezenţi.” (această condiție a fost îndeplinită în permanență, în întreaga perioadă de activitate a Centrului);

Procesul în contencios administrativ a fost inițiat în august 2018, de către CSALB, din cauza unei decizii emise de Ministrul Economiei (la acea dată acest minister era autoritatea competentă), prin care era refuzat dreptul CSALB de a fi înscris pe lista organismelor SAL; de asemenea, CSALB a solicitat înregistrarea pe lista europeană a organismelor SAL (FIN-NET), demers care ar fi ajutat consumatorii de servicii financiar-bancare să-și rezolve și problemele trans-frontaliere cu băncile/IFN-urile din România;

CSALB a fost în mod intenționat organizat ca entitate cu personalitate juridică proprie (autonomă, neguvernamentală, apolitică și fără scop lucrativ), tocmai pentru a asigura echilibrul/echidistanța demersurilor de conciliere organizate pentru rezolvarea problemelor dintre consumatori și bănci/IFN-uri și va funcționa în continuare în sfera concilierii relației consumatori–bănci/IFN-uri în temeiul dispozițiilor legale;

Finanțarea Centrului SAL Bancar respectă întru totul prevederile Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European și a Consiliului (privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum): astfel, punctul 46 din expunerea de argumente a Directivei arată: ” (…) entitățile SAL ar trebui să fie încurajate să ia în considerare în mod special formele private de finanțare (…) Prezenta directivă nu ar trebui să aducă atingere posibilității ca întreprinderile sau organizațiile profesionale sau asociațiile de întreprinderi să finanțeze entități SAL””, a informat CSALB la solicitarea „Adevărul”.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite